Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł odnosi się do problematyki rozwoju kompetencji młodych pracowników w kontekście pedagogicznego wymiaru empowermentu. Badanie sondażowe metodą CAWI przeprowadzono wśród młodych pracowników, absolwentów Politechniki Gdańskiej zatrudnionych w różnych branżach. Na podstawie przeprowadzonego badania można wyciągnąć wniosek, że większość badanych osób stale rozwija kompetencje zdobyte podczas studiów, przede wszystkim w formie uczestnictwa w specjalistycznych kursach i szkoleniach zawodowych. Respondenci reprezentujący sektor prywatny oraz zatrudnieni w niewielkich przedsiębiorstwach finansują rozwój kompetencji przede wszystkim z wła‑ snych środków. Osoby zatrudnione w sektorze publicznym oraz w dużych podmiotach częściej korzystają w tym zakresie z pomocy pracodawcy.

Słowa kluczowe

empowerment kompetencje pracownik absolwent pracodawca rozwój zawodowy uczelnia techniczna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Tomczak, M. (2017). Rozwój kompetencji młodych pracowników a pedagogiczny wymiar empowermentu w organizacjach na przykładzie absolwentów uczelni technicznej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 43(1), 103–115. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.8136

Referencje

    1. Barwińska‑Małajowicz, A. (2013). Start zawodowy absolwentów szkół wyższych w Polscei Niemczech. Warszawa: CeDeWu.
    2. Blanchard, K., Carlos, J., Randolph, A. (1996). Empowerment Takes More than a Minute. San Francisco, CA: Berret‑Koehler.
    3. Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
    4. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2012). Absolwentuczelni technicznej na rynku pracy – na przykładzie badań absolwentów Poli‑techniki Gdańskiej z rocznika 2010. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1/39, 182–193.
    5. Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.
    6. Jamka, B. (2011). Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?Warszawa: Wolters Kluwer.
    7. Jelonek, M., Kasperek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy – pracownicy,przedsiębiorcy, bezrobotni. Warszawa: PARP.
    8. Krawczyk‑Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta o zaufa‑niu. Zarządzanie i Finanse, 10(4), 313–330.
    9. ManpowerGroup (2015). Badanie niedobór talentów 2015. http://www.manpowergro‑up.pl/repository/Raporty/Niedobor/PL/2015_Talent_Shortage_Survey_lo_res. pdf (09.09.2016).
    10. Moczydłowska, J.M. (2014). Empowerment – nowe spojrzenie na aktywowaniepotencjału ludzkiego organizacji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 71–78.
    11. Moczydłowska, J.M. (2013). Empowerment – upodmiotowienie we wspólnocie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 11, 15–23.
    12. Nauman, S., Khan, A.M. (2009). Patterns of empowerment and leadership style inproject environment. International Journal of Project Management, 28, 622–635.
    13. Pacuska, M. (2014). Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wynikówbadań losów zawodowych absolwentów pod kątem zastosowania wskaźników. e‑mentor, 1(53), 4–11.
    14. Podogrodzka, M. (2015). Wpływ zmian struktury wieku ludności na zasoby pracyw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(35),25–40.
    15. Randolph, A., Blanchard, K. (2007). Kluczem jest empowerment. W: K. Blanchard,Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnychorganizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 57–73.
    16. Religa, J. (2015). Bilans kapitału ludzkiego w Polsce. Najważniejsze wyniki V edycji badańBKL z 2014 roku. Warszawa: PARP.
    17. Sedlak&Sedlak (2016). Wynagrodzenia absolwentów publicznych uczelni technicznychw Polsce w 2015 roku. http://wynagrodzenia.pl/artykul/wynagrodzenia‑absolwentow‑publicznych‑uczelni‑technicznych‑w‑polsce‑w‑2015‑roku (09.09.2016).
    18. Tomczak, M. (2015). Losy zawodowe. W: P. Bykowski, M. Szeluga‑Romańska,M. Tomczak (red.), Raport. Badanie jakości kształcenia i losów zawodowych absol‑wentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2013. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, 54–75.
    19. Tomczak, M. (2016). Studenci wobec pracy – porównanie opinii osób studiującychw Polsce i w Finlandii. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(39), 157–172.
    20. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. z 2015 r. poz. 584.
    21. Wiśniewska, S. (2015). Zatrudnialność – pojęcia, wymiary, determinanty. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(35), 11–24.
    22. Wojdyło‑Preisner, M., Zawadzki, K. (2015). Bariery zatrudnialności osób młodychw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(35),55–73.
    23. Zeffane, R., Al Zarooni, M.H. (2012), Empowerment, Trust and Commitment: The Moderating Role of Work‑Unit Centrality. International Journal of Management, 29(1/2), 332–351.