Wizerunek kobiety dojrzałej w reklamie prasowej kosmetyków
Main Article Content
Abstract
The paper shows the world of the elderly through the eyes of the creators' advertising messages. The author assumes that advertising leads to the formation, strengthen and reinforce the stereotypical thinking about social groups and roles. Advertising as mass communication at the moment is treated as an extension of the socialization process, aligning and strengthening the existing cultural patterns. The results of qualitative researches go beyond the current approach to the image of older people in advertising. Exploratory analysis were subjected to advertising messages, in which the woman's age has been an important promotional message. It is assumed that the age is a matter of particular importance from the point of view of shaping the identity of the conteporary woman. It's important that image of elderly people in advertising is associated not only with its perception by the individual, but also by others. Advertising has great interest and willingness to reflect on the natural process of human aging. This mass message displays, which is characteristic of a particular sex, as falls do in a given age, as one should look at the situation. Characteristics and behaviors ascribed to a particular sex or age, in@uence, either positive or negative response to a person, both by themselves and by the others. Certain image of the elderly has an impact on our level of optimism, mood and actions of people of all ages.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
References
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997, s. 658.
Bator J., Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja Spraw Publicznych, Warszawa, sierpień 1998, s. 30.
Bojańczyk J., Namierzyć staruszka, http://www.rp.pl/artykul/486192_Namierzyc_staruszka_.html (23.08.2010).
Brzezińska A., Wykluczanie (się) w późnym okresie dorosłości, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki/attach/P071106/PPG%20wyk%C5 %82ad%201.pdf (27.07.2010).
Co im zawdzięczamy? Opinie w przeddzień święta babć i dziadków. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa, styczeń 2008.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003, s. 110.
Gajewska-Oseła M., Milanowska J., Olchowski W., Wizerunek kobiety w kampanii Dove pro.age, http://olchowski.blogspot.com/2008/02/wizerunek-kobiety-w-kampanii-dove-pro_23.html (23.09.2010).
http://andragogika.wyklady.org/wyklad/51_podstawowe-kryteria-okreslania-doroslosci-czlowieka-.html (22.12.2010).
Kaschak E., Nowa psychologia kobiety. Podejście feministyczne, GWP, Gdańsk 2001, s. 46 i nast.
Kasprzak A., Reklama o starości... refleksyjnie, perwersyjnie i atrakcyjnie, http://www.brief.pl/wiado-mosci/in-brief/art1455, reklama-o-starosci-refleksyjnie-perwersyjnie-i-atrakcyjnie.html (12.08.2010).
Kettner A., Okresy i fazy rozwoju oraz życia ludzi dorosłych, http://www.edukacja.edux.pl/p-6722-okresy-i-fazy-rozwoju-oraz-zycia-ludzi-doroslych.php (16.09.2010).
Lewiński P., Retoryka reklamy, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 1999, s. 115.
Łapacz A., Seniorzy i media - wizerunek nie nadąża za życiem, http://www.zycie.senior.pl/147,0, Seniorzy-i-media-wizerunek-nie-nadaza-za-zyciem,3125.html (30.05.2009).
Łapacz A., Wizerunek seniora w mediach- analiza reklam prasowych, http://www.forum.senior.info.pl/out.php?f=119451353464394400&d=1&nazwa=Wizerunek%20seniora%20w%20mediach.pdf (30.05.2009).
Papiernik J., Wizerunek osób starszych w mediach - stereotypy niezgodne z rzeczywistością, http://www.zycie.senior.pl/147,0, Wizerunek-osob-starszych-w-mediach-8211-stereotypyniezgodne-z-rzeczywistoscia,2915.html (30.05.2009).
Pawlina A., Starość w reklamie, http://www..lantropia.org.pl.les.lestarosc_w_reklamie_anna_pawlina.pdf(30.07.2010).
Podziel się swoim pięknem, http://www.nivea.pl/home (07.02.2008).
Psychologia rozwoju człowieka, t. II, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa 2008, s. 202-203.
Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005.
Twardowska A., Olczyk E., Kobiety w mediach, w: Kobiety w Polsce w latach 90-tych, Raport Centrum Praw Kobiet, Warszawa 2002, s. 264.
Vilar E., Starość jest piękna. Manifest przeciwko kultowi młodości, http://wyborcza.pl/1,76842,5976331,Starosc_jest_piekna__manifest_przeciwko_kultowi_mlodosci_.html?as=3&startsz=x