Ewolucja modeli lobbingu – wpływ gospodarki opartej na informacjach i wiedzy

Main Article Content

Małgorzata Molęda-Zdziech

Abstract

The text analyzes institutionalization of lobbying and its ties with democracy, and compares models of lobbying (pluralistic – model typical for the USA, UK, neo-corporativistic – model typical for Western Europe and Poland and the EU model). Then, lobbying is showed in the context of changes caused by the development of knowledge and information-based economy, particularly wikinomy – economy based on cooperation. The development of new technologies and the rules of global cooperation, which are the key elements of this economy, influence the creation of new lobbying strategies. This is the cause of evolution of contemporary models of lobbying in the direction of grassroots lobbying which can take different forms: from mass protests to network and internet actions. This is now called cyberlobbying and can be applied to different forms of lobbying: political, economic and social.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Molęda-Zdziech, M. (2012). Ewolucja modeli lobbingu – wpływ gospodarki opartej na informacjach i wiedzy. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, (2), 57–76. https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2012.2.3
Section
Articles

References

Barber B., Kultura dziecinnieje, ,,Dziennik’’ 20.12.2006
Barney D., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006
Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, WAiP, Warszawa 2010
Deschmeemaekere F., Le cyber lobbying, Lavoisier, Paris 2007
Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005
Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010
Gąciarz B., Pańków W., Dialog społeczny po polsku – fi kcja czy szansa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001
Gosselin B., Le dictionnaire du lobbying, EMS Collombelles Editions 2003
Huyghes F.B., Démocratie d’autorité, démocratie d’infl uence. En quoi consistent les nouveaux pouvoirs?,http://www.huyghe.fr/actu_322.htm
Jak namalowałem rewolucję, wywiad W. Szabłowskiego z egipskim grafficiarzem Gazneerem, ,,Gazeta Wyborcza’’ dodatek ,,Duży Format’’13.10.2011
Jasiecki K.,  Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, OE, Kraków 2006
Jasiecki K., Lobbing gospodarczy w Polsce, ,,Studia Socjologiczne”, nr.4, 2000
Jasiecki K., Lobbing w USA, Europie Zachodniej i Polsce. Podobieństwa i różnice, „Studia Europejskie Centrum Europejskiego UW’’, nr 4 (24), 2002 
Les ONG acteurs de la mondialisation, ,,Problemes politiques et sociaux’’ n° 918, Documentation française, Paris, aout 2002
Levinson P., Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Muza, Warszawa 1999
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, PWN, Warszawa 2008
Morawski P., Rola znajomości i powiązań w dyskursie szans życiowych w Polsce i Stanach Zjednoczonych, w: Oswajanie rzeczywistości. Między realnym socjalizmem a realną demokracją, red. M. Marody, Instytut Studiów Społecznych UW, Warszawa 1996
Morawski W., Socjologia ekonomiczna, PWN, Warszawa 2001
Morawski W., Zmiana instytucjonalna, PWN, Warszawa 1998
North D.C., Th e Contribution of the New Institutional Economics to an Understanding
Nye J., Soft power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, WAiP, Warszawa 2004
Opinia społeczna o korupcji i lobbingu w Polsce, CBOS, Warszawa, BS/63/2010, maj 2010
Putnam R., Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Znak, Kraków 1995
Robertson D., Słownik polityki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2009
Schendelen van D., Machiavelli w Brukseli. Sztuka lobbingu w Unii Europejskiej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2006
Schendelen van R., Machiavelli w Brukseli. Sztuka lobbingu w Unii Europejskiej, GWP, Gdańsk 2006
Tapscott D., Williamson A.D., Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmieniła wszystko, WAIP, Warszawa 2008
Tarkowski J., Socjologia świata polityki, t. 2, ISP PAN, Warszawa 1994
Toffler A., Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997
Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, WAiP, Warszawa 2010
The Knowledge-Based Economy, OECD, Paris 1996