Treść głównego artykułu
Abstrakt
Ważna rola komunikacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi (zzl) prowadzi do wzrostu zainteresowania dyskursywnym aspektem takiego zarządzania. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na metaforyczny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi, ukazując przede wszystkim perswazyjny charakter metafor i ich rolę w komunikacji coachingowej. Kluczowe cechy charakterystyczne dla tego typu dyskursu zostały zilustrowane przykładami pochodzącymi z książek przeznaczonych dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie coachingu. Na podstawie zebranych przykładów wytypowano główne domeny wykorzystywane w coachingu, takie jak sport, biologia, medycyna, podróż, bajka i kuchnia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Amstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: WoltersKluwer.
2. Appelo, J. (2016). Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodykAgile. Warszawa: Helion.
3. Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G+J Gruner.
4. Bennewicz, M. (2014). Coaching. Tajemniczy dar kosmitów dla ludzkości. Zambrów:Wydawnictwo Coach & Coach Autobus i Kanapa.
5. Bielenia‑Grajewska, M. (2014a). CSR Online Communication: The Metaphorical Dimension of CSR Discourse in the Food Industry. W: R. Tench, B. Jones, W. Sun (red.), Communicating Corporate Social Responsibility: Lessons from theory and prac‑ tice. Bingley: Emerald, 311–333.
6. Bielenia‑Grajewska, M. (2015). Rola języka symbolicznego w edukacji ekonomicznejna przykładzie nazw metaforycznych wykorzystujących domenę złota. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 57–70.
7. Bono De, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa:Medium.
8. Bono De, E. (1996). Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia. Warszawa: Medium.
9. Bielenia‑Grajewska, M. (2014b). Mobbing, niebieskie kołnierzyki i gorące biurka. Zapożyczenia i metafory w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(31), 11–26.
10. Briones Barco, A.F. (2015). El gran juego del coaching. Madryd: Mestas Ediciones.
11. Carr, N. (2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion.
12. Dixon, M., Adamson, B. (2011). Sprzedawaj jak Challenger. Strategie kontroli komunikacjiz klientem. Gliwice: Helion.
13. Gableta, M., Bodak, A. (2013). Identyfikacja zaniedbań w sferze personalnej przedsię‑biorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 288, 111–119.
14. Gilbert, E. (2015). Wielka Magia. Odważ się żyć kreatywnie. Poznań: Rebis.
15. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Budowanie sprawnych organizacji dlaludzi, osiągania efektywności i zysku. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer.
16. Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
17. Juchnowicz, M. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim z perspektywy intere‑sariuszy. Warszawa: PWE.
18. Koźmiński, A.K. (2016). Polskie zarządzanie: kontredans nauki i praktyki. KwartalnikNauk o Przedsiębiorstwie, 3, 9–20.
19. Macrum, D., Smith, S. (2007). Egonomia. Jak ego niszczy i buduje nasze finanse. Warszawa: MT Biznes.
20. Miś, A., Pocztowski, A. (2016). Istota talentu i zarządzania talentami. W: A. Pocztowski(red.), Zarządzanie talentami w organizacjach. Warszawa: Wolters Kluwer, 38–67.
21. O’Keefe, D.J. (2016). Persuasion: Theory and Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
22. Parkin, M. (2003). Tales for Coaching: Using Stories and Metaphors with Individuals &Small Groups. London: Kogan Page.
23. Robbins, A. (1996). Listy od przyjaciela. Warszawa: Studio Emka.
24. Romanowska, M. (2010). Przełomy strategiczne w przedsiębiorstwie. Studia i PraceKolegium Zarządzania i Finansów, 98, 7–15.
25. Rose, B. (2009). Wewnętrzna siła. Koło zamachowe Twojego życia. Gliwice: Helion.
26. Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: PWE.
27. Starr, J. (2008). Coaching dla menedżerów. Słuchaj, motywuj i zwiększ potencjał zespołu. Warszawa: Samo Sedno Edgard.
28. Sułkowski, Ł. (2011). Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi z perspektywy kry‑ tycznych studiów zarządzania. W: Z. Janowska (red.), Dysfunkcje i patologie w sfe‑ rze zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 62–69.
