Instrumenty komunikowania marketingowego w dobie globalizacji
Main Article Content
Abstract
A global market necessitates including the evolution of consumer awareness and the growing importance of consumers in marketing activities. This process including utilizing existing instruments of marketing communication along with a new look at consumer motivations (and at information about products). Among the major changes in consumer attitudes and behavior worldwide are the following phenomena: more negative attitudes toward advertising, increasing consumer attention to ethical aspects of business, greater environmental awareness, and growing consumer product expectations. Th e study shows a close relationship between social and technological changes. New information technology provides new opportunities for contact with consumers and between consumers. It is expected that the current traditional model of communication with the market, based on information derived from opinion leaders (from athletes, experts, celebrities), in the interactive communication model will be lead to horizontal influence derived from individual consumers. Consumers become not only active seekers of market information, but also creators and relayers of this information rather than defenseless recipients. Furthermore the responsible consumer is a person who not only knows his or her rights, but also supports a particular producer through purchases. Access to information about companies (and their products) through new media (mobile, internet) allows the consumer to control activities of commercial organizations (particularly multinational corporations) without geographic limitations. Not so long ago, the most important goal was to provide products conveniently to consumers at an attractive price. Now it seems that brand imaging is increasingly created by consumers themselves, who in turn create brand history among themselves. New patterns of consumer behavior give rise to new marketing (and communication) strategies. Of course, many consumers do passively participate in the process of marketing communication. However, we must assume that this new generation of responsible consumers determines a clear direction of changes in business -consumer relationships.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
References
Wirtualna przestrzeń zmienia standardy. Internet pogrzebie tradycyjną reklamę, rozmowa M. Mierżyńskiej z P. Boutie, "Businessman Magazine" 1998, nr 3.
Midura J., Kultura przenikania, "Marketing przy Kawie" 2 czerwca 2009, nr 260, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=895 (23.09.2009).
ARC Rynek i Opinia, Polski konsument w czasie kryzysu - oszczędny, ale lojalny, "Marketing przy Kawie"15 września 2009, nr 273, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=939 (16.09.2009).
Tkaczyk J., Nowe narzędzia komunikacji - próba klasyfikacji, w: Innowacje w marketingu. Młodzi o marketingu III, Instytut Handlu Zagranicznego UG, Wyd. UG, Sopot 2005, s. 426.
Zieger O., Świadomość konsumencka - czy jesteśmy w stanie płacić więcej za lepiej?, www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/swiadomosc.html (23.04.2007).
Kupuj odpowiedzialnie, http://www.ekonsument.pl/page/kupuj -odpowiedzialnie-131.html(26.09.2007).
Meller A., Internetowe bojkoty, http://www.pcworld.pl/news/119699/Internetowe.bojkoty.html(10.09.2009).
Anam L., Zrównoważone produkty. Promocja zrównoważonej produkcji i konsumpcji, raport przygotowany dla Ministerstwa Gospodarki, Warszawa 2008.
Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r., red. nauk. A. Bołtromiuk, http://www.ine-isd.org.pl/obrazki/fi le/ekoherkules/Swiadomosc_ekologiczna_Polakow_InE-2008.pdf (10.09.2009).
Raport "Przyszłość marki korporacyjnej", http://www.fob.org.pl/raport -przyszloc-marki-korporacyjnej-158_2114.htm (10.09.2009).
Europeans more "green fluencers" than Americans 2007, http://ec.europa.eu/research/infocentre/ertcle_en.cfm?id=/research/headlines/news/article_07_11_14_en.html&item=Infocentre&artid=5559(09.10.2009).
Porter Novelli Profi le: Green fluencers, http://porternovelli.com/site/pdfs/Greenfl uencer_porter_Novelli.pdf (09.10.2009).
Dohnalik J., Co czyni wrogiem, a co wielbicielem reklam?, http://www.pentor.pl/53993.xml?doc_id=11280 (10.09.2009).
Dohnalik J., Postawy Polaków wobec reklamy, http://www.pentor.pl/16595.xml (10.09.2009).
Sagan A., Marketing relacyjny, s. 7, http://www.statsoft .pl/czytelnia/marketing/relacyjny.pdf(16.10.2006).
Szlak J., Nowe potrzeby nowego konsumenta, "Marketing przy Kawie" 19 października 2004, nr 64,http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=181 (22.09.2009).
Tofler A., Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997, s. 409.
Prosument, czyli aktywny konsument, http://www.internetstandard.pl/news/136802/Prosument.czyli.aktywny.konsument.html (02.12.2008).
Drabarz A., Napędzany inwencją mas, "Marketing przy Kawie" 17 listopada 2008, nr 267, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=1565 (28.09.2009).
Lewandowski G., Design your own community, "Marketing przy Kawie" 24 kwietnia 2007, nr 194,http://www.marketing -news.pl/article.php?art=1141 (28.09.2009).
Augustyn A., Marketing doznań, czyli jak uwieść klienta, http://www.opcom.pl/blog/nasze_publikacje/marketing_doznan_czyli_jak_uwiesc_klienta (22.09.2009).
Advertainment, http://www.marketing -news.pl/special.php?page=3 (16.04.2008).
Jak działa reklama, red. J.Ph. Jones, GWP, Gdańsk 2004, s. 103.
Muller J., Łowczynie uwagi, "Marketing przy Kawie" 17 grudnia 2008, nr 271, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=1586 (23.09.2009).
