KEY ASPECTS OF THEATRE MANAGEMENT: LITERATURE REVIEW
Main Article Content
Abstrakt
Teatr w naukach o zarządzaniu i jakości przedstawiany jest na różne sposoby. Z jednej strony klasyfikowany jest jako instytucja publiczna, a bardziej szczegółowo jako instytucja kultury. Z drugiej strony, w perspektywie zarządzania sztuką, teatry uznawane są za instytucje sztuki lub instytucje sztuk scenicznych. Wielość ujęć i perspektyw badawczych ma przede wszystkim uwzględniać ich specyfikę polegającą na gospodarowaniu zasobami typowymi dla wszystkich organizacji i instytucji, a także tymi artystycznymi, estetycznymi i emocjonalnymi.
Tematyka teatru i zarządzania nim jest słabo ugruntowana w naukach o zarządzaniu i jakości. Dlatego celem artykułu była odpowiedź na następujące pytanie badawcze: jakie są kluczowe aspekty zarządzania teatrem w świetle literatury nauk o zarządzaniu i jakości? Aby osiągnąć tak sformułowany cel badawczy, jakim jest identyfikacja kluczowych aspektów zarządzania teatrem, wykorzystano analizę bibliometryczną oraz metodykę systematycznego przeglądu literatury.
Z analizy bibliometrycznej wynika zróżnicowanie tematyczne, które z jednej strony może świadczyć o interdyscyplinarności podjętej problematyki, a z drugiej strony o rozdrobnieniu wynikającym z wczesnej fazy rozwoju tego obszaru badawczego. Systematyczny przegląd literatury, wraz z analizą treści przyczynił się do zidentyfikowania kluczowych aspektów zarządzania teatrem, tj. model i strategię działalności i rozwoju; wpływ otoczenia instytucjonalnego na działalność teatru; znaczenie interesariuszy; ocenę efektywności i wydajności teatrów; model przywództwa i zarządzania zasobami ludzkimi. Należy podkreślić zarówno teoretyczny, jak i praktyczny wkład przedstawionych wyników badań. Po pierwsze, wysunięto propozycję usystematyzowania obszaru badawczego, co przełoży się na lepsze planowanie przyszłych badań. Po drugie, uzyskane wyniki mogą być przydatne dla przyszłych i obecnych dyrektorów teatrów, a także dla organizatorów w tych instytucjach oraz dla organów doradczych i opiniodawczych.
Article Details
Bibliografia
2. Alcouffe S., Amans P., Assassi I., Oriot F. [2019], French budget act (LOLF) indicators as seen through the lens of the national drama centres: A case study, International Journal of Arts Management 21(3): 57-72.
3. Amans P., Mazars-Chapelon A., Villesèque-Dubus F. [2015], Budgeting in institutional complexity: The case of performing arts organizations, Management Accounting Research 27: 47-66. doi:10.1016/j.mar.2015.03.001
4. Ardielli E., Bečica J. [2018], Multi-criteria evaluation of the state of professional theatres in the czech republic in terms of mixed public goods provided to the citizens, Review of Economic Perspectives 18(2): 155-176. doi:10.2478/revecp-2018-0009
5. Babicka M., Czarnota-Misztal J. [2021], Doświadczając hojności. Autoetnograficzny szkic z procesu koordynacji badań życia teatralnego w pandemii, Zarządzanie w Kulturze 22(2): 99-118. doi:https://doi.org/10.4467/20843976ZK.21.008.13762
6. Baldin A. [2017], A DEA approach for selecting a bundle of tickets for performing arts events, Journal of Retailing and Consumer Services, 39: 190-200. doi:10.1016/j.jretconser.2017.08.014
7. Barkela B. [2021], Leadership communication and knowledge integration across the artistic, technical and administration area in theaters, Journal of Arts Management Law and Society 51(6): 393-409. doi:10.1080/10632921.2021.1974628
8. Bečica J., Vavrek R., Galecka M., Smolny K. [2021], Application of multi-criteria analysis on theatres’ efficiency – czech and polish comparative case studies, Croatian and Comparative Public Administration 21(3): 423-455. doi:10.31297/hkju.21.3.5
9. Beirne M., Knight S. [2002], Principles and consistent management in the arts: Lessons from british theatre, International Journal of Cultural Policy 8(1): 75-89. doi:10.1080/10286630290032459
10. Bendixen P. [2000], Skills and Roles: Concepts of Modern Arts Management, International Journal of Arts Management 2(3): 4-13.
