The conditions of women's success in the context of appreciation of female values
Main Article Content
Abstract
The aim of a survey conducted among female entrepreneurs in the West Pomeranian Province, whose results are analysed herein, was to answer the question which characteristics are displayed by women who are successful in business and on the labour market. The research hypothesis related to S.L.Bem's well-known theory, whereby an individual may possess one of several possible combinations of male and female characteristics and their balance allows faster adaptation and better functioning in an ever more complex social reality [Bem 2000].(fragment of text)
Article Details
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree for publishing their email adresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.
Author agrees to share his work under CC-BY-NC license.
References
2. Bendyk E. [2009], Podjąć pana pod kolana, Rozmowa z prof. Januszem T. Hryniewiczem, socjologiem, o tym, jak bardzo wciąż tkwimy w feudalizmie, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ rynek/220401,1,polska-wciaz-tkwi-w-glebokim-sredniowieczu. read, dostęp: 15.06.2016
3. Brzezińska A. Dąbrowska J., Pełkowska M., Staszczak J. [2002], Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji, "Czasopismo Psychologiczne", 8.
4. Brzezinski M. [2012], Znaj swoją wartość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
5. Buckingham M. [2012], Leadership development in the age of the algorithm, "Harvard Business Review", Vol. 90, No 6, https://hbr.org/2012/06/leadership-development-in-the-age-of-the-algorithm, dostęp: 19.07.2015.
6. Cabrera B. [2016], Women need mindfulness even more than men, https://hbr.org/2016/06/women-need-mindfulness-even-more-than-men-do, dostęp: 25.05.2017.
7. Chybicka A., Zubrzycka E. [2015], Siła kobiet w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. Cisłak A. [2016], Władza kobiet, https://www.youtube.com/watch?v=cDMjNJGHHPY, dostęp: 26.06.2017.
9. Dryjańska A. [2015], Kto jest zapraszany do najważniejszych programów w radiu i telewizji?, http://wyborcza.pl/1,76842,17798385, Kto_jest_zapraszany_do_najwazniejszych_programow_w.html, dostęp: 2.01.2016.
10. Fisher H. [2003], Pierwsza płeć, Jacek Santorski&Co, Warszawa.
11. George B., Sims P., McLean A.N., Mayer D. [2007], Discovering your authentic leadership, "Harvard Business Review", Vol. 85, No. 2.
12. Gerzema J., D'Antonio M. [2014], Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, którzy myślą jak kobiety) będą rządzić światem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
13. Gilligan C. [2013], Chodźcie z nami. Psychologia i opór, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
14. Gilligan C. [2015], Innym głosem, Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
15. Girl Scout Reasearch Institute [2008], Change it up: What girls say about redefinig leadership, http://www.girlscouts.org/reasearch/pdf/change_it_upexecutive_summary_english.pdf dostęp: 22.07.2016.
16. Goudreau J. [2011], Crying at work, a woman's burden, https://www.forbes.com/sites/jennagoudreau/2011/01/11/crying-at-work-a-womans-burden-study-men-sex-testosterone-tears-arousal/#5a2a55127c6d, dostęp: 2.01.2017 .
17. Hajduk M. [2017], Pokonać trudności, https://www.hbrp.pl/a/pokonac-trudnosci/D1CxQkqJn, dostęp: 12.01.2018.
18. Hofstede G., Hofstede J.G. [2007], Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
19. Kamińska A. [2008], Spory wokół feministycznej etyki troski we współczesnej filozofii amerykańskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice.
20. Kłos A. [2017], Świadoma droga do sukcesu, https://www.hbrp. pl/a/swiadoma-droga-do-sukcesu/DvP8YaXdp, dostęp: 02.01.2018.
21. Kuczyńska A. [1992], Płeć psychologiczna. Podstawy teoretyczne, dane empiryczne oraz narządzie pomiaru, "Przegląd Psychologiczny", t. 35, s. 237-247.
22. Kupczyk T. [2013], Kobiety i mężczyźni w zarządzaniu. Liczebność, kompetencje, współdziałanie, konieczne zmiany, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
23. Lisowska E. [2001], Przedsiębiorczość kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
24. Lisowska E. [2011], Kobiecy styl zarządzania, Onepress, e-book.
25. Majewska-Opiełka I. [2000], Czas kobiet, Bertelsmann Media, Warszawa.
26. McAdam M. [2013], Female entrepreneurship, Routlege, London, New York.
27. Niezgoda K. [2017], Pięścią w szklany sufit, Edipresse Polska, Warszawa.
28. Noddings N. [2003], Caring a feminine approach to ethics and moral education, University of California Press, Los Angeles.
29. Pinker S. [2009], Paradoks płci, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
30. Peters T. [2005], Biznes od nowa, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
31. Puszkow-Bańka A. [2014], Ontologiczne fundamenty koncepcji płci w paradygmacie starożytnej filozofii greckiej, "Horyzonty wychowania", Vol. 13, nr 27.
32. Raport Delloite [2012], Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji? Raport z badania mechanizmów budowania pozycji w organizacji oraz sposobów wywierania wpływu przez osoby zajmujące wyższe stanowiska menedżerskie w Polsce, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/kobiety-i-wladza-w-biznesie.html, dostęp: 11.10.2015.
33. Raport Deutschebank [2016], https://www.deutschebank.pl/ biuro-prasowe/raporty-i-analizy/kategoria-materialy-analityczne/jak-inwestuja-kobiety-rozwaznie-ale-i-zachowawczo.html, dostęp: 12.10.2016.
34. Raport PwC [2015], Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym kształtowaniu liderek, https://www.pwc.pl/pl/ publikacje/assets/kobiety-menedzerkami-przyszlosci.pdf dostęp: 12.04.2017.
35. Rifkin J. [2005], Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream?, Wydawnictwo Nadir, Warszawa.
36. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Difin, Warszawa.
37. Rosener J.B. [2006], Kobiecy styl przewodzenia, w: Kobiety i biznes, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
38. Różycka M., Kmieciak B., Król S. [2016], Wybrane problemy współczesnego zarządzania organizacją. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Sophia, Katowice.
39. Rubin H. [1997], The Princess. Machivelli for Women, Bloomsbury, New York.
40. Sandberg S. [2016], Włącz się do gry, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.
41. Singer P. [1998], Przewodnik po etyce, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
42. Słowik J. [2017], Najwyższy czas wykorzystać kobiece talenty, https://www.hbrp.pl/a/najwyzszy-czas-wykorzystac-kobiece-talenty/DqxL6Q2yY, dostęp: 2.01.2017.
43. Taylor B. [2003], Mary Wollstonecraft and the feminist imagination, Cambridge University Press, Cambrigde.
44. Tong R. [2002], Myśl feministyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa .
45. Wollstonecraft M. [1792], A vindication of the rights of woman with strictures on political and moral subjects, Joseph Johnson, London.
46. Zenger J., Folkman J. [2012], Are women better leaders than men?, https://hbr.org/2012/03/a-study-in-leadership-women-do, dostęp: 12.02.2016.
47. Ziemińska R. [2008], Etyka troski i etyka sprawiedliwości. Czy moralność zależy od płci?, "Analiza i Egzystencja" 8, s. 115-131