Creative walk as a modern method of exploring a historic area in urban tourism on the example of the former district IV Piasek in Krakow

Authors

  • Paulina Michałowska

DOI:

https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-17

Keywords:

Creative walk, urban tourism, urban space exploration, district IV Piasek in Krakow, JEL: Z32, JEL: Z39

Abstract

The article is an attempt to answer the following questions: how to conduct a narrative about urban space in an attractive and modern way? How to "feel" the city? What is a creative walk as a form of cultural tourism and why is it an important and creative tool for discovering the city?
The work focuses on the author's proposal for practicing urban tourism with the aim of learning about the assets of the city space. I focused on explaining the importance of a creative walk and its components in the context of cultural and creative tourism. In addition, I attempted to define a creative walk, analyzed existing walking guides and guides related not only to the area of the city of Krakow, but also to other cities in Poland, I drew attention to the aspect of art therapy as a component of a creative walk; additionally, I conducted a SWOT analysis, indicating the development potential of this type of sightseeing and the possible threats.
I would like to present a contemporary approach to using the potential of cultural heritage in a way that takes into account physical activity, educational valuescombined with creative tasks aimed at developing the artistic taste of participants, and expanding their knowledge. My goal was to present a creative walk as an attractive and modern way of exploring cultural heritage within the scope of urban tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bubień W. (2020). Wokół ulicy Karmelickiej, Kraków.

Ciekawi Krakowa https://ciekawikrakowa.pl/garbary-dawna-jurydyka-krakowa/ [dostęp: 14.03.2024].

Dziedzic E. (2017). Turystyka kreatywna a rozwój lokalny, [w:] Trendy w turystyce, red. E. Biernat, E. Dziedzic, Warszawa, s. 365-377.

Florida R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej, tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkała, Warszawa.

Kaczmarek J., M. Paluch (2015). Kreatywność turystyki vs. Turystyka kreatywna – wstęp do dyskusji, „Turystyka kulturowa”, nr 7, s. 62.

Kisiel P. (2017). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kraków, s. 387-408.

Korbut A. (2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, „Artykuły naukowe”, Opole, nr 11, s. 267-280.

Kozłowski L. (2016). Kształtowanie innowacyjnych produktów turystycznych jako podstawa rozwoju turystyki lokalnej i regionalnej, [w:] Kreatywność w turystyce. Innowacyjne rozwiązania we współczesnej turystyce, red. D. Sokołowski, P. Tomczykowska, Toruń, s. 122.

Krakowski Szlak Modernizmu https://szlakmodernizmu.pl/modernizm/stare-miasto/ (dostęp: 04.01.2025).

MacCannell D., (2013) The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, California.

Mosenzon T. (2019). Mechanizmy kreowania i realizacji kreatywnego produktu turystycznego, Mińsk, s. 238-243.

Mroczel-Żulicka A. (2018). Twórcza rekreacja a twórcze podejście do organizacji rekreacji – studium przypadku zakładów przemysłów twórczych Wi-Ma w Łodzi, „Turyzm/Tourism”, nr 28/1, s. 81-92.

Pawłowska A. (2016). Turysta poza turystycznym centrum miasta. Rozwój oferty spędzania czasu wolnego w wybranych dzielnicach Krakowa, [w:] Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, red. D. Sokołowski, P. Tomczykowska, Toruń, s. 63-76.

Petrus K. (2011). Największe przedmieście Krakowa. Zarys rozwoju przestrzennego Garbar – Część I., „Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej”, zeszyt 16, Kraków, s. 139-151.

Połucha I, Žukovskis J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, Szczecin, nr 29, s. 73-83.

Purchla J. (2017). Dziedzictwo kulturowe, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kraków, s. 37-59.

Rotter Jarzębińska K. (2009). Turystyka kreatywna – nowy trend w rozwoju turystyki miejskiej, [w:] Turystyka kulturowa – razem, ale jak?, red. A. Stasiak, Łódź, nr 2, s. 81-92.

von Rohrscheidt A. M. (2016). W stronę przewodnictwa interpretatywnego. Nowe podejścia i nowe usługi na przykładzie wybranych miast europejskich, „Turystyka kulturowa”, nr 3.

Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa.

Wójcik D., Czernek K. (2016). Kreatywność i twórcze współdziałanie w sektorze turystycznym, „Studia i prace. Kolegium Zarządzania i Finansów”, Warszawa, nr 161, s. 187-197.

Wszendybył-Skulska E. (2017). Kreatywność determinantą kształtowania przewagi konkurencyjnej w turystyce, „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wrocław, nr 473, s. 609-616.

Published

2025-06-16

How to Cite

Michałowska, P. (2025). Creative walk as a modern method of exploring a historic area in urban tourism on the example of the former district IV Piasek in Krakow. Tourism - Management, Administration, Law, (4), 10–21. https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-17