11. Bennett R. [2009], Perceived importance of performance management metrics among UK theatre companies an empirical investigation, International Journal of Productivity and Performance Management 58(7): 670-693. doi:10.1108/17410400910989476
12. Bhansing P. V., Leenders M., Wijnberg N. M. [2012], Performance effects of cognitive heterogeneity in dual leadership structures in the arts: The role of selection system orientations, European Management Journal 30(6): 523-534. https://doi.org/10.1016/j.emj.2012.04.002
13. Bonet L., Schargorodsky H. [2018], Theatre management: models and strategies for cultural venues, Kunnskapsverket, Elverum.
14. Bukvic I. B., Mihaljevic M., Tokic I. [2016], Financing the Theatre: The role of management and the state. Ekonomski Vjesnik 29(1): 125-142.
15. Czakon W. [2011], Metodyka systematycznego przeglądu literatury, Przegląd Organizacji 3: 57-61.
16. Czakon W. [2020], Metodyka systematycznego przeglądu literatury, in: Czakon W. (ed.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa: 119-137.
17. Ćwikła M. [2012], Czy można organizować sztukę niezależną? Analiza rozwiązań stosowanych w pozainstytucjonalnym teatrze niemieckim, Zarządzanie w Kulturze 13(3): 281-292. doi:https://doi.org/10.4467/20843976ZK.12.018.0632
18. Ćwikła M. [2016], Projekt to jest projekt. Specyfika zarządzania projektami kulturalnymi na przykładzie tworzenia koprodukcji teatralnych, Attyka, Kraków.
19. del Barrio-Tellado M. J., Herrero-Prieto L. C., Murray C. [2020], Audience success or art for art's sake? Efficiency evaluation of dance companies in the United States, Nonprofit Management & Leadership 31(1): 129-152. https://doi.org/10.1002/nml.21411
20. Dempster A. M. [2006], Managing uncertainty in creative industries: Lessons from jerry springer the opera, Creativity and Innovation Management 15(3): 224-233. doi:10.1111/j.1467-8691.2006.00391.x
21. Denzin N. K. [1970], The research act: A theoretical introduction to sociological methods, Aldine, Chicago, IL.
22. Donelli C. C., Fanelli S., Zangrandi A. [2021], Inside and outside the boardroom: Collaborative practices in the performing arts sector, International Journal of Arts Management 24(1): 48-62.
23. Eikhof D. R., Haunschild A. [2006], Lifestyle meets market: Bohemian entrepreneurs in creative industries, Creativity and Innovation Management 15(3): 234-241. doi:10.1111/j.1467-8691.2006.00392.x
24. Eikhof D. R., Haunschild A. [2007], For art's sake! artistic and economic logics in creative production, Journal of Organizational Behavior 28(5): 523-538. doi:10.1002/job.462
25. Evrard Y., Colbert F. [2000], Arts management: A new discipline entering the millennium?, International Journal of Arts Management 2(2): 4-13.
26. Fitzgibbon A. [2021], Non‐profit theatre managers as multi‐stakeholder managers: The plate‐spinning of accountability, Financial Accountability & Management 1: 1-20. https://doi.org/10.1111/faam.12284
27. Flick U. [2011], Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
28. Grotowski J. [2007], Ku teatrowi ubogiemu, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.
29. Hati-Korkeila M., Grondahl L. [2018], From Permanent Positions to Visiting Jobs The Changing Working Culture in Finnish Theatres, Nordic Theatre Studies 30(1): 89-114. https://doi.org/10.7146/nts.v30i1.106925
30. Hensel P. [2020], Systematyczny przegląd literatury w naukach o zarządzaniu i jakości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
31. Karna W. [2006], Organizacyjne i ekonomiczne zmiany w zarządzaniu publicznymi instytucjami kultury, PhD dissertation, Jagiellonian University, Cracow.
