Organization and Management
No. 4 (174) (2016)


 

​-------------------------------------------------- 

 

Jacek Szołtysek
PUŁAPKI PRACY NAUKOWEJ – REFLEKSJE METODYCZNE
Streszczenie
Pojawiająca się (szczególnie w obszarze logistyki i transportu) publikacyjna moda na tworzenie nowych pojęć, definiowanie ich, poddawanie klasyfikacjom, bez wyraźnej potrzeby często powoduje, że konstrukcja teorii staje się zagmatwana, niespójna, a to prowadzi do wielu nieporozumień. Jest to prawdopodobnie skutek natężonych wysiłków habilitacyjnych, w których dążenie do ustanowienia własnego wkładu w rozwój dyscypliny niekiedy przeważa nad zdrowym rozsądkiem. Świadczy to często o brakach metodycznych, a zatem o nieekonomicznym podejściu do uprawiania nauki. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na pułapki, na jakie mogą natknąć się osoby postępujące według takiego schematu.
Słowa kluczowe: wiedza naukowa, antropologizacja pojęć, brzytwa Ockhama, interusbiektywna komunikowalność

 

TRAPS OF THE SCIENTIFIC WORK – METHODOLOGICAL REFLECTION
Abstract
A publishing fashion to create new notions, to define such notions and to classify them without any apparent need, that is being observed nowadays (especially in the context of logistics and transportation), frequently results in generation of unnecessarily complex and inconsistent theories, which leads to numerous misunderstandings. This probably stems from intensive post-PhD efforts that are characterised by some domination of the will to develop a particular scientific domain over common sense. It often proves methodological gaps, that can also be understood to be a non-economic approach to science. The article aims at providing readers with some insights into different traps that may be encountered by individuals who follow the above-mentioned pattern.
Key words: scientific knowledge, anthropologization of notions, Ockham’s razor, inter-subjective communicability


 

​-------------------------------------------------- 

 


Jarosław Karpacz
AUTONOMIA W KONTEKŚCIE ORIENTACJI PRZEDSIĘBIORCZEJ: WYMIAR ORGANIZACYJNY I INDYWIDUALNY
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie argumentów przemawiających za tym, czy autonomię należy traktować jako jeden z wymiarów orientacji przedsiębiorczej, czy też jako jej antecedencję. Rozważania były prowadzone na dwóch poziomach: organizacyjnym i indywidualnym. Studia literatury odsłoniły alternatywną rolę autonomii w badaniach orientacji przedsiębiorczej. Z jednej strony jest ona zaliczana do komponentów tej orientacji organizacji. Z drugiej zaś – uznawana jest za antecedencję orientacji przedsiębiorczej. Przedstawione rozważania otwierają pole do dalszych dyskusji.
Słowa kluczowe: orientacja przedsiębiorcza, autonomia, przedsiębiorczość

 

THE AUTONOMY IN THE CONTEXT OF THE ENTREPRENEURIAL ORIENTATION: THE ORGANIZATIONAL AND INDIVIDUAL DIMENSION
Abstract
The aim of the article is to present the arguments whether the autonomy should be regarded as one of the dimensions of the entrepreneurial orientation or rather as its antecedence. There were two levels of considerations: individual and organizational. The specialist literature showed alternative role of the autonomy in the researches on entrepreneurial orientation. On the one hand, it is treated as one of the components of the orientation of the organization. On the other hand, it is recognized as the antecedence of entrepreneurial orientation. The presented considerations serve as a basis for further discussion.
Key words: entrepreneurial orientation, autonomy, Entrepreneurship


 

​-------------------------------------------------- 

 


Andrzej Kozina
RODZAJE NEGOCJACJI W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI
Streszczenie
Celem artykułu jest wyodrębnienie i omówienie rodzajów negocjacji występujących w dziedzinie zarządzania projektami w firmie. Najpierw scharakteryzowano tę dziedzinę jako obszar (kontekst) negocjacji. Następnie zaprezentowano ogólne definicje negocjacji i ich interpretacje w zarządzaniu projektami. Potem przedstawiono założenia i kryteria typologii negocjacji projektowych. W kolejnych częściach artykułu scharakteryzowano poszczególne ich rodzaje. Podsumowanie zawiera syntezę proponowanej typologii negocjacji projektowych i wskazanie kierunków dalszych badań.
Słowa kluczowe: zarządzanie projektami, negocjacje w przedsiębiorstwie, negocjacje w zarządzaniu projektami, rodzaje negocjacji w zarządzaniu projektami

 

THE TYPES OF NEGOTIATIONS WITHIN PROJECT MANAGEMENT
Abstract
The objective of the paper is to distinguish and describe the types of negotiations occurring within the field of project management in a company. First of all that field as a negotiations area (context) is characterized. Then the general definitions of negotiations are presented as well as their interpretation within project management. Afterwards the assumptions and criteria for the typology of project negotiations are addressed. In the subsequent parts of the paper their particular types are characterized. The closing section contains the synthesis of the suggested typology of project negotiations and the directions of further studies on them.
Key words: project management, negotiations in a company, negotiations within project management, the types of negotiations within project management


 

​-------------------------------------------------- 

 


