Gender and managerial competencies as viewed by subordinates
Main Article Content
Abstract
The objective of this paper is to give an overview of the most important managerial competencies from the point of view of employees, describe the impact of gender on management styles and indicate how these styles correspond to the needs of modern organisations. The analysis will use the results of a survey conducted among employees into the influence of gender on the style of managing employees. As part of the survey, the respondents evaluated their supervisors and identified those competencies of a good manager that they believe to be of primary importance. The information obtained has been compared with the modern concepts of leaderships defined in the literature describing both, the past and modern approach to management.(fragment of text)
Article Details
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree for publishing their email adresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.
Author agrees to share his work under CC-BY-NC license.
References
2. Daniecki W. [2016], Koniec z makiawelistycznym zarządzaniem, od teraz podmiotowe przywództwo, CeDeWu, Warszawa.
3. Deloitte [2012], Kobiety i władza w biznesie. Czy płeć ma znaczenie dla budowania pozycji i wpływu w organizacji?, Warszawa.
4. Deloitte [2019], Women in the boardroom. A global perspective, 6th ed., file:///C:/Users/Adam/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/gx-risk-women-in-the-boardroom-sixth-edition.pdf, dostęp: 7.12.2019.
5. Diniz F. [2017], Leader and leadership an overview, w: Liderzy o liderowaniu w XXI wieku. Refleksje przedstawicieli nauk o zarządzaniu i praktyków, red. E. Bojar, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń.
6. Eagly A.H., Johannesen-Schmidt M.C. [2001], The leadership styles of women and men, "Journal of Social Issues", 57(4), s. 781-797.
7. Eagly A.H., Johnson B.T. [1990], Gender and leadership style: A meta-analysis, "Psychological Bulletin", 108(2), s. 233-256.
8. Epstein G.A. [2005], Financialization and the world economy, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
9. Espinoza C., Schwarzbart J. [2018], Milenialsi zarządzają, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10. Geryk M. [2016], Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu, w: Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. M. Geryk, A. Pławska, WSZ, Gdańsk.
11. Gerzema J., D'Antonio M. [2014], Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, którzy myślą jak kobiety) będą rządzić światem, Studio Emka, Warszawa.
12. Gigol T. [2015], Kryzys przedsiębiorstwa a przywództwo, Difin, Warszawa.
13. Harvard Business School [2017], Harvard Business Review.
14. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
15. Heifetz R., Grashow A., Linsky M. [2009], Przywództwo w dobie (permanentnego) kryzysu, "Harvard Business Review Polska", 82-83, s. 114-124.
16. Hejduk I. [2018], Zmiany paradygmatów zarządzania w gospodarce cyfrowej, w: Wielowymiarowość zarządzania XXI wieku, red. M. Jakubiec, A. Barcik, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
17. Jantoń-Drozdowska E. [2008], Globalizacja gospodarki i finansów, w: Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania i ekonomii, red. E. Jantoń-Drozdowska, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Ars boni et aequi, Poznań.
18. Kostera M., Śliwa M. [2012], Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura, Wolters Kluwer, Warszawa.
19. Kotler P., Caslione J.A. [2013], Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.
20. Księżyk M. [2013], Źródła i ekonomiczne skutki kryzysów finansowych, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", 30, s. 5-24.
21. Lisowska E. [2009], Kobiecy styl zarządzania, Helion, Gliwice.
22. Listwan T. [1997], Kształtowanie kadry menedżerskiej firmy, Wydawnictwo KADRY, Wrocław.
23. Mazur M. [2013], Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, "Nauki Społeczne", 2 (8), s. 156-182.
24. Pabian A. [2017], Lider o orientacji na zrównoważony rozwój, w: Liderzy o liderowaniu w XXI wieku. Refleksje przedstawicieli nauk o zarządzaniu i praktyków, red. E. Bojar, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń.
25. Penc J. [2002], Strategie zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
26. Peters T. [2005], Biznes od nowa, Studio Emka, Warszawa.
27. Smyła J. [2015], Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
28. Sodexo [2018], Sodexo's Gender Balance Study 2018, https:// www.sodexo.com/files/live/sites/com-wwd/files/02%20PDF/Case%20Studies/2018_Gender-Balance-Study_EN.pdf, dostęp: 7.12.2019.
29. Stiglitz J.E. [2005], Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
30. Titkow A. (red.) [2003], Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
31. Wooten L.P., James E.H. [2008], Linking crisis management and leadership competencies: The role of human resource development, "Advances in Developing Human Resources", 10(3), s. 352-379.
32. Zioło Z. [2011], Wpływ światowego kryzysu na tempo wzrostu gospodarki i światowych korporacji, "Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego", 17, s. 9-32.