32. Kiitsak-Prikk K. [2017], Legitimacy and social impact in the context of changing public cultural organizations, Journal of Arts Management Law and Society 47(2): 105-117. doi:10.1080/10632921.2016.1255288
33. Kleppe B. [2017], Theatres as risk societies: Performing artists balancing between artistic and economic risk, Poetics 64: 53-62. doi:10.1016/j.poetic.2017.08.002
34. Kleppe B. [2018], Managing autonomy: Analyzing arts management and artistic autonomy through the theory of justification, Journal of Arts Management Law and Society 48(3): 191-205. doi:10.1080/10632921.2017.1377661
35. Khurana K., Ghosh A. [2023], Management in the Performing Arts: An Empirical Exploration of Organizational Structures in Indian Theatre, Iim Kozhikode Society & Management Review 12(1): 67–84. https://doi.org/10.1177/22779752211018594
36. Komander V., König A. [2022], Organizations on stage: Organizational research and the performing arts, Management Review Quarterly. doi:10.1007/s11301-022-00301-9
37. Kowzan T. [1976], O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, in: Degler J. (ed.), Wprowadzenie do nauki o teatrze (t. 1), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław: 341-359.
38. Labaronne L., Slembeck T. [2015], Dynamic pricing in subsidized performing arts, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 20(2): 122-136. doi:10.1002/nvsm.1528
39. Leszczyński A. C. [2017], Warsztat teatralny, in: Szczepska–Pustkowska M., Rodziewicz E. (eds.), Więcej niż teatr. Sztuka zaangażowania i angażująca wychowawczo Romany Miller inspiracje dla współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk: 293-297.
40. Lindgren M., Packendorff J. [2007], Performing arts and the art of performing - on co-construction of project work and professional identities in theatres, International Journal of Project Management 25(4): 354-364. doi:10.1016/j.ijproman.2007.01.005
41. Miles S. [2018], “Do we have LIFT-off?” social media marketing and digital performance at a british arts festival, Journal of Arts Management Law and Society 48(5): 305-320. doi:10.1080/10632921.2017.1366379
42. Miller R. [1968], Z rozważań nad edukacją teatralną, Kwartalnik Pedagogiczny 3(49):127-146.
43. Milne G. [2003], Theatre in rural australia: Theatre of the region or in the region?, Rural Society 13(3): 270-286. doi:10.5172/rsj.13.3.270
44. Morcom A. [2012], Transition of artistic leadership in a theatre company: A case study of company B/Belvoir, Sydney, Australia, International Journal of Knowledge, Culture and Change Management 11(6): 237-246. doi:10.18848/1447-9524/cgp/v11i06/50216
45. Nirandara S., Inchan N. [2021], Relevance of small-size theatre companies in Bangkok in the current era: In spite of difficulties to survive economically, they play a vital role in culture and civilization, Kasetsart Journal of Social Sciences 42(3): 682-687. doi:10.34044/J.KJSS.2021.42.3.33
46. Pawlicka K. [2020], Menedżer, artysta, kapłan… o dyrekcji Jacka Głomba w Legnicy, Zarządzanie w Kulturze 21(2): 187-198. doi:https://doi.org/10.4467/20843976ZK.20.015.12168
47. Płoski P. [2017], Serial Dyrektorzy. Dzieje prawnego unormowania statusu dyrektora teatru, Zarządzanie w Kulturze 18(3): 423-441. doi:https://doi.org/10.4467/20843976ZK.17.027.7477
48. Rhine A. S. [2006], A great confusion in theater management, Journal of Arts Management Law and Society 36(1): 33-47. doi:10.3200/JAML.36.1.33-47
49. Rhine A. S. [2007], The MFA in theater management and the MBA: An examination of perspectives of decision makers at theaters in the united states, Journal of Arts Management Law and Society 37(2): 113-126. doi:10.3200/JAML.37.2.113-126
