Financial results of Orbis S. A. and changes in the incoming tourist traffic to Poland in 2000–2017

Main Article Content

Katarzyna Podhorodecka
Ewa Bąk-Filipek

Abstract

In recent years the Orbis S. A. company has made a significant expansion in the hotel market in Poland and in Europe. Not only has it strengthened its position in the market, but it has also gained many foreign clients. The purpose of this article was to find an answer to the question if there is a relationship between the financial results of Orbis S. A. and changes in the incoming tourist traffic to Poland. The detailed purpose of the article was to check whether the dynamics of changes in tourist movement influence the profits from the shares of the Orbis S. A. company and what is the time horizon of this relation. The hypothesis was that there is a strong relationship between the profits recorded per 1 share of Orbis S. A. and the dynamics of changes in tourist movement. It was assumed that the relationship should be recorded in the next quarter of a given year.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Podhorodecka , K. ., & Bąk-Filipek , E. . (2019). Financial results of Orbis S. A. and changes in the incoming tourist traffic to Poland in 2000–2017. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (2(38), 93–106. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/kwes/article/view/2270
Section
Articles

References

1. Analiza strategiczna Orbis S. A., 2005, www.orbis.pl.
2. Charakterystyka przyjazdów nierezydentów do Polski w 2017 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2018.
3. Grabińska A., Proces prywatyzacji przedsiębiorstwa turystycznego na przykładzie Orbis S. A. w aspekcie funkcjonującego rynku kapitałowego, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2007, 1 (10).
4. Marketbeat – Raport o rynku nieruchomości w Polsce, Cushman & Wakefield Polska, Wiosna 2011, www.cwinvestment.pl/pl/raporty/marketbeat.
5. Nawrocka E., Jaremen D. E., Model biznesu organizacji. Studium Grupy Hotelowej Orbis, „E-mentor” 2018, nr 1 (73), www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/73/id/1338.
6. Norcliffe G. B., Statystyka dla geografów, PWN, Warszawa 1986.
7. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
8. Piraszewska K., Badanie i ocena zdolności kredytowej przedsiębiorstwa dla potrzeb banku na przykładzie spółki Orbis S. A., praca licencjacka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2005.
9. Raport o stanie gospodarki turystycznej w latach 2007–2011, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2013.
10. Raport roczny spółki Orbis S. A., za lata 2017–2018, Orbis S. A.
11. Rynek Hotelarski w Polsce 2011, Raport (wydanie specjalne) „Świat Hoteli” i horecanet.pl – www.horecanet.pl/Nasze-media/Raport-Rynek-Hotelarski-w-Polsce-2009/01–2011. aspx (20.03.2012).
12. Statut spółki Orbis S. A., www.orbis.pl (15.05.2005).
13. Turystyka w 2017 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018 oraz poprzednie edycje.
14. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (DzU 1997 nr 133, poz. 884 z późn. zm.).

Źródła internetowe
1. www.orbis.pl (15.03.2019).
2. www.horecabc.pl/orbis-zainwestuje-ponad-40-mln-zl-w-szczecinie (15.03.2019).
3. www.cwinvestment.pl/pl/raporty/marketbeat.
4. www.pasazer.com/news/34383/orbis,z,coraz,lepszymi,wynikami.html (15.03.2019).
5. www.bankier.pl/inwestowanie/profile/quote.html?symbol=ORBIS (10.12.2018).