Kobiety w przestrzeni publicznej

Main Article Content

Jolanta Gładys-Jakóbik

Abstract

Recent years have brought far reaching changes in the Polish public sphere and woman have played their part in it. It is therefore important to ask about their motivation for participation in public affairs, describe their preferred strategies and think about future, that is ask the question about durability of the chosen models. Public sphere today is growing more and more diverse which makes the task of defining it more difficult than ever. We are still looking for answers to questions such as what is the public sphere? What categories can be used to mark boundaries of public sphere? Who and what influences public sphere? What are the subjects operating in public sphere and what are the limits of their power? J. Habermas, J.S. Mill, J. Rowls, A. Giddens and H. Arendt have tried to answer all those questions and many more. Their thoughts were my inspiration.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gładys-Jakóbik, J. (2012). Kobiety w przestrzeni publicznej. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (3), 55–72. https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2012.3.3
Section
Articles

References

Arendt H., Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000
Bator J., Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, ISP, FSP, Warszawa, 08.1998
Dahl R., Demokracja i jej krytycy, Znak, Warszawa 1995
Dziemba R., „Słaba płeć” w silnych mediach, w: Płeć w życiu publicznym, red. M. Jeziński,
Grabowska B., Sfera publiczna – zbyteczna czy niezbędna w państwie liberalnym?, „Filo-Sofi ja” , nr 1(3), 2003
Held D., Models of Democracy, Polity Press, Cambridge 1986, za: A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Heller W., Trudne porozumienie feminizmu z filozofią polityczną Hannah Arendt. Humanistyka i płeć. Publiczna przestrzeń kobiet: obrazy dawne i nowe, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999
Kobieta i wizerunek kobiecości w mediach, http://www.eioba.pl/a/2r6q/kobieta-i-wizerunek-kobiecosciw-Mediach
Kobiety w służbie publicznej – szklany sufi t, http://www.Femka.net/kobiety-w-służbie-publicznejszklanysufit/-www.dsc.kpm.gov.pl/userfiles/kobiety_w_sluzbie_publicznej.doc, w: www.Femka.net/kobiety-w--służbie-publicznej-szklany sufi t/
Kowalczyk J., Paradygmat zmian w przestrzeni publicznej kobiet, Teka Kom. Politol. i Stosunków Międzynarodowych – OL PAN, Warszawa 2009
Michalski C., Gagaistki, „Newsweek”  nr 36, 2011
Miluska J., Przekształcenie ról płciowych a szanse kobiet. Humanistyka i płeć. Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995
Morawski W., Konfiguracje globalne. Struktury, agencje, instytucje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Rawls J., Liberalizm polityczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Rawls J., Teoria sprawiedliwości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
Renzetti C.M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Seksizm w reklamie. Wolne żarty, http://spoleczenstwo.newsweek.pl/seksizmw-reklamie-wolne-zarty,59 606,1,1.html
Siemieńska R., Kontrakt płci. Między sferą prywatną a publiczną, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnicka, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2011
Szowinizm w programach publicystycznych: badania, http://www.polskatimes.pl/dodatki/rozmaitosci/406717,szowinizm-w-programach-publicystycznych-badan
Titkow A., Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007
Twardowska A.,  Olczyk E., Kobiety w mediach, www.temida.free.ngo.pl/rapmedia.htm
M. Wincławska, B. Brodzińska, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009