Creativity in the Aspect of Composition of Business Models of Manufacturers from the Agricultural Machines Sector: An Attempt to Assess the Significance of the Requirements

Main Article Content

Bogdan Nogalski
https://orcid.org/0000-0003-0262-8355
Przemysław Niewiadomski
Agnieszka Szpitter

Abstract

“We tell people that if nobody has mocked even one thought of theirs, this means that they are not creative enough”
Bill GATES


As a consequence of broad recognition of creativity as an element related to the development of business models under the conditions of a variable environment that is difficult to forecast, it has been appreciated by management sciences. In the context of the above, research was commenced in order to attempt to provide an answer to the question: is the scope and type of business models implemented by manufacturers a derivative of the creativity level assimilated by them?
In connection with the above, it was necessary to:



  • from the theoretical perspective – using the method of reconstruction and interpretation of the Polish and foreign literature on the subject – present creativity as a factor contributing dynamics to the development of business models;

  • from the design perspective – determine which business models are adopted by micro, small and medium-sized production enterprises operating in the Polish farm machines sector;

  • from the empirical perspective – establish to what extent implementation of the mentioned business models is determined by creativity desired by manufacturers.


This publication has been created as an effect of the authors’ thoughts and searches; first of all, their practical experience and activity in management practice.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nogalski, B., Niewiadomski, P., & Szpitter, A. (2019). Creativity in the Aspect of Composition of Business Models of Manufacturers from the Agricultural Machines Sector: An Attempt to Assess the Significance of the Requirements. Journal of Management and Financial Sciences, (31), 9–26. https://doi.org/10.33119/JMFS.2018.31.1
Section
Articles