Katarzyna Bratnicka-Myśliwiec
PARADOKS RENTOWNOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI W ZARZĄDZANIU STRATEGICZNYM ROZWOJEM PRZEDSIĘBIORSTWA
Streszczenie
Problematyka rozwoju przedsiębiorstwa jest niezbywalnym elementem badań w zakresie zarządzania strategicznego. W większości przypadków jest rozpatrywana sekwencja działań i zdarzeń w układzie etapów rozwoju. Jednakże dotychczas pomijano wpływ paradoksów strategicznych na procesy rozwojowe. W celu rozpoznania roli paradoksów strategicznych przeanalizowano, jak zespoły zarządzające angażują się w godzenie sprzeczności rentowność – konkurencyjność w czasie rozwoju przedsiębiorstw. W niniejszym studium teoretycznym położono nacisk na zjawiska występujące wewnątrz granic przedsiębiorstwa, a w szczególności poddano analizie związki rozwoju przedsiębiorstwa z zarządzaniem paradoksami strategicznymi. Takie ogólne zamierzenie badawcze odniesiono do przypadku sprzeczności rentowność–konkurencyjność. Zastosowane podejście łączy odrębne zazwyczaj dwa obszary badawcze, czyli rozwój przedsiębiorstwa oraz zarządzanie paradoksami, a zarazem identyfikuje rolę zespołu zarządzającego w napędzaniu rozwoju przedsiębiorstwa. W zakończeniu wskazano na kierunki przyszłych badań.
Słowa kluczowe: rozwój przedsiębiorstwa, zarządzanie paradoksami, rentowność przedsiębiorstwa, konkurencyjność przedsiębiorstwa

 

PROFITABILITY VERSUS COMPETITIVENESS IN MANAGING STRATEGIC FIRM GROWTH
Abstract
Growth is inherently present in strategic management research – most studies sequence actions and events across stages of development over time. Yet, research has overlooked how strategic paradoxes shape growth processes. To unpack the role of strategic paradoxes I examine how top management teams, which is how they reconcile profitability – competitiveness contradiction in their attempts to develop firms. In this theoretical study I focus on firm growth research inside organizational boundaries by examining its relationship with managing strategic paradoxes. To do so, I draw on the case of profitability-competitiveness contradiction. This approach blends the typically distinct, but related literature on firm growth and managing paradoxes and suggests the role that top management plays in circumventing the momentum for firm growth. I discuss the implications of my approach as they relate to future research opportunities across the strategic management and firm growth literatures.
Key words: firm growth, managing paradoxes, firm profitability, firm competitiveness


 

​-------------------------------------------------- 

 


Piotr Tarka
ORIENTACJA RYNKOWA I KONCEPCJA ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ A SKUTECZNOŚĆ BADAŃ MARKETINGOWYCH – PRÓBA ZDEFINIOWANIA
ZALEŻNOŚCI
Streszczenie
W niniejszym artykule autor przedstawia model teoretyczny związków w zakresie konstruktów wyznaczających w firmach: orientację rynkową, koncepcje organizacji uczącej się oraz skuteczności badań marketingowych. Ten obszar badań naukowych jest ważny nie tylko ze względu na prawidłowe zrozumienie w firmach „polityki” informacyjnej (w świetle której są one zobowiązane do gromadzenia, przy użyciu sprawnych metod i technik badawczych, odpowiednich zasobów informacyjnych), lecz także z uwagi na właściwe uchwycenie roli informacji i wiedzy generowanej w świetle dwóch koncepcji: organizacji uczącej się i orientacji rynkowej. Warto nadmienić, że w literaturze przedmiotu związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy zakładanymi konstruktami nie były jak dotąd przedmiotem dyskusji naukowej. W sposób szczególny brakuje informacji ugruntowanej teoretycznie w odniesieniu do problematyki skuteczności badań marketingowych, powiązanej bezpośrednio z orientacją rynkową i koncepcją organizacji uczącej się. Mając na uwadze powyższe przesłanki, autor na podstawie przeprowadzonych studiów literaturowych, dokonuje diagnozy teoretycznej relacji pomiędzy wyróżnionymi konstruktami. W pierwszej części artykułu omawiane są kluczowe założenia dotyczące wpływu orientacji rynkowej na podejście do zarządzania strategicznego w firmach, dopiero w kolejnych punktach pracy prezentowany jest model związków z uwzględnieniem obszaru: skuteczności badań marketingowych, orientacji rynkowej oraz koncepcji organizacji uczącej się w firmach.
Słowa kluczowe: orientacja rynkowa, koncepcja organizacji uczącej się, skuteczność badań marketingowych, organizacje biznesowe

 

THEORETICAL MODEL OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN CONSTRUCTS FORMING IN THE COMPANIES: MARKET ORIENTATION, ORGANIZATIONAL LEARNING AND MARKETING RESEARCH EFFECTIVENESS
Abstract
In this article, the author examines theoretical model of the relationships in the range of constructs indicating the companies: market orientation, the concepts of organizational learning as well as marketing research effectiveness. This area of research is important not only due to correct understanding of the firms’ informational policy (in the light of which they are obliged to collect data by using efficient methods and techniques), but also due to correct capturing the role of knowledge generated from perspective of organizational learning and market orientation. It is also worth mentioning that in the literature, causal relationships between the assumed constructs have not yet been the subject of scientific discussion. In particular, there is no information regarding the issue of marketing research effectiveness related directly with the market orientation and the concept of organizational learning. Considering the above reasons, the author on the basis of extensive literature studies, diagnoses the relationships between above constructs. In the first part of the article, key assumptions concerning the impact of market orientation on the approach to strategic management in companies are discussed. In subsequent operating points, the theoretical model of relationships is presented in regarding the area of marketing research effectiveness, market orientation and the concept of organizational learning in companies.
Key words: market orientation, strategic concept of organizational learning, marketing research effectiveness


 

​-------------------------------------------------- 

 


