Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przedstawiono rolę szkół wyższych w rozwoju regionu, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji trzeciej misji uczelni. Celem prowadzonych rozważań jest próba odpowiedzi na pytanie, czy szkoły wyższe w Polsce, formułując i realizując swoje misje i strategie, są zorientowane na wspieranie procesu rozwoju regionalnego. Problem badawczy przeanalizowano zgodnie z zasadą triangulacji metodologicznej, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu, wyników badań własnych, analizy treści misji i strategii rozwoju szkół wyższych oraz badania ankietowego przeprowadzonego wśród rektorów. Omówiono w nim również koncepcję trzeciej misji uczelni jako pogląd odzwierciedlający rosnące znaczenie podejmowania przez szkoły wyższe aktywności na rzecz społeczności regionalnych. W świetle analizy treści misji i strategii stwierdzono, że w dokumentach tych problematyka zorientowania regionalnego znajduje pozytywną artykulację. Z wyni‑ kami analizy treści korespondują wyniki badania ankietowego, które wskazują, że działa‑ nia z zakresu trzeciej misji uczelni są wyraźnie wyodrębnione w koncepcjach zarządczych na poziomie misji i strategii rozwoju szkół wyższych.

Słowa kluczowe

koncepcja zrównoważonego rozwoju regionu misje i strategie rozwoju szkół wyż‑ szych trzecia misja

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Piotrowska‑Piątek , A. . (2017). Trzecia misja szkół wyższych w Polsce w kontekście ich roli w rozwoju regionalnym. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 115–129. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5936

Referencje

    1. Chmielecka, E. (1996). Państwo a szkoły wyższe. W: J. Beksiak (red.), Badania nad edukacją ekonomiczną dla gospodarki rynkowej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Adam Translations, 167–182.
    2. Chojnicki, Z. (1996). Region w ujęciu geograficzno‑systemowym. W: T. Czyż (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 7–43.
    3. Chutorański, M. (2013). Urządzanie uniwersytetu. W: M. Czerepaniak‑Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Impuls, 57–78.
    4. Dietl, J. (2003). Uczelnia niepaństwowa jako czynnik awansu ekonomicznego, spo‑ łecznego i kulturowego regionu. W: B. Minkiewicz (red.), Uczelnie i ich otoczenie. Możliwości i formy współdziałania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 71–95.
    5. Dubel, K. (1998). Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
    6. Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scot, P., Trow, M. (1994). The New Production of Knowledge. The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. London: Sage.
    7. Hope, E. (2001). Czy uczelnia musi dbać o swój wizerunek? Forum Akademickie, 10. http://forumakad.pl/archiwum/2001/10/artykuly/13‑za‑czy_uczelnia_musi_ dbac_o_swoj_wizerunek.htm
    8. Jóźwiak, J. (1999). Tradycyjne koncepcje instytucji akademickiej. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych, 15–21.
    9. Kiełczewski, D. (2006). Jakość życia jako kategoria rozwoju zrównoważonego. W: A. Bocian (red.), Rozwój regionalny a rozwój społeczny. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 38–46.
    10. Koj, A. (2013). Ewolucja idei uniwersytetu i jego misji. W: J. Woźnicki (red.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Społeczeństwa Wiedzy i Fundacji Rektorów Polskich, 58–60.
    11. Komisja Europejska (2011). Supporting growth and jobs – an agenda for the modernization of Europe`s higher education systems. Bruksela.
    12. Komisja Europejska (2003). The role of the universities in the Europe of knowledge. Bruksela.
    13. Kudłacz, T. (1999). Programowanie rozwoju regionalnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    14. Kwiatkowski, E., Roszkowska, S. (2008). Rozwój i zróżnicowanie regionalne szkolnic‑ twa wyższego w Polsce. Gospodarka Narodowa, 4, 1–20.
    15. Kwiek, M. (2012). The Growing Complexity of the Academic Enterprise in Europe: A Panoramic View. W: M. Kwiek, A. Kurkiewicz (red.), The Modernisation of European Universities. Cross‑National Academic Perspectives. Frankfurt am Main: Peter Lang, 27–60.
    16. Mayntz, R., Hubner, K. (1985). Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN.
    17. Mazur‑Wierzbicka, E. (2012). Koncepcja zrównoważonego rozwoju w praktyce spo‑ łeczno‑gospodarczej Unii Europejskiej. Ekonomia, 4(21), 76–87.
    18. Molas‑Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A., Duran, X. (2002). Measuring Third Stream Activities. Final Report to the Russell Group of Universities. Brighton: University of Sussex, SPRU.
    19. Morawski, R. (1999). Efektywność funkcjonowania zachodnioeuropejskich instytucji aka‑ demickich. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
    20. Nowak, S. (2008). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    21. Piotrowska‑Piątek, A. (2015). Aktywność szkół wyższych na rzecz społeczności lo‑ kalnych – dyskusja wokół pojęcia trzeciej misji. Optimum. Studia Ekonomiczne, 6, 99–109.
    22. Rada Unii Europejskiej (2011). Konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie modernizacji szkolnictwa wyższego. Dz.Urz. Unii Europejskiej 2011/C 372/09.
    23. Roszkowska, E., Misiewicz, E., Karwowska, R. (2014). Analiza poziomu zrównowa‑ żonego rozwoju województw Polski w 2010 roku. Ekonomia i Środowisko, 2(49), 168–190.
    24. Sànchez‑Barrioluengo, M. (2014). Articulating the „three missions” in Spanish univer‑ sities. Research Policy, 43, 1760–1773.
    25. Sztumski, W. (2006). Idea zrównoważonego rozwoju a możliwość jej urzeczywistnie‑ nia. Problemy Ekorozwoju, 2, 73–77.
    26. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki, Dz.U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.