Wpływ zarządzania różnorodnością na konkurencyjność przedsiębiorstwa: analiza raportów instytucji finansowych i firm consultingowych- wybrane aspekty
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Globalizacja, a w okresie spowolnienia gospodarczego również regionalizacja, oraz wyczerpywanie się "prostych" rezerw wzrostu gospodarczego powodują konieczność zwrócenia większej uwagi na zagadnienia społeczne, środowiskowe i etyczne. Znaczenia nabiera strategia zrównoważonego rozwoju, który zapewnia harmonię między trzema elementami - ekonomią, etyką i ekologią. Ten nurt szczególnie rozwija się w krajach zachodnioeuropejskich, o wysokich wartościach PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Jednym z efektów zrównoważonego podejścia do gospodarki jest szersze uwzględnianie przez przedsiębiorstwa aspektów społecznych zarówno w odniesieniu do własnych pracowników (dbałość o równowagę między pracą a życiem prywatnym, zapewnienie możliwości rozwoju, równe traktowanie), jak i innych interesariuszy, czyli m.in. klientów, dostawców, uczelni, mediów, samorządów, a gdy firma ma charakter sieciowy, jak przykładowo firmy z branży transport-spedycja-logistyka, to również gmin, na terenie których znajdują się terminale. Społeczna odpowiedzialność oznacza także dbanie o środowisko przyrodnicze i przestrzeganie standardów prawnych, obowiązujących w danym kraju oraz wynikających z umów międzynarodowych, które ratyfikował dany kraj. Zagadnienie społecznej odpowiedzialności doczekało się regulacji normatywnej, która została zawarta w normie ISO 26000, opublikowanej w listopadzie 2010 r. Zgodnie z tą normą społeczna odpowiedzialność oznacza zobowiązanie organizacji (biznesowej, pozarządowej czy też administracyjnej) do włączania aspektów społecznych i środowiskowych w proces podejmowania decyzji oraz wzięcia odpowiedzialności za ich skutki dla społeczeństwa i środowiska. W niniejszym opracowaniu wskazuje się na różne aspekty związane z zarządzaniem różnorodnością, w tym przede wszystkim na wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa. W analizie wykorzystano raporty instytucji finansowych, aby udowodnić tezę, iż zróżnicowany ze względu na płeć zarząd pozwala na osiąganie wyższych przychodów i zysku, zwłaszcza w okresie stagnacji i recesji gospodarczej.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Baumeister R.F., 2011, Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Deloitte, 2012, Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji?, Warszawa.
4. Diversity Index, 2013, Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością, Konfederacja Lewiatan, Warszawa.
5. Gender Equity Index, 2012, www.socialwatch.org
6. Gołębiowska E. (red.), 2013, Zarządzanie XXI wieku. Menedżer innowacyjnej organizacji, Społeczna Akademia Nauk, Łódź.
7. Hausman R., Tyson L.D., Zahidi S., 2012, The Global Gender Gap Report, World Economic Forum.
8. Hoogendoom S., Oosterbeek H., Praag M. van, 2013, The Impact of Gender Diversity on the Performance of Business Teams: Evidence from a Field Experiment, "Management Science", July, No. 59, p. 1514-1528.
9. Institute of Leadership and Management, 2011, Ambition and Gender Report.
10. Kahnemann D., 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań.
11. Raport 2013: Portret finansowy Polki 2013, 2013, Deutsche Bank Private & Business Clients, Warszawa.
12. Sedlacek T., Orrell D., 2012, Zmierzch Homo Economicus, Studio Emka, Warszawa.
13. Sedlacek T., 2012, Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii: od Gilgamesza do Wall Street, Studio Emka, Warszawa.
14. Sustainable development: The right to a future, 2012, Social Watch Report.
15. Wooley A.W. et al., 2010, Evidence for a Collective Intelligence Factor in the Performance of Human Group, Publisher on-Line, September, Science Magazine, No 330.