Kazimierz Perechuda, Daria Hołodnik
W STRONĘ POSTMODERNISTYCZNYCH METODOLOGII BADANIA BYTÓW PUSTYCH W BIZNESIE
Streszczenie
Pustość rozumiana jako potencjalność jest naturą nieograniczonego manifestowania się oraz anihilowania niesubstancjalnych zjawisk organizacyjnych. Cechy te sprawiają, że prowadzenie badań w tak odrealnionym i nieuchwytnym polu percepcji badawczej jest problematyczne ex definitione. Bowiem jak naukowo potwierdzać, że byt istnieje i ma określone właściwości, skoro ich przejawy są tylko „iluzją” postrzegającego i bez której nie mogą się jawić. W artykule zaprezentowano więc esencję „niedualności” postrzegania współczesnych organizacji, które w coraz większym stopniu bazują na grze „wirtualnego” odurzania. Dla postmodernistycznego, „zlęknionego” obywatela świata bycie w strumieniu komunikowania się jest istotniejsze aniżeli dokonywanie i zapominanie o jednorazowych lub nawet powtarzalnych zakupach (po zakupach okazuje się, że wciąż poszukuje znaczeń). Aby trafniej i precyzyjniej identyfikować grę bytów pustych, należy więc „oswoić się” z koniecznością odejścia od klasycznych metodologii poznania na rzecz metodologii postmodernistycznych. Należy je jednak traktować znacznie szerzej aniżeli „tylko” metodologię badań, ponieważ ich ugruntowanie jest powiązane z aspektami widzenia świata w ogóle, tzn. zarówno ze strony badającego – postrzegającego i projektującego badane zjawiska, jak i tych, którzy jawią sią jako jego emanacje.
Słowa kluczowe: puste byty w biznesie, posmodernistyczna metodologia badań, niedualna percepcja badawcza

 

IN A SEARCH OF THE BUSINESS EMPTY BEINGS IN THE POSTMODERN METHODOLOGY
Abstract
Organizational potentiality can be understood as the nature of manifesting and annihilating processes of endless events (organizational entity). However, their appearances are directly correlated with and depend on the interpreting process. According to the postmodernism methodology in any research game, a crucial role plays the degree of watchfulness, mindfulness and awareness of participating interpreter (also observer and researcher). In the article was emphasized that the classical researching methodology and methods are not any more adequate for investigating highly virtualizing, digitalizing and dematerializing organizational events and products. In order to do so, the research field perception has to be reunified (liberate) from fallowing relations that classically are present within it: perceived object, perceived subject and researching process. In that way can be understood the state of non-dual perception, adequate for detecting “empty beings”. The ontological fundamental of this methodological approach is based on the emptiness philosophy, that according to authors point of view, is promising for reflecting such intangible, abstractive, imaginative and momentary nature of modern organizational phenomena.
Key words: empty beings in business, postmodern methodology, nondual research percepction


 

​-------------------------------------------------- 

 


Bronisław Bombała
PRZYWÓDZTWO W PERSPEKTYWIE PERSONALISTYCZNO-FENOMENOLOGICZNEJ
Streszczenie
W artykule dokonuje się analizy porównawczej różnych teorii przywództwa przy zastosowaniu metametody fenomenologicznej, tj. „soczewki fenomenologicznej”. Spójność ontologiczno-ontyczna to podstawowa dyrektywa proponowanej metody. Zgodnie z dyrektywą dla zapewnienia wysokiej efektywności i etyczności przywództwa niezbędne jest zachowanie spójności ontologiczno-ontycznej podejmowanych działań. Przeprowadzona w artykule analiza ma dać odpowiedź na pytanie, która koncepcja przywództwa pozwala na uzyskanie spójności ontologiczno-ontycznej zarządzania i może być uznana za przywództwo wzorcowe.
Słowa kluczowe: dobre przywództwo, przywództwo transformacyjne, przywództwo personalistyczne, przywództwo służebne

LEADERSHIP IN PERSONALISTIC-PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE
Abstract
The main aim of this article is to conduct a critical analysis of the concept of leadership in the aspect of ethics by the use of the method of phenomenological praxeology, ie. the phenomenological lens. Phenomenological lens, through combining the ontological with the ontic, allows thorough research of the analyzed subject: an “insight” into the subject both from the philosophical (ontological) perspective, as well as the perspective of the particular sciences (ontic perspective). Ontological-ontic coherence is the basic directive of the proposed method. Coherence (comprehensibility, manageability, meaningfulness) between actions taken by managers in an organization and its stakeholders’ expectations is needed for the effective and ethical leadership. The purpose of the analysis performed in the article is to answer the question: which concepts of leadership serve the human person and help in its development?
Key words: good leadership, transformational leadership, personalistic leadership, servant leadership


​-------------------------------------------------- 

 


Małgorzata Chrupała-Pniak, Monika Sulimowska-Formowicz
WPŁYW ZAUFANIA NA WYNIKI FIRMY W RELACJACH MIĘDZYORGANIZACYJNYCH
Streszczenie
Celem badań było ukazanie wpływu typów zaufania interpersonalnego i organizacyjnego w organizacji na osiąganie wyników we współpracy gospodarczej. W konceptualizacji zaufania przyjęto interdyscyplinarną perspektywę, która wyróżnia badania na tle innych. Badano zaufanie interpersonalne (zmienna psychologiczna) menedżerów odpowiedzialnych za współpracę międzyorganizacyjną i członków ich zespołów oraz zaufanie organizacyjne – kalkulowane i relacyjne (zmienna ekonomiczna), które składa się na kompetencję relacyjną przedsiębiorstwa. Zbadano 210 średnich i dużych firm polskich oraz 1196 ich pracowników (w tym 210 kierowników i 986 podległych im członków zespołów kooperujących). Rezultaty potwierdziły słabe i umiarkowane pozytywne związki wyników firmy w relacjach kooperacyjnych z zaufaniem interpersonalnym, szczególnie zaufaniem interpersonalnym członków zespołów. Zaufanie interpersonalne kierowników okazało się być katalizatorem zaufania członków zespołów. Jednocześnie przeprowadzone analizy mediacji i analizy ścieżek potwierdziły statystycznie istotny pośredni wpływ zaufania interpersonalnego na skuteczność i wydajność firmy w relacjach kooperacyjnych poprzez zaufanie organizacyjne, które okazało się być mediatorem tego związku.
Słowa kluczowe: zaufanie organizacyjne, zaufanie interpersonalne, kooperacja międzyorganizacyjna, wyniki firmy w relacjach, modelowanie strukturalne

 

