Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przedstawiono problematykę zarządzania innowacjami, a zwłaszcza znaczenie innowacji produktowych (nowych produktów) i innowacji marketingowych w kontekście kształtowania odpowiedniego wizerunku oferty i tym samym osiągania przewagi konkurencyjnej. Celem artykułu jest ustalenie wpływu stopnia innowacyjności produktów spożywczych na ich postrzeganie. Ponadto, zweryfikowano w nim opinie ankietowanych na temat postrzegania nowych produktów oraz innowacji marketingowych (niestandardowych rozwiązań promocyjnych i dystrybucyjnych) stosowanych na rynku żywnościowym, będących rezultatem twórczej techniki kombinacji.

Słowa kluczowe

innowacje produktowe innowacje marketingowe żywność nabywcy finalni wizerunek

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Białoskurski, S. ., & Janulewicz, . P. . (2017). Innowacyjność a postrzeganie wybranych nowych produktów spożywczych i niestandardowych rozwiązań marketingowych na rynku żywności. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 131–142. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3167

Referencje

    1. Antoszkiewicz, J.D. (2008). Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian. Warszawa: Poltext.
    2. Baruk, A.I., Białoskurski, S. (2015). Wybrane determinanty wizerunku produktu spo‑żywczego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3, 203–214.
    3. Baruk, A.I., BDL GUS (2016). http://www.stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks (02.10.2016)., S. (2015). Wybrane determinanty wizerunku produktu spo‑żywczego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3, 203–214.
    4. Białoskurski, S, Wojcieszek, M. (2015). Marketing lateralny w kształtowaniu wizerunku nowych produktów spożywczych. Marketing przy Kawie. http://www.mar‑ keting‑news.pl/theme.php?art=1924 (02.10.2016).
    5. Doligalski, T. (2012). Tworzenie i kształtowanie rynków jako koncepcja działań mar‑ketingowych. Handel Wewnętrzny, 1, 353–362.
    6. Francis, D., Bessant, J. (2005). Targeting innovation and implications for capabilitydevelopment. Technovation, 25, 171–183.
    7. Góralczyk, A. (2004). Strategie nowego produktu – wybór doświadczeń. http://ceo. cxo.pl/artykuly/41196_1/Strategie.nowego.produktu.wybor.doswiadczen.html (10.10.2016).
    8. Górska‑Warsewicz, H. (2008). Perspektywy rozwoju marek w sektorze żywnościowym w Polsce.http://www.wne.sggw.pl/p/publikacje/pdf/prs_5_2008.pdf(12.10.2016).
    9. Grzelak, A. (2005). Możliwości wprowadzania nowych produktów na rynek na przykładzie mrożonych mieszanek warzywnych. W: S. Makarski (red.), Rynkowe mechanizmy kształtowania jakości. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 259–266.
    10. Jurczyk‑Bunkowska, M. (2014). Istota innowacyjności i jej cele. W: R. Knosala (red.),Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE, 17–30.
    11. Jurczyk‑Bunkowska, M. (2014). System zarządzania innowacjami. W: R. Knosala(red.), Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE, 207–245.
    12. Kotler, Ph. (2014). Kotler on Marketing: How to Create, Win and Dominate Markets. http://www.altfeldinc.com/pdfs/Kotler.pdf (02.10.2016).
    13. Kotler, Ph., Trias de Bes, F. (2004). Marketing lateralny, Warszawa: PWE.
    14. Kowalik, I., Sikora, T. (2008). Rynek żywności specjalnej. Marketing i Rynek, 11, 28–34.
    15. Lazaridis, P., Drichoutis, A.C. (2005). Food consumption issues in the 21st century. http://www.ip.aua.gr/Studies/Lazaridis‑Drichoutis_final.pdf#search=%22Determinants+of+Polish+consumers%27+food+choices+and+their+implication+for+the+national+food+industry%22 (12.10.2016).
    16. Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa–Łódź: WydawnictwoNaukowe PWN.
    17. Ries, A., Trout, J. (2000). 22 niezmienne prawa marketingu. Warszawa: PWE.
    18. Słomińska, B. (2000). Marka w strategiach rozwoju firm produkcyjnych na przykładzie przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Marketing i Rynek, 7, 24–30.
    19. Stewart‑Knox, B., Mitchell, P. (2003). What separates the winners from the losers in new food product development? http://www.sciencedirect.com/science?_ob=Article URL&_udi=B6VHY‑47RB37X‑5&_user=3033937&_coverDate=02%2F28% 2F2003&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_do‑ canchor =&view=c&_searchStrId=1678408939&_rerunOrigin=scholar.go‑ ogle&_acct=C000059495&_version=1&_urlVersion=0&_userid=3033937&m‑ d5=cf4c02633b164d1bb49f14e7104429cd&searchtype=a (05.10.2016).
    20. Wasilewska, B., Knosala, R. (2015). Kreatywność zaawansowana jako warunek konieczny w procesach innowacyjnych. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 1, 33–38.