Treść głównego artykułu

Abstrakt

Są dwa rodzaje mądrości: ta zdobyta,jak dziecko w szkole zapamiętuje fakty i pojęcia z książekoraz z tego, co mówi nauczyciel. [...]Ta druga mądrość jest zdrojem wytryskującym z wnętrzai rozlewającym się na zewnątrz. Dżalaluddin Rumi, Dwa rodzaje mądrościWe współczesnej nauce, gdzie „kreatywność” jest jedną z  kluczowych kwestii, badacze coraz częściej mówią o „kreatywnej gospodarce”. Wpływ kreatywności na rozwój przedsiębiorstwa jest coraz częściej brany pod uwagę również przez przedsiębiorców i menedżerów. Celem artykułu jest analiza ludzkiej kreatywności przez zastosowanie ujęcia fenomenologicznego. Perspektywa fenomenologiczna umożliwia dogłębną eksplorację czynników, które są istotne zarówno dla rozwoju człowieka, jak i dla zrównoważonego rozwoju organizacji.

Słowa kluczowe

fenomenologia kreatywność wiedza jawna wiedza ukryta

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Bombała, B. (2017). Zagadnienie wiedzy i organizacyjnej kreatywności – ujęcie fenomenologiczne. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 25–37. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3171

Referencje

    1. Amabile, T.M., Mukti, K. (2008). Creativity and the Role of the Leader. HarvardBusiness Review, 86, 100–109.
    2. Bergson, H. (1946). The Creative Mind: An Introduction to Metaphysics. New York:Philosophical Library.
    3. Billow, R.M. (1997). Metaphor. A review of the psychological literature. PsychologicalBulletin, 84, 81–92.
    4. Bombała, B. (2014a). Phenomenology as the Epistemological and MethodologicalBasis of Management Sciences. International Journal of Contemporary Management,13(1), 150–172.
    5. Bombała, B. (2012). Phenomenology of Management – Didactic Aspects. Management and Business Administration. Central Europe, 3, 51–60.
    6. Bombała, B. (2013). Phenomenology of the Management as the Eco‑Empathic Leadership. W: A.T. Tymieniecka (red.), Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos. The Life‑world, Nature, Earth: Book Two. Dordrecht: Springer, 203–218.
    7. Bombała, B. (2014b). Prakseologia fenomenologiczna. Zagadnienia Naukoznawstwa, 2,105–133.
    8. Ciesielski, K. (2007). On Stefan Banach and some of his results. Banach J. Math. Anal,1, 1–10.
    9. Dahlman, C., Anderson, Th. (2000). Korea and the Knowledge Based Economy. Makingthe Transition. Washington, DC: World Bank and OECD.
    10. Drucker, P.F. (1994). The Age of Social Transformation. The Atlantic Monthly, 33,53–80.
    11. Drucker, P.F. (2001). The Next Society: A Survey of the Near Future. The Economist,3, November, 3–5.
    12. Finke, R.A. (1990). Creative imagery. Discoveries and inventions in visualization. Hillsdale, NY: Erlbaum.
    13. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    14. Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How it’s Transforming Work, Leisure,Community and Everyday Life. New York: Basic Books.
    15. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
    16. Howitt, P. (1996). On Some Problems in Measuring Knowledge‑Based Growth. W: P. Howitt (red.), The Implications of Knowledge‑Based Growth for Micro‑EconomicPolicies. Calgary: University of Calgary Press, 9–29.
    17. Kanter, R.M. (2001). eVolve: Succeeding in the digital culture of tomorrow. Boston: Harvard Business School Press.
    18. Landes, D.S. (1988). The wealth and poverty of nations. Why some are so rich and some sopoor. New York: W.W. Norton and Co.
    19. Lundvall, B.‑Å., Johnson, B. (1994). The learning economy. Journal of Industry Studies,1, 23–42.
    20. McCrae, R.R. (1987). Creativity, divergent thinking, and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1258–1265.
    21. Mendelsohn, G. (1976). Associative and attentional processes in creative performan‑ce. Journal of Personality, 44, 341–369.
    22. Mokyr, J. (1990). The level of riches. Technological creativity and economic progress. New York: Oxford University Press.
    23. Newman, J.H. (1992). An Essay in Aid of a Grammar of Assent. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
    24. Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company: How Japanese compa‑nies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
    25. OECD (1999). The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom? Paris.
    26. Patočka, J. (1998). Eseje heretyckie z filozofii dziejów. Warszawa: Aletheia.
    27. Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Chicago: University of Chicago Press.
    28. Reber, A.S., Reber, E.S. (2001). The Penguin dictionary of psychology. London: PenguinBooks.
    29. Shannon, C.E. (1948), A Mathematical Theory of Communication. Bell SystemTechnical Journal, 27(3), 379–423.
    30. Skyrme, D.J. (1999). Knowledge Networking, Creating the Collaborative Enterprise. Oxford: Butterworth‑Heinemann.
    31. Stein, M.I. (1953). Creativity and culture. Journal of Psychology, 36, 311–322.
    32. Sundgrean, B., Langefors, B. (1975). Information Systems Architecture. New York: Petrocelli/Charter.
    33. Tatarkiewicz, W. (1983). Historia filozofii, t. 3. Warszawa: PWN.
    34. Tymieniecka, A.T. (1988). Logos and Life. Dordrech: Kluwer Academic Publishers.
    35. Tymieniecka, A.T. (2011). Życie w pełni logos. Księga I. Metafizyka Nowego Oświecenia. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
    36. Towse, R. (2011). A Textbook of Cultural Economics. Cambridge: Cambridge University Press.
    37. Ulam, S. (1969). Wspomnienia z Kawiarni Szkockiej. Wiadomości Matematyczne, 12,49–58.
    38. UNCTAD (2008). Creative economy report 2008. The challenge of assessing the creativeeconomy: Towards informed policy. Geneva
    39. Verbrugge, R.R., McCarrell, N.S. (1977). Metaphoric comprehension: Studies in re‑minding and resembling. Cognitive Psychology, 9, 494–533.
    40. Wierzbicki, T. (red.) (1986). Informatyka w zarządzaniu. Warszawa: PWN.