Wpływ ruchu lotniczego na rozwój ruchu turystycznego w regionach Polski - Research Paper
DOI:
https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-18Słowa kluczowe:
rozwój turystyki, transport lotniczy, strategie turystyczne, regiony Polski, JEL: L83, JEL: Z32Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza w jaki sposób ruch lotniczy wpływał na rozwój turystyki w regionach Polski, szczególnie w województwie dolnośląskim, w latach 2010–2023. W opracowaniu wykorzystano dane z Głównego Urzędu Statystycznego oraz zaawansowane metody statystyczne analizy wielowymiarowej, takie jak miara Hellwiga, metoda Perkala i metoda modelowania ekonometrycznego. Wyniki pokazują umiarkowaną dodatnią korelację (0,48) między ruchem lotniczym a turystycznym w 13 regionach (bez województw bez lotnisk) w 2023 r., co oznacza, że większy ruch lotniczy wpływa na pozytywnie na ruch turystyczny, choć różnice są regionalne. W województwie dolnośląskim korelacja jest znacznie silniejsza (0,93), co podkreśla kluczową rolę transportu lotniczego w rozwoju turystyki w tym regionie. Opracowano model ekonometryczny, który potwierdza pozytywny wpływ liczby pasażerów lotniczych na ruch turystyczny z dopasowaniem danych na poziomie 87%. Badanie podkreśla konieczność dostosowania strategii rozwoju turystyki do specyfiki regionów, aby zapewnić zrównoważony rozwój.
Downloads
Bibliografia
Air Transport Action Group. (2020). Aviation: Benefits beyond borders.
Brugnoli, A., Dal Bianco, A., Martini, G., Scotti, D. (2018). The impact of air transportation on trade flows: A natural experiment on causality applied to Italy. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 112, 95-107.
Butler, R. W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer, 24(1), 5-12.
Fazlagić, J., Rudnicka, N., (2023), Scientific Papers Of Silesian University Of Technology, Organization And Management Series, Assessing The Development Of Cultural Institutions In Poland – A Multidimensional Comparative Analysis, (184), s. 115-128.
Feltynowski, M., Nowakowska, A. (2009). Metoda oceny potencjału innowacyjnego regionów. W: A. Nowakowska (red.). Zdolności innowacyjne polskich regionów (s. 11-23), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Grabiński, T., Wydymus, S., Zeliaś, A. (1989). Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych (s. 27), Warszawa: PWN.
Papatheodorou, A. (2021). A review of research into air transport and tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on Air Transport and Tourism. Annals of Tourism Research, 87, Article 103151.
Parysek, J.J., Wojtasiewicz, L. (1979), Metody analizy regionalnej i metody planowania regionalnego, Studia - Polska Akademia Nauk. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju (69), Warszawa: PWN.
Pluta, W. (1977). Wielowymiarowa analiza porównawcza w badaniach ekonomicznych (s. 21), Warszawa: PWN.
Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. Siatka połączeń. Sezon letni 2025. Pobrano 7 kwietnia 2025 z: https://plb.pl/siatka-polaczen/
Taylor, Z. (2016). Air charter leisure traffic and organised tourism in Poland: Are charters passé? Moravian Geographical Reports, 24(4), 15-25.
Urząd Lotnictwa Cywilnego. Statystyki wg portów lotniczych. Pobrano 7 kwietnia 2025 z: https://www.ulc.gov.pl/pl/statystyki-analizy/statystyki-i-analizy-rynku-transportu-lotniczego/3724-statystyki-wg-portow-lotniczych
Warmia i Mazury Sp. z o.o. Kierunki lotów. Pobrano 7 kwietnia 2025 z: https://mazuryairport.pl/dla-pasazera/loty/kierunki-lotow/