THE IMPACT OF INTERPERSONAL TRUST ON THE OUTCOMES OF A FIRM IN INTER-ORGANIZATIONAL RELATIONSHIPS
Abstract
The aim of the research was to show the influence of trust in organizations on inter-organizational relationships’ (IORs) outcomes. We use interdisciplinary perspective in trust conceptualization, which is quite rare approach. We researched interpersonal trust (psychological variable) of managers responsible for IORs and their teams and also organizational trust – calculative and relational (economic variable), which builds relational competence of a company. The sample was 210 medium and big Polish companies and their 1196 employees. The results show weak and moderate, but relevant relations of IORs outcomes and interpersonal trust, especially teams’ trust. Managers’ trust appears to be a catalyst of teams’ trust. Mediation and path analyses confirmed statistically relevant mediation of organizational trust in relation of interpersonal trust and IORs’ outcomes.
Key words: organizational trust, interpersonal trust, interorganizational cooperation, inter-organizational relations’ outcomes, structural equations modeling


 

​-------------------------------------------------- 

 


Anna Sołtysik-Piorunkiewicz, Piotr Ziuziański
ZNACZENIE KOKPITU MENEDŻERSKIEGO W SYSTEMIE WCZESNEGO OSTRZEGANIA W PODMIOTACH LECZNICZYCH
Streszczenie
Celem opracowania jest zaprezentowanie kokpitów menedżerskich oraz możliwości ich wykorzystania w systemach wczesnego ostrzegania w kontekście zarządzania podmiotami leczniczymi. Autorzy zdefiniowali podmiot leczniczy w oparciu o przepisy polskiego prawa, a także scharakteryzowali systemy wczesnego ostrzegania na podstawie przeglądu literatury. Dokonano analizy kokpitów menedżerskich i przedstawiono ich zalety w zakresie wizualizacji danych i udostępniania informacji w systemie wczesnego ostrzegania. Na podstawie badań systemów wyszczególniono obszary zastosowań kokpitów menedżerskich w zarządzaniu podmiotami leczniczymi i omówiono przykłady kokpitów menedżerskich w podmiotach leczniczych dla potrzeb administracji (w tym: zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie finansami, zarządzanie pacjentami, marketing), epidemiologii, a także w obszarze operacyjnym i monitorowania stanu pacjenta.
Słowa kluczowe: podmiot leczniczy, kokpit menedżerski, system wczesnego ostrzegania, wizualizacja danych

 

THE ROLE OF PERFORMANCE DASHBOARDS IN EARLY WARNING SYSTEM FOR HEALTH UNIT
Abstract
The aim of article is to present performance dashboard and its usage in early warning systems for health unit. Authors defined health unit in the context of Polish law and characterized early warning systems based on literature review. Performances dashboard and its advantages in data visualisation and information communication have been described. Examples of usage performance dashboard in health care units management system have been presented in areas like: administration (includes human resources, finance management, patient management, marketing), epidemiology, operational and patient status monitoring area.
Key words: data visualising, early warning system, health care unit, performance dashboard


 

​-------------------------------------------------- 

 


Ulyana Dzyuma-Zaremba
POZIOM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI A UPADŁOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE – UJĘCIE REGIONALNE
Streszczenie
Upadłości przedsiębiorstw niosą za sobą wiele skutków negatywnych dla gospodarki i społeczeństwa, wymagają ciągłych i szczegółowych badań. Celem artykułu jest analiza zależności pomiędzy poziomem przedsiębiorczości a natężeniem upadłości w Polsce w latach 2010–2015 w przekroju regionalnym. Wskaźnik przedsiębiorczości określono przez podanie liczby podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w systemie REGON w przeliczeniu na 1000 osób w wieku produkcyjnym. Województwa zakwalifikowano do jednej z czterech grup opisujących poziom przedsiębiorczości od bardzo niskiego do wysokiego. Natężenie upadłości zbadano, wykorzystując współczynnik lokalizacji. Zidentyfikowano województwa o nadmiernej, przeciętnej lub poniżej przeciętnej koncentracji procesów upadłościowych. Zaobserwowano silną zależność liniową między liczbą podmiotów nowo zarejestrowanych a liczbą ogłoszonych upadłości. Umiarkowany związek wykazano między wskaźnikiem przedsiębiorczości a liczbą upadłości. Z kolei zależność między poziomem przedsiębiorczości a natężeniem upadłości w danym województwie była bardzo słaba.
Słowa kluczowe: upadłość przedsiębiorstw, współczynnik lokalizacji upadłości, przedsiębiorczość, analiza regionalna

 

THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF ENTREPRENEURSHIP AND THE INTENSITY OF THE BANKRUPTCY OF COMPANIES IN POLAND
Abstract
Bankruptcy of enterprises have negative consequences for the economy and society. They require continuous and detailed research. The paper aims at examining the relationship between the level of entrepreneurship and the intensity of bankruptcy processes across Polish regions (voivodships) in 2010–2015. Entrepreneurship level was measured by the number of business entities registered in the National Official Register of the National Economy Entities (REGON) system per 1000 people of working age. The voivodships were classified into one of four groups describing the level of entrepreneurial activity from very low to high. The intensity of bankruptcy processes was determined using location quotient methodology. The author identified the regions of excessive, average or below average concentration of analysed phenomenon. A strong linear relationship is observed between the rate of newly established enterprises and the scale of bankruptcy processes. A moderate relationship was demonstrated between the level of entrepreneurship and the number of bankruptcies. On the other hand, a weak relationship was observed between the level of entrepreneurial activity and the intensity of bankruptcy processes on a regional basis.
Key words: bankruptcy of enterprises, insolvency, location quotient coefficient, entrepreneurship, Poland

Organization and Management
No. 3 (173) (2016)



 

--------------------------------------------------

 

