Uwarunkowania sukcesu kobiet w kontekście aprecjacji wartości kobiecych

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Monika Różycka

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja wartości kobiecych w kontekście paradygmatu aprecjacji wartości tradycyjnie uznawanych za kobiece. Badanie przeprowadzone wśród przedsiębiorczyń w województwie zachodniopomorskim, którego wyniki stanowią przedmiot analizy, zmierzało do odpowiedzi na pytanie, jakie cechy reprezentują kobiety odnoszące sukcesy w biznesie i na rynku pracy. Hipoteza badania nawiązywała do znanej teorii S.L. Bem, że jednostka może posiadać jedną z kilku możliwych kombinacji cech męskich oraz kobiecych, a pozostawanie ich w równowadze umożliwia szybszą adaptację i lepsze funkcjonowanie w coraz bardziej złożonej rzeczywistości społecznej [Bem 2000].(fragment tekstu)

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Różycka, M. (2018). Uwarunkowania sukcesu kobiet w kontekście aprecjacji wartości kobiecych. Kobieta I Biznes, (1-4), 2–10, 28. https://doi.org/10.33119/KiB.2018.1-4.1
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Bem S.L. [2000], Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
2. Bendyk E. [2009], Podjąć pana pod kolana, Rozmowa z prof. Januszem T. Hryniewiczem, socjologiem, o tym, jak bardzo wciąż tkwimy w feudalizmie, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ rynek/220401,1,polska-wciaz-tkwi-w-glebokim-sredniowieczu. read, dostęp: 15.06.2016
3. Brzezińska A. Dąbrowska J., Pełkowska M., Staszczak J. [2002], Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji, "Czasopismo Psychologiczne", 8.
4. Brzezinski M. [2012], Znaj swoją wartość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
5. Buckingham M. [2012], Leadership development in the age of the algorithm, "Harvard Business Review", Vol. 90, No 6, https://hbr.org/2012/06/leadership-development-in-the-age-of-the-algorithm, dostęp: 19.07.2015.
6. Cabrera B. [2016], Women need mindfulness even more than men, https://hbr.org/2016/06/women-need-mindfulness-even-more-than-men-do, dostęp: 25.05.2017.
7. Chybicka A., Zubrzycka E. [2015], Siła kobiet w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. Cisłak A. [2016], Władza kobiet, https://www.youtube.com/watch?v=cDMjNJGHHPY, dostęp: 26.06.2017.
9. Dryjańska A. [2015], Kto jest zapraszany do najważniejszych programów w radiu i telewizji?, http://wyborcza.pl/1,76842,17798385, Kto_jest_zapraszany_do_najwazniejszych_programow_w.html, dostęp: 2.01.2016.
10. Fisher H. [2003], Pierwsza płeć, Jacek Santorski&Co, Warszawa.
11. George B., Sims P., McLean A.N., Mayer D. [2007], Discovering your authentic leadership, "Harvard Business Review", Vol. 85, No. 2.
12. Gerzema J., D'Antonio M. [2014], Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, którzy myślą jak kobiety) będą rządzić światem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
13. Gilligan C. [2013], Chodźcie z nami. Psychologia i opór, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
14. Gilligan C. [2015], Innym głosem, Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
15. Girl Scout Reasearch Institute [2008], Change it up: What girls say about redefinig leadership, http://www.girlscouts.org/reasearch/pdf/change_it_upexecutive_summary_english.pdf dostęp: 22.07.2016.
16. Goudreau J. [2011], Crying at work, a woman's burden, https://www.forbes.com/sites/jennagoudreau/2011/01/11/crying-at-work-a-womans-burden-study-men-sex-testosterone-tears-arousal/#5a2a55127c6d, dostęp: 2.01.2017 .
17. Hajduk M. [2017], Pokonać trudności, https://www.hbrp.pl/a/pokonac-trudnosci/D1CxQkqJn, dostęp: 12.01.2018.
18. Hofstede G., Hofstede J.G. [2007], Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
