The role of media in shaping of the modern man identity
Main Article Content
Abstract
The aim of the study is to analyse the role of media in shaping of the modern man identity. I narrow my approach to the postmodern approaches of A. Giddens, M. Castells and M. Maffesoli. Those authors combine in their work changes taking place in the world of media and changes on the level of the individual identity. Based on the work of M. Maffesoli, I reconstruct the ideal type of postmodern individual identity – homo creator. Then, I describe the mediality as postmodern value and a component of postmodern identity. The study presents the results of a 2014 TNS Connected Life research report prepared on a sample of 55,000 Internet users from around the World. The results illustrate the habits in the use of traditional and new media.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
References
Baudrillard J., Słowa klucze, przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa 2008
Beck U., Giddens A., Lash S., Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, tłum. J. Konieczny, PWN, Warszawa 2009
Berger P., Zaproszenie do socjologii, PIW, Warszawa 1988.
Bokszański Z., Tożsamość, w: Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, tłum. K. Sztandar-Sztanderska, M. Ziółkowska, PWN, Warszawa 2009
Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. K. Pawluś, M. Marody, J. Stawiński, S. Szymański, PWN, Warszawa 2007
Dąbała J., Trudny problem telegeniczności, w: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Debray R., Cours de médiologie générale, Gallimard, Paris 1991.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa 2001
Goffman E., Człowiek w teatrze życia społecznego, tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, oprac. i słowo wstępne J. Szacki, wyd. I, PIW, Warszawa 1977
Kapuściński R., Lapidarium IV, Czytelnik, Warszawa 2000
Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2003
Kwaśniewski T., Kominek: Nie ma wolności na moim blogu, 6.06.2012, Duży Format, Gazeta Wyborcza,http://wyborcza.pl/1,75480,11865756, Kominek__Nie_ma_wolnosci_na_ moim_blogu.html#ixzz20QFDQJfr
Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010
Lipovetsky G., Serroy J., L’écran global. Du cinéma au smartphone, Editions du Seuil, Paris 2007.
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, red. B. Fatyga, tłum. M. Bucholc, PWN, Warszawa 2009.
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Difin, Warszawa 2011
Raport TNS raportu TNS Connected Life 2014, http://www.tnsglobal.pl/wp-content/uploads/2014/09/TNS-Polska_ConnectedLife_infografika.pdf
Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007
Słownik języka polskiego, wersja on-line, za: http://sjp.pwn.pl/sjp/to%C5%BCsamo% C5%9B%C4%87;2530211
Słownik socjologii i nauk społecznych, red. G. Marshall, PWN, Warszawa 2004
Szahaj A., Postmodernizm, w: Słownik społeczny, red. B. Slachty, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
Thompson B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tłum. I. Mielnik, Astrum, Wrocław 2001
Włodkowska I., Ćwierkając bez strategii, proto.pl