Ryszard Borowiecki, Tomasz Kusio
DETERMINANTY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI SEKTORA MSP
Streszczenie
Analiza literatury przedmiotu z zakresu zarządzania pozwala wyodrębnić kontekst mikro oraz makro, jeżeli chodzi o rozwój innowacyjności sektora MSP. Potrzeba dyskursu nad rozwojem tego sektora, zarówno w ujęciu krajowym, jak i europejskim, wynika z potrzeby rozwoju gospodarki. Niewielka część autorów zauważa potrzebę odrodzenia sektora MSP, co pozwala im przypisać wrażliwość oraz większą świadomość trudnej sytuacji charakteryzującej sektor. Odrodzeniu sektora MSP mogą przysłużyć się działania ukierunkowane na poprawę jego innowacyjności. W trakcie prowadzenia polityki proinnowacyjnej wobec małych i średnich firm coraz większy nacisk jest kładziony na rolę sektora badawczo-rozwojowego. Celem artykułu jest przedstawienie syntezy rozważań determinant rozwoju innowacyjności sektora MSP. Artykuł przygotowano w oparciu o studia literatury krajowej i zagranicznej, w toku prowadzonych rozważań zastosowano metody krytycznej analizy literatury przedmiotu.
Słowa kluczowe: innowacyjność, konkurencyjność, MSP, komercjalizacja, rozwój gospodarczy

 

DETERMINANTS OF SME INNOVATION DEVELOPMENT
Abstract
The paper’s objective is to synthesize the considerations on the determinants of the development of the innovativeness of SME sector. The analysis of the national and international literature in the topics of SME sector allows to identify micro- and macro- contexts. The need for discourse on the development of this sector, both in national as well as European context, results from the need of the economy development. A small part of the Authors recognizes the need for the revival of the SME sector, which allows to assign these Authors with specific sensitivity and greater awareness of the difficulties met by this sector. Actions aimed at improving innovation of the sector may be helpful for its revival. In the course of pro-innovation policy towards small and medium-sized businesses, more and more emphasis is placed on the role of research and development sector.
Key words: innovativeness, competitiveness, SME, commercialization, economic development


 

--------------------------------------------------

 


Monika Stelmaszczyk
MEDIACYJNY EFEKT ZAUFANIA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ORGANIZACYJNYM UCZENIEM A INNOWACJAMI
Streszczenie
Celem przeprowadzonego badania jest identyfikacja zależności między organizacyjnym uczeniem a innowacjami, z uwzględnieniem mediacyjnej roli zaufania. Rozpoznanie zależności między wskazanymi zmiennymi przy wykorzystaniu efektu mediacji pozwala na poszerzenie wiedzy na temat mechanizmów tworzenia innowacji. Obiektem badań jest jedna z największych odlewni żeliwa szarego w Polsce. Okazało się, że wraz ze wzrostem wartości każdego z wymiarów organizacyjnego uczenia (uczenie na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym) rośnie również wartość innowacji. Co ciekawe, najsilniejsza zależność występuje jednak między uczeniem na poziomie organizacyjnym a innowacjami. Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że zaufanie pośredniczy w związku między uczeniem na poziomie indywidualnym a innowacjami. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że obserwowany efekt mediacyjny jest stosunkowo słaby (mimo że jest istotny statystycznie). Dostrzeżono dużo silniejszy mediacyjny efekt zaufania w przypadku uczenia na poziomie zespołowym a innowacjami. Zaskakującym odkryciem jest jednak to, że zaufania nie można uznać za zmienną istotnie statystycznie pośredniczącą między uczeniem na poziomie organizacyjnym (tj. zmienną najsilniej powiązaną z innowacjami) a innowacjami.
Słowa kluczowe: organizacyjne uczenie, uczenie na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym, innowacje, zaufanie, mediacja, mediacyjny efekt zaufania

 

THE MEDIATING EFFECT OF TRUST ON RELATIONSHIP BETWEEN ORGANIZATIONAL LEARNING AND INNOVATIONS
Abstract
The aim of this research is to identify the relationship between organizational learning and innovations considering the mediative role of confidence. Distinguishing the relations between the indicated variables with the use of mediation effect helps to broaden the knowledge about the mechanisms of creating of innovations. The object of the research is one of the largest grey ironcast metalworks in Poland. It turned out that together with the increase of each of the dimensions of an independent variable (organizational, team and individual learning) the value of the independent variable increases. Interestingly however, the strongest relationships occur between organizational learning and innovations. On the basis of carried out analyses one can state that confidence mediates in the relation between individual learning and innovations. One should pay attention to the fact that the observed mediative effect is relatively weak (despite the fact that it is statistically significant). In case of team learning and innovations, a lot stronger mediative effect of confidence can be observed. However, an astonishing discovery is that confidence cannot be considered a variable that would be statistically significantly mediative between organizational learning (that is, the variable which would be linked to innovations the strongest) and the dependent variable.
Key words: organizational learning, team learning, individual learning, innovation, trust, mediation, mediating effect of trust


 

--------------------------------------------------

 


Wojciech Czakon
W KIERUNKU ROZWOJU BADAŃ ILOŚCIOWYCH W NAUKACH O ZARZĄDZANIU
Streszczenie
Debata metodologiczna ogniskuje się nazbyt często wokół napięć pomiędzy paradygmatami, sprowadzając metodologię do zajmowania stanowiska na rzecz paradygmatu pozytywistycznego lub interpretatywnego. Tymczasem wewnątrz tych paradygmatów także występują wyzwania ogniskujące uwagę badaczy. Artykuł skupia się na sześciu wybranych problemach występujących w badaniach nauk o zarządzaniu realizowanych metodami ilościowymi. Dotyczą one kolejno: 1) gromadzenia danych dostępnych kosztem dedykowanych; 2) rosnącego wyrafinowania technik analizy danych; 3) nadmiernej koncentracji na mocy testów statystycznych osiąganej wzrostem wielkości prób; 4) preferencją rygoru formalnego względem znaczenia praktycznego; 5) niedocenienia efektów nadmiaru badanych czynników oraz 6) manipulowania hipotezami ze względu na faktycznie uzyskane wyniki empiryczne. Wymienione problemy otwierają pole do doskonalenia dotychczasowej praktyki stosowania metod ilościowych w naukach o zarządzaniu, a także wzrostu zainteresowania tworzeniem teorii.
Słowa kluczowe: metodologia, ilościowe, testowanie, harking