19. Kamińska A. [2008], Spory wokół feministycznej etyki troski we współczesnej filozofii amerykańskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice.
20. Kłos A. [2017], Świadoma droga do sukcesu, https://www.hbrp. pl/a/swiadoma-droga-do-sukcesu/DvP8YaXdp, dostęp: 02.01.2018.
21. Kuczyńska A. [1992], Płeć psychologiczna. Podstawy teoretyczne, dane empiryczne oraz narządzie pomiaru, "Przegląd Psychologiczny", t. 35, s. 237-247.
22. Kupczyk T. [2013], Kobiety i mężczyźni w zarządzaniu. Liczebność, kompetencje, współdziałanie, konieczne zmiany, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
23. Lisowska E. [2001], Przedsiębiorczość kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
24. Lisowska E. [2011], Kobiecy styl zarządzania, Onepress, e-book.
25. Majewska-Opiełka I. [2000], Czas kobiet, Bertelsmann Media, Warszawa.
26. McAdam M. [2013], Female entrepreneurship, Routlege, London, New York.
27. Niezgoda K. [2017], Pięścią w szklany sufit, Edipresse Polska, Warszawa.
28. Noddings N. [2003], Caring a feminine approach to ethics and moral education, University of California Press, Los Angeles.
29. Pinker S. [2009], Paradoks płci, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
30. Peters T. [2005], Biznes od nowa, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
31. Puszkow-Bańka A. [2014], Ontologiczne fundamenty koncepcji płci w paradygmacie starożytnej filozofii greckiej, "Horyzonty wychowania", Vol. 13, nr 27.
32. Raport Delloite [2012], Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji? Raport z badania mechanizmów budowania pozycji w organizacji oraz sposobów wywierania wpływu przez osoby zajmujące wyższe stanowiska menedżerskie w Polsce, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/kobiety-i-wladza-w-biznesie.html, dostęp: 11.10.2015.
33. Raport Deutschebank [2016], https://www.deutschebank.pl/ biuro-prasowe/raporty-i-analizy/kategoria-materialy-analityczne/jak-inwestuja-kobiety-rozwaznie-ale-i-zachowawczo.html, dostęp: 12.10.2016.
34. Raport PwC [2015], Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym kształtowaniu liderek, https://www.pwc.pl/pl/ publikacje/assets/kobiety-menedzerkami-przyszlosci.pdf dostęp: 12.04.2017.
35. Rifkin J. [2005], Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream?, Wydawnictwo Nadir, Warszawa.
36. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Difin, Warszawa.
37. Rosener J.B. [2006], Kobiecy styl przewodzenia, w: Kobiety i biznes, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
38. Różycka M., Kmieciak B., Król S. [2016], Wybrane problemy współczesnego zarządzania organizacją. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Sophia, Katowice.
39. Rubin H. [1997], The Princess. Machivelli for Women, Bloomsbury, New York.
40. Sandberg S. [2016], Włącz się do gry, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.
41. Singer P. [1998], Przewodnik po etyce, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
42. Słowik J. [2017], Najwyższy czas wykorzystać kobiece talenty, https://www.hbrp.pl/a/najwyzszy-czas-wykorzystac-kobiece-talenty/DqxL6Q2yY, dostęp: 2.01.2017.
43. Taylor B. [2003], Mary Wollstonecraft and the feminist imagination, Cambridge University Press, Cambrigde.
44. Tong R. [2002], Myśl feministyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa .
45. Wollstonecraft M. [1792], A vindication of the rights of woman with strictures on political and moral subjects, Joseph Johnson, London.
46. Zenger J., Folkman J. [2012], Are women better leaders than men?, https://hbr.org/2012/03/a-study-in-leadership-women-do, dostęp: 12.02.2016.
47. Ziemińska R. [2008], Etyka troski i etyka sprawiedliwości. Czy moralność zależy od płci?, "Analiza i Egzystencja" 8, s. 115-131