Budżet roczny - narzędzie stabilizacji czy destabilizacji systemu finansowego JST?

Main Article Content

Marek Dylewski

Abstract

The objective of this study is to answer the question should the annual budget continue to be the basic document and the basis for the financial management of local governments, or is it necessary to make changes in the budget system. These doubts arise from the research question: whether the referred annual budget in the current conditions is a tool of stabilization of the financial system of local government units or not? Introduced in the Public Finance Act of 2009, the system of two independent documents, i.a. the annual budget and the long-term financial forecast, without specification of hierarchy, relationship and connection between these documents, does not lead to financial stability of local government from both the point of view of implementation of the budget and the consequences of decisions made by the local government authorities. The lessons that have been learned indicate that the annual budgeting is increasingly leading to destabilization of the financial system of local government units

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dylewski, M. (2017). Budżet roczny - narzędzie stabilizacji czy destabilizacji systemu finansowego JST?. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (1), 89–103. https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2017.1.6
Section
Articles

References

Dylewski M., Procesy zmian w zarządzaniu gospodarką komunalną w jednostkach samorządu terytorialnego na tle uwarunkowań legislacyjnych, "Nauki o finansach. Financial Sciences", Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2013, 4 (17).
Filipiak B., Finanse samorządowe. Nowe wyzwania bieżące i perspektywiczne, Difin, Warszawa 2011.
Filipiak B., Zarządzanie finansami jako podstawa gospodarki finansowej w świetle Nowego Zarządzania Publicznego (NPM), w: Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego, red. T. Lubińska, Difin, Warszawa 2011.
Fisher R. C., State and Local Public Finance, Scott, Foresman and Company, Glenview 1987.
Kosikowski C., Naprawa finansów publicznych w Polsce, Temida, Białystok 2011.
Marchewka-Bartkowiak K., Wiśniewski M., Indywidualny wskaźnik zadłużenia JST - ocena krytyczna i propozycje zmian, "Analizy BAS" 2012, nr 21 (88).
Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Patrzałek L., Finanse samorządu terytorialnego, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.
Planowanie budżetowe a alokacja zasobów, red. S. Owsiak, PWE, Warszawa 2008.
Poniatowicz M., Wpływ kryzysu gospodarczego na systemy finansowe jednostek samorządu terytorialnego. Na przykładzie największych miast w Polsce, CeDeWu, Warszawa 2014.
Poniatowicz M., Salachna J. M., Perło D., Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasy- fikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, DzU nr 38, poz. 207 ze zm.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, DzU 2013, poz. 86 ze zm.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.
Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego - metodyka opracowania, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2010.