Zarządzanie różnorodnością jako model biznesowy
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Zarządzanie różnorodnością wpisuje się w poszukiwanie nowych, bardziej efektywnych narzędzi radzenia sobie z niepewnością otoczenia. Jednak efektywne wykorzystanie tego modelu wymaga znacznie większych umiejętności od przywódców niż dotychczas. Być może właśnie kompetencje, pozwalające na wyzwolenie synergii różnorodności, staną się kluczowymi kompetencjami kolejnej epoki postkapitalizmu. Podstawową tkanką, która pozwala na realizację tej strategii, jest jednak kapitał społeczny. W warunkach kryzysu gospodarczego następuje, wbrew logice, gwałtowny spadek kapitału społecznego. Odbudowanie zaufania i relacji w okresie lepszej koniunktury będzie wymagało szczególnych umiejętności od przywódców zarówno w przedsiębiorstwach, jak też w państwach. Odnosząc się także do często dyskutowanego problemu: czy przywództwo ma płeć, uważam, że najskuteczniejsze są zespoły mieszane, w których w równych częściach reprezentowane są obie płci. Bliska mi jest osobiście wizja przywództwa organicznego, w ramach której podejmuje się decyzje szukając rozwiązania uwzględniającego różne poglądy - nawet bardzo odmienne. W ten sposób tworzy się organizmy o wysokich zdolnościach adaptacyjnych, co w końcu jest sednem zarządzania w zmiennych warunkach. (abstrakt autora)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. R. Kapuściński, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006, s. 10.
3. T. Gołębiowski, T.M. Dudzik, M. Lewandowska, M. Witek-Hajduk, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2008, s. 15-54.
4. The Business Case for Diversity: Good Practices in Workplace, Komisja Europejska, 2005. W badaniach wzięło udział prawie 400 osób, w nawiasach podano procentową liczbę wskazań na dany obszar.
5. J.R. Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, PWE, Warszawa 2008, s. 72.
6. E.T. Hall, Ukryty wymiar, Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa 1997.
7. R.R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 18-27.
8. G. Hofstede, Motivation, Leadership and Organization: Do American Theories Apply Abroad?, "Organizational Dynamics" vol. 9, No 1, 1980.
9. F. Trompenaars, Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business, Nicholas Brealey Publishing, London 1993.
10. G.C. Avery, Przywództwo w organizacji, Paradygmaty i studia przypadków, PWE, Warszawa 2009, s. 74.
11. J. Czapiński, Polska smuta, o kryzysie zaufania, nepotyzmie oraz dobrym i złym kapitale społecznym, "Polityka" nr 16 z 18.04.2009 r.
12. G. Mulgan, Kapitalizm nie jest wieczny, "Dziennik" z 2-3 maja 2009 r.
13. B. Groysberg, Jak kobiety gwiazdy budują swoje uniwersalne zdolności, "Harvard Business Review Polska", listopad 2008, s. 88.
14. H. Brdulak, Elastyczny styl zarządzania kobiet, "Harvard Business Review Polska", listopad 2008, s. 96-97.
15. Zarządzanie różnorodnością - Międzynarodowe Forum Kobiet, SGH i PWNet w Szkole Głównej Handlowej 28 listopada 2008 r.