Uwarunkowania sukcesu kobiet w kontekście aprecjacji wartości kobiecych
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja wartości kobiecych w kontekście paradygmatu aprecjacji wartości tradycyjnie uznawanych za kobiece. Badanie przeprowadzone wśród przedsiębiorczyń w województwie zachodniopomorskim, którego wyniki stanowią przedmiot analizy, zmierzało do odpowiedzi na pytanie, jakie cechy reprezentują kobiety odnoszące sukcesy w biznesie i na rynku pracy. Hipoteza badania nawiązywała do znanej teorii S.L. Bem, że jednostka może posiadać jedną z kilku możliwych kombinacji cech męskich oraz kobiecych, a pozostawanie ich w równowadze umożliwia szybszą adaptację i lepsze funkcjonowanie w coraz bardziej złożonej rzeczywistości społecznej [Bem 2000].(fragment tekstu)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Bendyk E. [2009], Podjąć pana pod kolana, Rozmowa z prof. Januszem T. Hryniewiczem, socjologiem, o tym, jak bardzo wciąż tkwimy w feudalizmie, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ rynek/220401,1,polska-wciaz-tkwi-w-glebokim-sredniowieczu. read, dostęp: 15.06.2016
3. Brzezińska A. Dąbrowska J., Pełkowska M., Staszczak J. [2002], Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji, "Czasopismo Psychologiczne", 8.
4. Brzezinski M. [2012], Znaj swoją wartość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
5. Buckingham M. [2012], Leadership development in the age of the algorithm, "Harvard Business Review", Vol. 90, No 6, https://hbr.org/2012/06/leadership-development-in-the-age-of-the-algorithm, dostęp: 19.07.2015.
6. Cabrera B. [2016], Women need mindfulness even more than men, https://hbr.org/2016/06/women-need-mindfulness-even-more-than-men-do, dostęp: 25.05.2017.
7. Chybicka A., Zubrzycka E. [2015], Siła kobiet w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. Cisłak A. [2016], Władza kobiet, https://www.youtube.com/watch?v=cDMjNJGHHPY, dostęp: 26.06.2017.
9. Dryjańska A. [2015], Kto jest zapraszany do najważniejszych programów w radiu i telewizji?, http://wyborcza.pl/1,76842,17798385, Kto_jest_zapraszany_do_najwazniejszych_programow_w.html, dostęp: 2.01.2016.
10. Fisher H. [2003], Pierwsza płeć, Jacek Santorski&Co, Warszawa.
11. George B., Sims P., McLean A.N., Mayer D. [2007], Discovering your authentic leadership, "Harvard Business Review", Vol. 85, No. 2.
12. Gerzema J., D'Antonio M. [2014], Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, którzy myślą jak kobiety) będą rządzić światem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
13. Gilligan C. [2013], Chodźcie z nami. Psychologia i opór, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
14. Gilligan C. [2015], Innym głosem, Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
15. Girl Scout Reasearch Institute [2008], Change it up: What girls say about redefinig leadership, http://www.girlscouts.org/reasearch/pdf/change_it_upexecutive_summary_english.pdf dostęp: 22.07.2016.
16. Goudreau J. [2011], Crying at work, a woman's burden, https://www.forbes.com/sites/jennagoudreau/2011/01/11/crying-at-work-a-womans-burden-study-men-sex-testosterone-tears-arousal/#5a2a55127c6d, dostęp: 2.01.2017 .
17. Hajduk M. [2017], Pokonać trudności, https://www.hbrp.pl/a/pokonac-trudnosci/D1CxQkqJn, dostęp: 12.01.2018.
18. Hofstede G., Hofstede J.G. [2007], Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
19. Kamińska A. [2008], Spory wokół feministycznej etyki troski we współczesnej filozofii amerykańskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice.
20. Kłos A. [2017], Świadoma droga do sukcesu, https://www.hbrp. pl/a/swiadoma-droga-do-sukcesu/DvP8YaXdp, dostęp: 02.01.2018.
21. Kuczyńska A. [1992], Płeć psychologiczna. Podstawy teoretyczne, dane empiryczne oraz narządzie pomiaru, "Przegląd Psychologiczny", t. 35, s. 237-247.
22. Kupczyk T. [2013], Kobiety i mężczyźni w zarządzaniu. Liczebność, kompetencje, współdziałanie, konieczne zmiany, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
23. Lisowska E. [2001], Przedsiębiorczość kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
24. Lisowska E. [2011], Kobiecy styl zarządzania, Onepress, e-book.
25. Majewska-Opiełka I. [2000], Czas kobiet, Bertelsmann Media, Warszawa.
26. McAdam M. [2013], Female entrepreneurship, Routlege, London, New York.
27. Niezgoda K. [2017], Pięścią w szklany sufit, Edipresse Polska, Warszawa.
28. Noddings N. [2003], Caring a feminine approach to ethics and moral education, University of California Press, Los Angeles.
29. Pinker S. [2009], Paradoks płci, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
30. Peters T. [2005], Biznes od nowa, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
31. Puszkow-Bańka A. [2014], Ontologiczne fundamenty koncepcji płci w paradygmacie starożytnej filozofii greckiej, "Horyzonty wychowania", Vol. 13, nr 27.
32. Raport Delloite [2012], Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji? Raport z badania mechanizmów budowania pozycji w organizacji oraz sposobów wywierania wpływu przez osoby zajmujące wyższe stanowiska menedżerskie w Polsce, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/kobiety-i-wladza-w-biznesie.html, dostęp: 11.10.2015.
33. Raport Deutschebank [2016], https://www.deutschebank.pl/ biuro-prasowe/raporty-i-analizy/kategoria-materialy-analityczne/jak-inwestuja-kobiety-rozwaznie-ale-i-zachowawczo.html, dostęp: 12.10.2016.
34. Raport PwC [2015], Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym kształtowaniu liderek, https://www.pwc.pl/pl/ publikacje/assets/kobiety-menedzerkami-przyszlosci.pdf dostęp: 12.04.2017.
35. Rifkin J. [2005], Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream?, Wydawnictwo Nadir, Warszawa.
36. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Difin, Warszawa.
37. Rosener J.B. [2006], Kobiecy styl przewodzenia, w: Kobiety i biznes, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
38. Różycka M., Kmieciak B., Król S. [2016], Wybrane problemy współczesnego zarządzania organizacją. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Sophia, Katowice.
39. Rubin H. [1997], The Princess. Machivelli for Women, Bloomsbury, New York.
40. Sandberg S. [2016], Włącz się do gry, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.
41. Singer P. [1998], Przewodnik po etyce, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
42. Słowik J. [2017], Najwyższy czas wykorzystać kobiece talenty, https://www.hbrp.pl/a/najwyzszy-czas-wykorzystac-kobiece-talenty/DqxL6Q2yY, dostęp: 2.01.2017.
43. Taylor B. [2003], Mary Wollstonecraft and the feminist imagination, Cambridge University Press, Cambrigde.
44. Tong R. [2002], Myśl feministyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa .
45. Wollstonecraft M. [1792], A vindication of the rights of woman with strictures on political and moral subjects, Joseph Johnson, London.
46. Zenger J., Folkman J. [2012], Are women better leaders than men?, https://hbr.org/2012/03/a-study-in-leadership-women-do, dostęp: 12.02.2016.
47. Ziemińska R. [2008], Etyka troski i etyka sprawiedliwości. Czy moralność zależy od płci?, "Analiza i Egzystencja" 8, s. 115-131