50. Rhine A. S., Pension J. [2021], The MFA in theater management and the MBA: A replicative study of perspectives of decision-makers at theaters in the united states, Journal of Arts Management Law and Society 51(6): 351-364. doi:10.1080/10632921.2021.1925192
51. Røyseng S. [2008], Arts management and the autonomy of art, International Journal of Cultural Policy 14(1): 37-48. doi:10.1080/10286630701856484
52. Røyseng S., Paoli D. D., Wennes G. [2020], As you like it! how performance measurement affects professional autonomy in the norwegian public theater sector, Journal of Arts Management Law and Society, 50(1): 52-66. doi:10.1080/10632921.2019.1693458
53. Rubio Aróstegui J. A., Rius-Ulldemolins J. [2022], Opera houses: From democratization to plutocratic control? lyric production, economic management, and elite control in the main spanish opera houses during the period of austerity (2009-2018), International Journal of Cultural Policy 28(3): 359-378. doi:10.1080/10286632.2021.1949004
54. Schechner R. [1967], Przyczynek do teorii i krytyki dramatu, Dialog 1(4).
55. Siddaway A. P., Wood A. M., Hedges L.V. [2019], How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses, in: S. T. Fiske (ed.), Annual Review of Psychology (vol 70), Annual Reviews, Palo Alto: 747-770.
56. St. James Y., Colbert F. [2011], Staging magic: Forty years of product management at théâtre sans fil, International Journal of Arts Management 13(3): 69-78.
57. Struve H. [1871], O teatrze i jego znaczeniu dla życia społecznego, Drukarnia Józefa Bergera, Warszawa.
58. Suzuki T. [2012], Czym jest teatr?, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.
59. ter Bogt H., Tillema S. [2016], Accounting for trust and control: Public sector partnerships in the arts, Critical Perspectives on Accounting 37: 5-23. doi:10.1016/j.cpa.2015.10.002
60. Thamkulangkool P. [2021], Audience development in thai contemporary theatre and dance: A study of the barriers to audience-building, Manusya 24(1): 22-36. doi:10.1163/26659077-02401009
61. Tranfield D., Denyer D., Smart P. [2003], Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review, British Journal of Management 14(3): 207–222. http://doi.org/10.1111/1467-8551.00375.
62. Trzeciak H. [2011], Ekonomika teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
63. Velli V., Sirakoulis K. [2018], Performance Measurement in Non-profit Theatre Organizations: The Case of Greek Municipal and Regional Theatres, International Journal of Arts Management 21(1): 49-60.
64. Vojtíšková K., Lorencová R. [2015], Public funding of culture in the czech republic since the fall of the iron curtain: Contemporary dilemmas, International Journal of Cultural Policy 21(5): 529-553. doi:10.1080/10286632.2014.931380
65. Voss Z. G., Cova V. [2006], How sex differences in perceptions influence customer satisfaction: A study of theatre audiences, Marketing Theory, 6(2): 201-221. doi:10.1177/1470593106063983
66. Waszkiel M. [2020], Lalkarz: Dyrektor, Zarządzanie w Kulturze 21(2): 135-146. doi:https://doi.org/10.4467/20843976ZK.20.012.12165
67. Witkiewicz S. I. [2017], Teatr, Wydawnictwo Avia Artis.
68. Zając J. [2005], Dyrektor teatru – przywódca czy menedżer?, Zarządzanie w Kulturze 6: 11-31.
69. Zdebska-Schmidt J. [2011], Ilościowe metody badań widzów krakowskich teatrów, Zarządzanie w Kulturze 12(3): 221-231. doi:http://www.wuj.pl/page,art,artid,338.html
70. Zdebska-Schmidt J. [2015], Autorskie dyrekcje w teatrach instytucjonalnych, PhD dissertation, Jagiellonian University, Cracow.