Treść głównego artykułu

Abstrakt

Ważna rola komunikacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi (zzl) prowadzi do wzrostu zainteresowania dyskursywnym aspektem takiego zarządzania. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na metaforyczny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi, ukazując przede wszystkim perswazyjny charakter metafor i ich rolę w komunikacji coachingowej. Kluczowe cechy charakterystyczne dla tego typu dyskursu zostały zilustrowane przykładami pochodzącymi z książek przeznaczonych dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie coachingu. Na podstawie zebranych przykładów wytypowano główne domeny wykorzystywane w coachingu, takie jak sport, biologia, medycyna, podróż, bajka i kuchnia.

Słowa kluczowe

metafory komunikacja dyskurs zasoby ludzkie coaching

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Bielenia-Grajewska , M. . (2017). Perswazyjność dyskursu zarządzania zasobami ludzkimi – metafory w coachingu. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 39–52. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3169

Referencje

    1. Amstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: WoltersKluwer.
    2. Appelo, J. (2016). Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodykAgile. Warszawa: Helion.
    3. Bennewicz, M. (2011). Coaching i mentoring w praktyce. Warszawa: G+J Gruner.
    4. Bennewicz, M. (2014). Coaching. Tajemniczy dar kosmitów dla ludzkości. Zambrów:Wydawnictwo Coach & Coach Autobus i Kanapa.
    5. Bielenia‑Grajewska, M. (2014a). CSR Online Communication: The Metaphorical Dimension of CSR Discourse in the Food Industry. W: R. Tench, B. Jones, W. Sun (red.), Communicating Corporate Social Responsibility: Lessons from theory and prac‑ tice. Bingley: Emerald, 311–333.
    6. Bielenia‑Grajewska, M. (2015). Rola języka symbolicznego w edukacji ekonomicznejna przykładzie nazw metaforycznych wykorzystujących domenę złota. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(37), 57–70.
    7. Bono De, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa:Medium.
    8. Bono De, E. (1996). Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia. Warszawa: Medium.
    9. Bielenia‑Grajewska, M. (2014b). Mobbing, niebieskie kołnierzyki i gorące biurka. Zapożyczenia i metafory w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(31), 11–26.
    10. Briones Barco, A.F. (2015). El gran juego del coaching. Madryd: Mestas Ediciones.
    11. Carr, N. (2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion.
    12. Dixon, M., Adamson, B. (2011). Sprzedawaj jak Challenger. Strategie kontroli komunikacjiz klientem. Gliwice: Helion.
    13. Gableta, M., Bodak, A. (2013). Identyfikacja zaniedbań w sferze personalnej przedsię‑biorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 288, 111–119.
    14. Gilbert, E. (2015). Wielka Magia. Odważ się żyć kreatywnie. Poznań: Rebis.
    15. Gobillot, E. (2008). Przywództwo przez integrację. Budowanie sprawnych organizacji dlaludzi, osiągania efektywności i zysku. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer.
    16. Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    17. Juchnowicz, M. (2016). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim z perspektywy intere‑sariuszy. Warszawa: PWE.
    18. Koźmiński, A.K. (2016). Polskie zarządzanie: kontredans nauki i praktyki. KwartalnikNauk o Przedsiębiorstwie, 3, 9–20.
    19. Macrum, D., Smith, S. (2007). Egonomia. Jak ego niszczy i buduje nasze finanse. Warszawa: MT Biznes.
    20. Miś, A., Pocztowski, A. (2016). Istota talentu i zarządzania talentami. W: A. Pocztowski(red.), Zarządzanie talentami w organizacjach. Warszawa: Wolters Kluwer, 38–67.
    21. O’Keefe, D.J. (2016). Persuasion: Theory and Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
    22. Parkin, M. (2003). Tales for Coaching: Using Stories and Metaphors with Individuals &Small Groups. London: Kogan Page.
    23. Robbins, A. (1996). Listy od przyjaciela. Warszawa: Studio Emka.
    24. Romanowska, M. (2010). Przełomy strategiczne w przedsiębiorstwie. Studia i PraceKolegium Zarządzania i Finansów, 98, 7–15.
    25. Rose, B. (2009). Wewnętrzna siła. Koło zamachowe Twojego życia. Gliwice: Helion.
    26. Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: PWE.
    27. Starr, J. (2008). Coaching dla menedżerów. Słuchaj, motywuj i zwiększ potencjał zespołu. Warszawa: Samo Sedno Edgard.
    28. Sułkowski, Ł. (2011). Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi z perspektywy kry‑ tycznych studiów zarządzania. W: Z. Janowska (red.), Dysfunkcje i patologie w sfe‑ rze zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 62–69.
    29. Tracy, B. (2012). Potęga pewności siebie. Doskonałe wyniki w każdej dziedzinie życia. Warszawa: MT Biznes.
    30. Tracy, B., Kozak, R. (2012). Wędrówki z Gandalfem. Przywództwo. Warszawa: MT Biznes.
    31. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    32. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rola zarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.