 

TOWARDS THE ENHANCEMENT OF QUANTITATIVE METHODS IN MANAGEMENT RESEARCH
Abstract
The methodological debate in management field revolves around positivist versus interpretivist paradigms, bringing it down to arguing for or against each one. However, a number of concerns are discussed within those paradigms. This paper focuses on six issues which attract concern in academia: 1) data gathering from available rather than dedicated databases; 2) increasing sophistication of data analysis techniques; 3) insisting on statistical power through sample size; 4) preference of formal rigor over relevance; 5) overlooking the toomuch-of-a-good-thing effect and 6) formulating hypotheses after results are known. Those concerns open ways to develop the practice of quantitative research in management, as well as foster theory building.
Key words: methodology, quantitative, testing, harking


 

--------------------------------------------------

 


Patrycja Klimas
ANALIZA SIECIOWA I ZMIENNE STRUKTURALNE W BADANIACH SIECI DOSTAW
Streszczenie
W świetle coraz głośniejszej dyskusji naukowej jednym z głównych wyzwań badań sieci międzyorganizacyjnych jest dobór odpowiednich metod badawczych, gdyż w większości przypadków aplikacja metod stosowanych w badaniach pojedynczych organizacji nie jest metodologicznie zasadna. Jedną z rekomendowanych, ale póki co rzadko wykorzystywanych – zwłaszcza w badaniach z zakresu logistyki – metod badawczych pozwalających dotrzymać warunków rygoru metodologicznego jest analiza sieciowa. Celem artykułu jest prezentacja możliwości zastosowania analizy sieciowej oraz miar strukturalnych w badaniach sieci dostaw, a także korzyści płynących z jej aplikacji w badaniach z zakresu logistyki. Możliwości empirycznego wykorzystania zmiennych strukturalnych przedstawiono w przekroju trzech poziomów analizy sieci dostaw, tj.: sieci, jej subsieci oraz tworzących ją węzłów i relacji. Dodatkowo w artykule zaprezentowano przegląd dotychczasowych, ale wciąż deficytowych – zwłaszcza w odniesieniu do logistyki – badań wykorzystujących analizę sieciową, a także sformułowano pewne rekomendacje odnośnie do możliwości wykorzystania zmiennych strukturalnych w przyszłych tego typu badaniach, w tym głównie w badaniach nad sieciami dostaw.
Słowa kluczowe: analiza sieciowa, analiza sieci społecznych, sieci dostaw, sieci międzyorganizacyjne, zmienne strukturalne

 

NETWORK ANALYSIS AND STRUCTURAL VARIABLES IN RESEARCH ON SUPPLY NETWORKS
Abstract
Among significant challenges in case of research on business networks there is the selection of an appropriate methodological approach including justified research methods. In the light of modern scientific discussion about methodological issues related to networks it becomes clear that most of prior methods and techniques which have been used in case of research on companies is not adequate and is not justified in research on networks of companies. One of the recommended, however rather rarely used in empirical practice, research method it is network analysis (structural analysis, social network analysis) being described as a method which meets all of the methodological requirements specific for inter-organizational networks. This paper aims at presentation of the possibilities of application of network analysis in research on supply networks, focusing on identification of the most important advantages from the logistics point of view. The applicability of network analysis and different structural variables in particular, are presented in a cross-section of three different levels of the supply network analysis, namely: network level, sub-group level, and node/relationship level. Furthermore, in this paper the review of prior however scarce research on networks run in the context of logistics and using network analysis is presented, as well as some suggestions about the possible and promising application of structural variables in future studies on supply networks are included.
Key words: network analysis, social network analysis, structural analysis, structural variables, interorganizational networks


 

--------------------------------------------------

 


Marek Ćwiklicki
LUTHER H. GULICK III (1892–1993) – PIONIER ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja i analiza dorobku Luthera H. Gulicka III (1892–1993), którego zasługą jest rozwój naukowego zarządzania w administracji publicznej w latach 20. XX w. L. H. Gulick w znaczący sposób wpłynął na kształtowanie się zarządzania publicznego poprzez adaptację zasad zarządzania przedsiębiorstwem do administracji publicznej. W tekście przedstawiono życiorys tego klasyka, następnie scharakteryzowano dorobek piśmienniczy i omówiono poszczególne wątki tworzące główne tematy jego zainteresowań. Zaliczono do nich: autorskie rozwinięcie Fayolowskiej klasyfikacji funkcji zarządzania, znane pod akronimem POSDCORB, podział i koordynację pracy, rozpiętość kierowania oraz rolę naukowego zarządzania w administracji publicznej. Artykuł kończy stwierdzenie o aktualności zagadnień będących w centrum zainteresowania L. H. Gulicka.
Słowa kluczowe: Luther H. Gulick, naukowe zarządzanie, administracja publiczna, historia zarządzania

 

LUTHER H. GULICK III (1892–1993) – PIONEER OF PUBLIC MANAGEMENT
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja i analiza dorobku Luthera H. Gulicka III (1892–1993), którego zasługą jest rozwój naukowego zarządzania w administracji publicznej w latach 20. XX w. L. H. Gulick w znaczący sposób wpłynął na kształtowanie się zarządzania publicznego poprzez adaptację zasad zarządzania przedsiębiorstwem do administracji publicznej. W tekście przedstawiono życiorys tego klasyka, następnie scharakteryzowano dorobek piśmienniczy i omówiono poszczególne wątki tworzące główne tematy jego zainteresowań. Zaliczono do nich: autorskie rozwinięcie Fayolowskiej klasyfikacji funkcji zarządzania, znane pod akronimem POSDCORB, podział i koordynację pracy, rozpiętość kierowania oraz rolę naukowego zarządzania w administracji publicznej. Artykuł kończy stwierdzenie o aktualności zagadnień będących w centrum zainteresowania L. H. Gulicka.
Słowa kluczowe: Luther H. Gulick, naukowe zarządzanie, administracja publiczna, historia zarządzania


