Opinie kobiet naukowców na temat różnic genderowych w zawodzie naukowca
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Niniejszy artykuł jest próbą opisu środowiska akademickiego z perspektywy gender, to znaczy zwracającej uwagę na różnice między kobietami a mężczyznami. Wnioski zawarte w artykule stanowią rekonstrukcję problemów wyłonionych w trakcie wywiadów pogłębionych. Celem artykułu jest prezentacja materiału badawczego zebranego na podstawie wywiadów przeprowadzonych z kobietami naukowcami zarządzającymi uczelniami wyższymi w Krakowie w latach 2008-2012. Oś zainteresowań badawczych przebiegała wzdłuż problemów: rodziny i pracy, definiowania karier naukowo-administracyjnych oraz dostrzegania barier społeczno-kulturowych z perspektywy subiektywnego doświadczenia kobiet.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Bradley H. [2008], Płeć, Sic!, Warszawa.
3. CBOS [2009], Prestiż zawodów, Warszawa.
4. CBOS [2013], Prestiż zawodów, Warszawa.
5. Charmaz K. [2009], Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6. Górniak J., Jelonek M., Keler K., Krupnik S., Machnicki J., Worek B. [2008], Ocena projektów i programów: wybrane techniki badawcze i ich zastosowanie, w: Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, red. B. Pietras-Goc, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera, Kraków.
7. Hammersley M., Atkinson P. [2000], Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
8. Konecki K. [2000], Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
9. Kvale S. [2010], Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10. Siemieńska R. [2009], Kobiety w (męskim) zawodzie naukowca, w: Kobiety dla Polski. Polska dla kobiet. 20 lat transformacji 1989-2009, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
11. Wesołowski W., Domański H. [2000], Prestiż - formy historyczne, w: Encyklopedia Socjologii, Ofi cyna Naukowa, Warszawa.
12. Wnuk-Lipińska E. [1995], Zawód - pracownik akademicki, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 6, s. 5-22.
13. Znaniecki F. [1984], Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa.