Kobiety w przestrzeni publicznej
Main Article Content
Abstract
Recent years have brought far reaching changes in the Polish public sphere and woman have played their part in it. It is therefore important to ask about their motivation for participation in public affairs, describe their preferred strategies and think about future, that is ask the question about durability of the chosen models. Public sphere today is growing more and more diverse which makes the task of defining it more difficult than ever. We are still looking for answers to questions such as what is the public sphere? What categories can be used to mark boundaries of public sphere? Who and what influences public sphere? What are the subjects operating in public sphere and what are the limits of their power? J. Habermas, J.S. Mill, J. Rowls, A. Giddens and H. Arendt have tried to answer all those questions and many more. Their thoughts were my inspiration.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
References
Bator J., Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, ISP, FSP, Warszawa, 08.1998
Dahl R., Demokracja i jej krytycy, Znak, Warszawa 1995
Dziemba R., „Słaba płeć” w silnych mediach, w: Płeć w życiu publicznym, red. M. Jeziński,
Grabowska B., Sfera publiczna – zbyteczna czy niezbędna w państwie liberalnym?, „Filo-Sofi ja” , nr 1(3), 2003
Held D., Models of Democracy, Polity Press, Cambridge 1986, za: A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Heller W., Trudne porozumienie feminizmu z filozofią polityczną Hannah Arendt. Humanistyka i płeć. Publiczna przestrzeń kobiet: obrazy dawne i nowe, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999
Kobieta i wizerunek kobiecości w mediach, http://www.eioba.pl/a/2r6q/kobieta-i-wizerunek-kobiecosciw-Mediach
Kobiety w służbie publicznej – szklany sufi t, http://www.Femka.net/kobiety-w-służbie-publicznejszklanysufit/-www.dsc.kpm.gov.pl/userfiles/kobiety_w_sluzbie_publicznej.doc, w: www.Femka.net/kobiety-w--służbie-publicznej-szklany sufi t/
Kowalczyk J., Paradygmat zmian w przestrzeni publicznej kobiet, Teka Kom. Politol. i Stosunków Międzynarodowych – OL PAN, Warszawa 2009
Michalski C., Gagaistki, „Newsweek” nr 36, 2011
Miluska J., Przekształcenie ról płciowych a szanse kobiet. Humanistyka i płeć. Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995
Morawski W., Konfiguracje globalne. Struktury, agencje, instytucje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Rawls J., Liberalizm polityczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Rawls J., Teoria sprawiedliwości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
Renzetti C.M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Seksizm w reklamie. Wolne żarty, http://spoleczenstwo.newsweek.pl/seksizmw-reklamie-wolne-zarty,59 606,1,1.html
Siemieńska R., Kontrakt płci. Między sferą prywatną a publiczną, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnicka, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2011
Szowinizm w programach publicystycznych: badania, http://www.polskatimes.pl/dodatki/rozmaitosci/406717,szowinizm-w-programach-publicystycznych-badan
Titkow A., Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007
Twardowska A., Olczyk E., Kobiety w mediach, www.temida.free.ngo.pl/rapmedia.htm
M. Wincławska, B. Brodzińska, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009