 

--------------------------------------------------

 


Beata Skowron-Mielnik, Grzegorz Wojtkowiak
FORMY ZATRUDNIENIA – ANALIZA ELASTYCZNOŚCI PRACOWNIKÓW
Streszczenie
Zapotrzebowanie organizacji na pracowników nieetatowych zauważalnie rośnie, ale rośnie też zainteresowanie pracobiorców różnorodnymi formami zatrudnienia. Problem badawczy podjęty w tym artykule określono następująco: jaki jest zakres elastyczności po stronie pracowników i czy można zdefiniować cechy i sytuacje, w których osoby podejmujące pracę są skłonne zmienić formę zatrudnienia? Celem niniejszego artykułu jest wskazanie możliwości uelastycznienia zatrudnienia, będących po stronie pracowników. Badania przeprowadzono metodą badań ankietowych na niereprezentatywnej próbie 160 osób, a wyniki badań są osadzone w aktualnych uwarunkowaniach prawnych obowiązujących w Polsce. W efekcie wskazano sytuacje związane z cechami demograficznymi i aktualnymi warunkami pracy, które mogą sprzyjać większej elastyczności pracowniczej.
Słowa kluczowe: elastyczność zatrudnienia, forma zatrudnienia, preferencje pracowników

 

FORMS OF EMPLOYMENT – ANALYSIS OF EMPLOYEES’ FLEXIBILITY
Abstract
The demand for non-permanent/temporary employees is visibly increasing, but in the same time the employers are apparently more and more interested in a variety of forms of employment. The research problem raised in the article has been defined as follows: what is the flexibility potential of employees and whether some characteristics and situations can be defined which may persuade the employees to change the form of employment? The aim of the article is therefore to indicate the possibilities to make employment flexible, which are available for employees. The research has been conducted based on the questionnaires filled by the non-representative sample group of 160 people, the results are positioned in the current legal environment in Poland. The obtained data make it hard to build an unambiguous profile of a flexible employee considering the form of employment, which would be expected by the employers. Nevertheless the situations which are related to demographical characteristics and working conditions have been presented, those can be favorable to increased employees’ flexibility.
Key words: flexibility of employment, form of employment, employees’ preferences


 

--------------------------------------------------

 


Marzena Stor, Adam Suchodolski
KOMPETENCJE KADRY MENEDŻERSKIEJ W OBSZARZE ZZL Z PERSPEKTYWY WYNIKÓW UZYSKIWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA POLSKIE I ZAGRANICZNE W POLSCE
Streszczenie
Przedmiotem zainteresowania w niniejszym artykule są kompetencje związane z realizacją funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, które są istotne z punktu widzenia zadań realizowanych przez kadrę menedżerską ze względu na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. W tym kontekście zasadniczym celem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak w praktyce gospodarczej wartościowane są takie kompetencje w relacji do konkretnych wyników osiąganych przez przedsiębiorstwa oraz w relacji do istotności konkretnych problemów w zarządzaniu zasobami ludzkimi (ZZL), jakie im towarzyszą? Realizacji tego celu ma służyć przyjęta struktura artykułu. Na wstępie autorzy wyjaśniają przedmiot zainteresowania i cel pracy. Następnie są prezentowane główne założenia o charakterze teoretycznym i terminologicznym, które przyjęto w przeprowadzonych badaniach empirycznych. W dalszej części zostaje opisana metodyka, jaką zastosowano w tych badaniach, jak również są prezentowane wybrane wyniki wspomnianych badań. Natomiast ostatnia część to podsumowanie i wnioski końcowe. Ogólnie można powiedzieć, że w próbie przedsiębiorstw zagranicznych szczególnie ważne zdają się być kompetencje, jakie posiadają menedżerowie w zakresie zarządzania talentami, natomiast w badanej próbie polskich przedsiębiorstw najważniejsze wydają się te kompetencje, które odpowiadają subfunkcjonalnym obszarom ZZL, takim jak: ocenianie, wynagradzanie i zarządzanie talentami.
Słowa kluczowe: kompetencje w ZZL, kadra menedżerska, wyniki przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa polskie, przedsiębiorstwa zagraniczne

 

COMPETENCIES OF MANAGERIAL STAFF IN HRM FROM THE PERSPECTIVE OF THE PERFORMANCE RESULTS GAINED BY POLISH AND FOREIGN COMPANIES IN POLAND
Abstract
The main subject of interest in the article make those competencies which are associated with the realization of personnel function in a company and which are critical to the tasks performed by managerial staff with regard to their company’s performance results. In this context the main goal of the paper is to answer the following question: In business practice, how are these competencies weighted in relation to the concrete performance results gained by the companies and in relation to the concrete HRM issues that accompanied them? To realize this goal the article is structured as follows. The main subject of interest and the goal of the article are explained in the introductory part. Next the authors present the basic theoretical and terminological principles that were assumed in the empirical research. In the further part the research methodics applied in the study and selected research findings are discussed. And the final summary and conclusions make the last part of the article. Generally, the competencies of managerial staff within talent management appear to be highly weighted in the sample of international companies whereas in the sample of Polish companies the most important competencies are those which correspond with such HRM subfunctions as employee performance appraisal, compensation and talent management.
Key words: competencies in HRM, managerial staff, company’s performance results, Polish and foreign enterprises


 

--------------------------------------------------

 


Marek Kunasz
WIELKOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA A CZYNNIKI DETERMINUJĄCE SZANSE NA SZKOLENIE W ORGANIZACJI
Streszczenie
W pracy poddano identyfikacji czynniki determinujące szanse na szkolenie w organizacji w zróżnicowanych grupach przedsiębiorstw wyodrębnionych ze względu na ich wielkość. Analizom poddano materiał empiryczny z badań systemów zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego. Oszacowano 5 logitowych modeli ekonometrycznych. Z przeprowadzonych badań wynika, iż w gronie istotnych statystycznie czynników determinujących szanse na szkolenie w organizacji znalazły się głownie charakterystyki systemów zarządzania przedsiębiorstw reprezentowanych przez respondentów, mniej silnie analizowane szanse determinują indywidualne charakterystyki respondentów.
Słowa kluczowe: szkolenie, zarządzanie kapitałem ludzkim, modele logitowe