Tworzone przez konsumenta (customer made), "Marketing przy Kawie" 19 maja 2005, nr 88, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=276 (22.10.2006).
Gazda M., Kręcić każdy może, "Marketing przy Kawie" 29 marca 2006, nr 146, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=846 (15.10.2008).
Szlak J., Red Bull wzbogaca wyobraźnię, "Marketing przy Kawie" 4 lutego 2003, nr 4, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=29 (23.10.2008).
Tryvertising, "Marketing przy Kawie" 8 września 2005, nr 100, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=313 (22.10.2008).
Szymańska K., Nic nie uczy tak jak doświadczenie, "Marketing przy Kawie" 5 sierpnia 2009, nr 267,http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=918 (23.09.2009).
Hajduga B., Czas na mobile advertising, "Marketing przy Kawie" 11 września 2008, nr 230, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=797 (23.09.2009).
Hałaczkiewicz-Ilnicka A., Halo, tu reklama!, "Marketing przy Kawie" 6 lipca 2009, nr 293, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=1688 (23.09.2009).
Gregorczyk T., Kody między mediami, "Marketing przy Kawie" 5 września 2008, nr 229, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=793 (23.09.2009).
Iwańczuk M., Zakodowana reklama, czyli nowe oblicze marketingu mobilnego, "Marketing przy Kawie" 7 maja 2008, nr 243, http://www.marketing -news.pl/article.php?art=1433 (23.09.2009).
Żurawski J., Mobilna branża przyszłości, "Marketing przy Kawie" 19 września 2007, nr 213, http://www.marketing -news.pl/article.php?art=1256 (22.09.2009).
Stevenson K., Marketing wirusowy. Pomysł/zadanie na 2000 rok, "Modern Marketing" 2000, nr 5, http://www.modernmarketing.pl/index.php?pg=arta&magnr=200005&artnr=02 (30.03.2008).
Knapik A., Wykorzystanie marketingu szeptanego komunikacji nieformalnej przedsiębiorstw,http://test.quadromedia.pl/swiatmarketingu/index.php?rodzaj=01&id_numer=285919 (22.10.2006).
Buzz marketing, http://www.marketing -news.pl/special.php?page=13 (22.12.2007).
Doliński D., Z ust do ust, "Aida Media. Teoria i Praktyka Reklamy"1994, nr 4, s. 14-15.
Kwarciak B., Z ust do ust, "Aida Media. Teoria i Praktyka Reklamy" 1994, nr 4, s. 16-17.
Uścińska B., Rozmowa, plotka czy reklama, "Aida Media. Teoria i Praktyka Reklamy" 1997, nr 2, s. 36-37.
Adamczyk J., Marketing wirusowy, http://www.e-marketing.pl/artyk/artyk73.php (16.04.2006).
Ekiert M., Virale, czyli siła przekazu nieformalnego, http://www.cneb.pl/a/virale.html(23.03.2008).
Haring C., Seks, okrucieństwo i inne grzechy, "Marketing przy Kawie" 23 września 2003, nr 20, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=88 (16.06.2007).
Mazurek G., Marketing wirusowy w służbie e-PR, http://www.emarketing.pl/artyk/artyk56.php(16.06.2007).
Musiał M., Poznański P., Marketing wirusowy - komunikacja eksplodująca, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/markwirusowy23112001.html (09.09.2007).
Leloch G., Jak rozprzestrzenić w sieci przekaz wirusowy, http://www.epr.pl/czytelniatrzy.php?id=305&com=488&itemcat=1 (09.09.2007).
Wołoch A., Męskie prawo, "Marketing przy Kawie" 16 sierpnia 2006, nr 162, http://www.marketing--news.pl/article.php?art=947 (23.09.2009).
Marketing partyzancki, http://www.marketing -news.pl/special.php?page=9 (22.10.2008).
Szlak J., Zaskakujące pomysły, "Marketing przy Kawie" 16 października 2003, nr 31, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=113 (22.10.2009).
Szlak J., Reklama wokół nas - przeciw schematom, "Marketing przy Kawie" 27 lipca 2004, nr 55, http://www.marketing -news.pl/theme.php?art=163 (22.09.2009).
Wilczek P., Warsztaty: Ambient media. Komunikacja z młodym klientem, "Brief " 2005, nr 64/01.
GPO, 36i6 nieprzemyślana oferta na karę, http://gpo.blox.pl/2008/06/36i6.html (23.09.2009).
Łódź kontra "brudasy z Polkomtela", http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269, 5407377, Lodz_kontra__brudasy_z_Polkomtela_.html?skad=rs (09.09.2009).
Shockverstising, http://www.marketing -news.pl/special.php?page=1 (05.09.2007).
Dahl D. W., Frankenberger W. D., Manchanda R. V., Does It Pay to Shock? Reactions to Shocking and Nonshocking Advertising Content among University Students, "Journal of Advertising Research" September2003, s. 268.
Muller J., Hitler jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, "Marketing przy Kawie" 9 września2009, nr 301, http://www.marketing -news.pl/article.php?art=1733 (23.09.2009).
Hitler, Stalin i Husajn... w reklamie społecznej, http://www.wprost.pl/ar/171200/Hitler -Stalin-i-Husajn-w-reklamie-spolecznej/(23.09.2009).
http://radareklamy.org (09.10.2009).