References

1. Amabile T. M., 1983. Social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social , 45, pp. 997–1013.
2. Amabile T. M., 1996. Creativity in context, CO: Westview Press, Boulder.
3. Amabile T. M.,1988. A model of creativity and innovation in organizations. In: M. Staw & L. L. Cummings, Eds. Research in organizational behavior. Greenwich: CT: JAI Press, pp. 123–167.
4. Amabile T. M., Khaire M., 2008. Creativity and the role of the leader. Harvard Business Review, October.
5. Andriopoulos C., Dawson P., 2011. Managing Change, Creativity and Innovation, London: Sage, Thousand Oaks.
6. Antoszkiewicz J. D., 2008. Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian [Innovations in the company. Practical methods for making changes], Warszawa: Poltext.
7. Augsdorfer P., Bessant J., Möslein K. M., 2012. Discontinuous Innovation, London: Imperial College Press.
8. Bieniok H., 2014. Kreatywność jako źródło nowoczesności i rozwoju przedsiębiorstw [Creativity as a source of modernity and business development], Zeszyty Naukowe Politechniki
Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, vol. 73, pp. 47–58.
9. Bilton C., Cummings S., 2010. Creative strategy. Reconnecting business and Innovation. Chichester: Wiley.
10. Bratnicka K., 2010. Kultura organizacyjna i twórczość w przedsiębiorczych organizacjach-model koncepcyjny [Organizational culture and creativity in entrepreneurial organizations:
a conceptual model]. Przegląd Organizacji, no. 11, pp. 3–5.
11. Bratnicka K., 2011. Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach [Leadership role in stimulating creativity in organisations], Organizacja i Kierowanie, no. 4, pp. 129–141.
12. Bratnicka K., 2016. Twórcza przedsiębiorczość organizacyjna i efektywność organizacyjna przedsiębiorstwa. Model mediacji równoległej [Creative organizational entrepreneurship and
company organizational efficiency. Parallel mediation model], In: K. Krzakiewicz, Sz. Cyfert, Eds. Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw [The strategic
dimension of the dynamic capabilities of the Polish companies]. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, pp. 83–102.
13. Bratnicka K., 2014. Twórczość i innowacyjność w przedsiębiorstwie. Pośrednicząca rola przedsiębiorczości organizacyjnej [Creativity and innovation in the company. Intermediate
role of organizational entrepreneurship]. Studia Ekonomiczne, no. 183, pp. 28–37.
14. Bratnicki M., Bratnicka K., 2011. Strategiczny wybór oparty na twórczości [A strategic choice based on creativity]. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, no. 169,
pp. 31–39.
15. Brzeziński M., 2009. Organizacja kreatywna [Creative organisation]. Warszawa: PWN.
16. Brzóska J., Krannich M., 2016. Modele biznesu innowacyjnej energetyki [Business models of innovative energy], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, p. Studia
Ekonomiczne, no. 280, pp. 7–20.
17. Czakon W., 2017. Tworzenie teorii w naukach o zarządzaniu [Creation of theories in management sciences]. In: A. Sopińska, P. Wachowiak, Eds. Wyzwania współczesnego zarządzania
strategicznego [Challenges of contemporary strategic management]. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, pp. 143–159.
18. Damanpour F., Aravind D., 2012. Organizational Structure and Innovation Revisited: From Organic to Ambidextrous Structure, In: M. D. Mumford, Ed. Handbook of Organizational
Creativity, London/Waltham/San Diego: Academic Press/Elsevier, pp. 483–513.
19. Dyduch W., Bratnicki M., 2016. Charakterystyki organizacji inteligentnej [Intelligent organisation characteristics]. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy
149, pp. 9–23.
20. Dyduch W., 2014. Twórcza strategia jako podstawa dla pobudzania innowacyjności i przedsiębiorczości [Creative strategy as a basis for stimulating innovation and entrepreneurship]. In:
A. Kaleta, K. Moszkowicz, L. Sołoducho-Pelc, Eds. Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce [Strategic management in theory and practice]. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego
we Wrocławiu, no. 366. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, pp. 108–118.
21. Dyduch W., 2013. Twórcza strategia organizacji [Creative strategy of the organisation]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
22. Kuhn R. L., 1989. Creativity and Strategy in Mid-Sized Firms, New Jersey: Prentice-Hall.
23. Leigh K. E., 2011. Organizational Creativity: The Relationship Between Creativity, Values and Performance in Architectural Practice. Ann Arbor: UMI, ProQuest.
24. Nęcka E., 2005. Psychologia twórczości [Psychology of creativity]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
25. Niedzielski P., Rychlik K., 2006. Innowacje i kreatywność [Innovations and creativity]. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
26. Nogalski B., Niewiadomski P., 2016. Twórczość jako domena elastyczności przedsiębiorstwa wytwórczego – próba jej oceny w sektorze maszyn rolniczych [Creativity as the domain of
manufacturing company flexibility – attempt to its evaluation in the agricultural machinery sector], Studia Ekonomiczne, no. 280, pp. 116–131.
27. Nogalski B., Szpitter A., Jabłoński M., 2016. Perspektywa wartości sieciowego modelu biznesu jako punkt wyjścia do kształtowania elastycznych modeli biznesu w sektorze energetycznym
[The perspective of the business network model value as a starting point for shaping the business flexible models in the energy sector]. In: J. Rokita, Ed. Kompetencje – Modele biznesu
– Strategie [Competences – Business models – Strategies]. Katowice: Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego.
28. Nogalski B., Szpitter A., 2014. Koncepcja sustainability jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa [The concept of sustainability as a determinant of the company development]. In:
I. Hejduk, A. Herman, Eds. Zarządzanie dla przyszłości [Management for the future]. Warsaw: Difin, pp. 197–210.
29. Romanowska M., 2016. Badawczy wymiar nauk o zarządzaniu [The research dimension of management sciences] In: G. Osbert-Pociecha, S. Nowosielski, Eds. Meandry teorii i praktyki
zarządzania [Meanders of management theory and practice]. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, pp. 214–222.
30. Romanowska M., 2014. Granice organizacji [Organisation borders]. In: M. Romanowska, J. Cygler, Eds. Granice zarządzania [Management borders]. Warszawa: Oficyna Wydawnicza
SGH w Warszawie, pp. 89–97.
31. Szpitter A., 2010. Zarządzanie innowacjami [Management of innovations]. In: M. Czerska, A. Szpitter, Eds. Koncepcje zarządzania [Management concepts]. Warszawa: Wydawnictwo
C. H. Beck, pp. 351–366.
32. Wachowiak P., Gregorczyk S., Majewski B., 2014. Konflikty w polskich organizacjach [Conflicts in the Polish organisations]. In: P. Wachowiak, S. Winch, Eds. Granice w zarządzaniu
kapitałem ludzkim [Limits in human capital management]. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, pp. 363–374.