 

THE SIZE OF AN ENTERPRISE AND FACTORS DETERMINING CHANCES FOR THE TRAINING IN AN ORGANIZATION
Abstract
The paper includes identification of factors determining chances for training in an organization in differentiated groups of enterprises distinguished on the basis of their size. Empirical material from research on the human resource management system in enterprises of the West Pomeranian Voivodeship was analyzed. 5 logit econometric models were estimated. Conducted research let draw conclusions that the most important factors determining chances for training in organization are mainly characteristics of management systems of enterprises represented by respondents, weaker analyzed chances determine individual characteristics of respondents.
Key words: training, human capital management, logit models


 

--------------------------------------------------

 


Monika Woźniak
SUKCES PROJEKTU IT W KONTEKŚCIE WYBRANYCH ASPEKTÓW KULTURY ORGANIZACYJNEJ
Streszczenie
Artykuł wpisuje się w obecny trend badań dotyczący postrzegania sukcesu projektu oraz konieczności zmian paradygmatów zarządzania. Powstał on na bazie kilkuletnich badań autorki w obszarze przyczyn niepowodzeń projektów IT, obejmujących zarówno badania własne, jaki i systematyczny przegląd raportów oraz literatury przedmiotu. Wciąż obserwowany niski odsetek sukcesu projektów IT skłania do wielokierunkowego poszukiwania przyczyn tego zjawiska. W niniejszym artykule zaproponowano wkomponowanie projektu IT w model diagnozy efektywności organizacji. Pozwoliło to zwrócić uwagę na istotne obszary nieporuszane w kontekście sukcesu projektu IT w literaturze dotyczącej zarządzania projektami IT. Analiza literatury i wyniki prowadzonych badań wskazują na implikacje pomiędzy sukcesem projektu IT a kulturą organizacyjną i związanymi z nią obszarami wpływu władzy, tożsamością zawodową pracowników IT oraz innymi aspektami behawioralnymi. Zarówno podjęte badania, jak również artykuł mają na celu wypełnienie istotnej luki w obszarze zarządzania projektami IT oraz wskazanie na pożądane kierunki zmian.
Słowa kluczowe: zarządzanie projektami IT, czynniki sukcesu, kultura organizacyjna, tożsamość zawodowa, pracownicy wiedzy

 

IT PROJECT SUCCESS IN THE CONTEXT OF SELECTED ORGANIZATIONAL CULTURE ASPECTS
Abstract
This article fits into the current trend of research on the perception of project success and the need to change the paradigms of management. It is based on several years of research of IT project failure causes, including both own research and systematic reports and literature review. Low success rate of IT projects which is continuously observed leads to multidirectional search for the causes of this phenomenon. This article proposes incorporating IT project to model of diagnosis organizational efficiency. This made it possible draw attention to important areas, which has not been raised in the context of IT project success in the IT projects management literature. The obtained results indicate the implications between IT project success and organizational culture and related areas of authorities impact, professional identity of IT staff and other behavioral aspects. The aim of my research, and this article is to fill an important gap in the area of IT project management and to indicate the desirable direction of change.
Key words: project management, success factors, organizational culture, professional identity, knowledge workers


 

--------------------------------------------------

 


Dorota Kanafa-Chmielewska, Irina Piróg-Nabokowa, Natalia Bartosz
POSTAWY W BUDOWANIU PROGRAMÓW POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA PRACY W PRZEDSIĘBIORSTWACH GÓRNICZYCH – IMPLIKACJE PRAKTYCZNE
Streszczenie
Każda organizacja, bez względu na to, czy jej kierownictwo jest tego świadome, czy też nie jest, kształtuje postawy swoich pracowników. Taka jest dynamika relacji interpersonalnych i nie da się jej uniknąć. Wiedza na temat ludzkich zachowań jest podstawowym warunkiem efektywnej pracy i dobrej kondycji firmy. Pozycja rynkowa zależy przede wszystkim od zachowań pracowników, które nie mają żadnych substytutów mogących zniwelować ich pozytywny lub negatywny wpływ. Praktycznych wskazówek, jak zachęcić pracowników, by zachowywali się w sposób korzystny dla firmy, dostarcza psychologia postaw. Warto oddziaływać na postawy w przemyślany i korzystny dla przedsiębiorstwa sposób. Artykuł składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej zostało opisane znaczenie postaw. Druga cześć dotyczy praktycznych zastosowań wiedzy o postawach w budowaniu programów poprawy bezpieczeństwa w organizacjach górniczych.
Słowa kluczowe: postawy, zmiana postaw pracowniczych, zachowania organizacyjne, programy bezpieczeństwa

 

ATTITUDES IN DESIGN OF SAFETY IMPROVEMENT PROGRAMMES IN MINING COMPANIES – PRACTICAL IMPLICATIONS
Abstract
Each organization, regardless of its management awareness, shapes the employees’ attitudes. This is how dynamics of interpersonal relations works and it is unavoidable. Knowledge of human behaviour is the prerequisite of effective work and good financial standing of a company. The market position depends mostly on employees’ beahaviour, which has no substitutes that could neutralize its positive or negative impact. Psychology of attitudes provides the practical hints on how to encourage employees to behave in a way favourable for a company. It is worth influencing the attitudes in thoughtful way that is beneficial for the company. The article consist of two main parts. The first part describes the meaning of attitudes. The second part refers to practical implementations of knowledge about attitudes for design of organizational work safety improvement programmes in mining companies.
Key words: attitudes, employee attitudes change, organizational behaviours, health and safety programmes