Spacer kreatywny jako nowoczesna metoda eksploracji obszaru zabytkowego w turystyce miejskiej na przykładzie dawnej dzielnicy IV Piasek w Krakowie - mgr Paulina Michałowska

Autor

  • Paulina Michałowska

DOI:

https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-17

Słowa kluczowe:

spacer kreatywny, turystyka miejska, eksploracja przestrzeni miejskiej, dzielnica IV Piasek w Krakowie, JEL: Z32, JEL: Z39

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na następujące pytania: jak w sposób atrakcyjny i nowoczesny poprowadzić narrację o przestrzeni miasta? Jak „wczuć się” w miasto? Czym jest spacer kreatywny jako forma turystyki kulturowej oraz dlaczego jest on istotnym i twórczym narzędziem do odkrywania miasta?
Praca skupia się na autorskiej propozycji uprawiania turystyki miejskiej z zamiarem poznawania walorów przestrzeni miasta. Dodatkowo, wyjaśniłam znaczenie spaceru kreatywnego i jego komponentów w kontekście turystyki kulturowej i kreatywnej. Oprócz tego, podjęłam się próby zdefiniowania spaceru kreatywnego, przeanalizowałam istniejące spacerowniki i przewodniki, związane nie tylko z obszarem miasta Krakowa, ale również z innymi miastami w Polsce, zwróciłam uwagę na aspekt arteterapii jako komponentu spaceru kreatywnego; dodatkowo, przeprowadziłam analizę SWOT, wskazując na potencjał takiego typu zwiedzania oraz ewentualne zagrożenia.
Chciałabym przedstawić współczesne podejście do wykorzystania potencjału dziedzictwa kulturowego w sposób uwzględniający aktywność fizyczną, wartości edukacyjne w połączeniu z twórczymi zadaniami, ukierunkowanymi na rozwój gustu uczestników i poszerzenie ich wiedzy. Moim celem było przedstawienie spaceru kreatywnego jako atrakcyjnego i nowoczesnego sposobu na poznawanie dziedzictwa kulturowego w ramach turystyki miejskiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bubień W. (2020). Wokół ulicy Karmelickiej, Kraków.

Ciekawi Krakowa https://ciekawikrakowa.pl/garbary-dawna-jurydyka-krakowa/ [dostęp: 14.03.2024].

Dziedzic E. (2017). Turystyka kreatywna a rozwój lokalny, [w:] Trendy w turystyce, red. E. Biernat, E. Dziedzic, Warszawa, s. 365-377.

Florida R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej, tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkała, Warszawa.

Kaczmarek J., M. Paluch (2015). Kreatywność turystyki vs. Turystyka kreatywna – wstęp do dyskusji, „Turystyka kulturowa”, nr 7, s. 62.

Kisiel P. (2017). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kraków, s. 387-408.

Korbut A. (2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, „Artykuły naukowe”, Opole, nr 11, s. 267-280.

Kozłowski L. (2016). Kształtowanie innowacyjnych produktów turystycznych jako podstawa rozwoju turystyki lokalnej i regionalnej, [w:] Kreatywność w turystyce. Innowacyjne rozwiązania we współczesnej turystyce, red. D. Sokołowski, P. Tomczykowska, Toruń, s. 122.

Krakowski Szlak Modernizmu https://szlakmodernizmu.pl/modernizm/stare-miasto/ (dostęp: 04.01.2025).

MacCannell D., (2013) The Tourist: A New Theory of the Leisure Class, California.

Mosenzon T. (2019). Mechanizmy kreowania i realizacji kreatywnego produktu turystycznego, Mińsk, s. 238-243.

Mroczel-Żulicka A. (2018). Twórcza rekreacja a twórcze podejście do organizacji rekreacji – studium przypadku zakładów przemysłów twórczych Wi-Ma w Łodzi, „Turyzm/Tourism”, nr 28/1, s. 81-92.

Pawłowska A. (2016). Turysta poza turystycznym centrum miasta. Rozwój oferty spędzania czasu wolnego w wybranych dzielnicach Krakowa, [w:] Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, red. D. Sokołowski, P. Tomczykowska, Toruń, s. 63-76.

Petrus K. (2011). Największe przedmieście Krakowa. Zarys rozwoju przestrzennego Garbar – Część I., „Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej”, zeszyt 16, Kraków, s. 139-151.

Połucha I, Žukovskis J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, Szczecin, nr 29, s. 73-83.

Purchla J. (2017). Dziedzictwo kulturowe, [w:] Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kraków, s. 37-59.

Rotter Jarzębińska K. (2009). Turystyka kreatywna – nowy trend w rozwoju turystyki miejskiej, [w:] Turystyka kulturowa – razem, ale jak?, red. A. Stasiak, Łódź, nr 2, s. 81-92.

von Rohrscheidt A. M. (2016). W stronę przewodnictwa interpretatywnego. Nowe podejścia i nowe usługi na przykładzie wybranych miast europejskich, „Turystyka kulturowa”, nr 3.

Wojnar I. (1964). Estetyka i wychowanie, Warszawa.

Wójcik D., Czernek K. (2016). Kreatywność i twórcze współdziałanie w sektorze turystycznym, „Studia i prace. Kolegium Zarządzania i Finansów”, Warszawa, nr 161, s. 187-197.

Wszendybył-Skulska E. (2017). Kreatywność determinantą kształtowania przewagi konkurencyjnej w turystyce, „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wrocław, nr 473, s. 609-616.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-16

Jak cytować

Michałowska, P. (2025). Spacer kreatywny jako nowoczesna metoda eksploracji obszaru zabytkowego w turystyce miejskiej na przykładzie dawnej dzielnicy IV Piasek w Krakowie - mgr Paulina Michałowska. Turystyka – zarządzanie, Administracja, Prawo, (4), 10–21. https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-17