29. Tracy, B. (2012). Potęga pewności siebie. Doskonałe wyniki w każdej dziedzinie życia. Warszawa: MT Biznes.
30. Tracy, B., Kozak, R. (2012). Wędrówki z Gandalfem. Przywództwo. Warszawa: MT Biznes.
31. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
32. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rola zarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
2. Appelo, J. (2016). Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodykAgile. Warszawa: Helion.
3. Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G+J Gruner.
4. Bennewicz, M. (2014). Coaching. Tajemniczy dar kosmitów dla ludzkości. Zambrów:Wydawnictwo Coach & Coach Autobus i Kanapa.
5. Bielenia‑Grajewska, M. (2014a). CSR Online Communication: The Metaphorical Dimension of CSR Discourse in the Food Industry. W: R. Tench, B. Jones, W. Sun (red.), Communicating Corporate Social Responsibility: Lessons from theory and prac‑ tice. Bingley: Emerald, 311–333.
6. Bielenia‑Grajewska, M. (2015). Rola języka symbolicznego w edukacji ekonomicznejna przykładzie nazw metaforycznych wykorzystujących domenę złota. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 57–70.
7. Bono De, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa:Medium.
8. Bono De, E. (1996). Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia. Warszawa: Medium.
9. Bielenia‑Grajewska, M. (2014b). Mobbing, niebieskie kołnierzyki i gorące biurka. Zapożyczenia i metafory w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(31), 11–26.
10. Briones Barco, A.F. (2015). El gran juego del coaching. Madryd: Mestas Ediciones.
11. Carr, N. (2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion.
12. Dixon, M., Adamson, B. (2011). Sprzedawaj jak Challenger. Strategie kontroli komunikacjiz klientem. Gliwice: Helion.
13. Gableta, M., Bodak, A. (2013). Identyfikacja zaniedbań w sferze personalnej przedsię‑biorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 288, 111–119.
14. Gilbert, E. (2015). Wielka Magia. Odważ się żyć kreatywnie. Poznań: Rebis.
15. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Budowanie sprawnych organizacji dlaludzi, osiągania efektywności i zysku. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer.
16. Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
17. Juchnowicz, M. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim z perspektywy intere‑sariuszy. Warszawa: PWE.
18. Koźmiński, A.K. (2016). Polskie zarządzanie: kontredans nauki i praktyki. KwartalnikNauk o Przedsiębiorstwie, 3, 9–20.
19. Macrum, D., Smith, S. (2007). Egonomia. Jak ego niszczy i buduje nasze finanse. Warszawa: MT Biznes.
20. Miś, A., Pocztowski, A. (2016). Istota talentu i zarządzania talentami. W: A. Pocztowski(red.), Zarządzanie talentami w organizacjach. Warszawa: Wolters Kluwer, 38–67.
21. O’Keefe, D.J. (2016). Persuasion: Theory and Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
22. Parkin, M. (2003). Tales for Coaching: Using Stories and Metaphors with Individuals &Small Groups. London: Kogan Page.
23. Robbins, A. (1996). Listy od przyjaciela. Warszawa: Studio Emka.
24. Romanowska, M. (2010). Przełomy strategiczne w przedsiębiorstwie. Studia i PraceKolegium Zarządzania i Finansów, 98, 7–15.
25. Rose, B. (2009). Wewnętrzna siła. Koło zamachowe Twojego życia. Gliwice: Helion.
26. Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: PWE.
27. Starr, J. (2008). Coaching dla menedżerów. Słuchaj, motywuj i zwiększ potencjał zespołu. Warszawa: Samo Sedno Edgard.
28. Sułkowski, Ł. (2011). Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi z perspektywy kry‑ tycznych studiów zarządzania. W: Z. Janowska (red.), Dysfunkcje i patologie w sfe‑ rze zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 62–69.
29. Tracy, B. (2012). Potęga pewności siebie. Doskonałe wyniki w każdej dziedzinie życia. Warszawa: MT Biznes.
30. Tracy, B., Kozak, R. (2012). Wędrówki z Gandalfem. Przywództwo. Warszawa: MT Biznes.
31. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
32. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rola zarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.