Treść głównego artykułu
Abstrakt
Mimo wielu lat upływających od czasu opublikowania OSHA, dokumentu opisującego warunki zachowania bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, „bez wątpienia wielu menedżerów wciąż nie ma pojęcia, że ich styl komunikacji charakteryzujący się mówieniem podnie‑ sionym głosem, wrzeszczeniem czy przeklinaniem pracowników jest formą przemocy w miejscu pracy i może być wstępem do rozwoju innych form przemocy” (Shane‑Joyce, Bell, 2010, s. 39). W związku z tym nadal ważne wydaje się upowszechnianie wyników badań naukowych wskazujących zachowania menedżerskie skuteczne z punktu widzenia strategii rozwoju osobistego i organizacyjnego pracowników. W artykule zanalizowano długofalowe skutki agresji werbalnej w kontekście efektywności organizacyjnej w skali mikro i makro, a także przedstawiono zachowania komunikacyjne skuteczne z punktu widzenia zarządzania ludźmi w organizacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Agervold, M., Mikkelsen, E.G. (2004). Relationships between bullying, psychosocial work environment and individual stress reactions. Work & Stress, 28, 336–351.
2. Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer bussines.
3. Ashkanasy, N., Nicholson, G. (2003). Climate of Fear in Organisational Settings: Construct Definition, Measurement and a Test of Theory. Australian Journal of Psychology, 55(1), 24–29.
4. Azulay, H. (2007). Stop workplace incivility. WorldWIT: Thinking Aloud, 4, 144.
5. Barling, J., Weber, T., Kelloway, E.K. (1996). Effects of Transformational Leadership Training on Attitudinal and Financial Outcomes: A Field Experiment. Journal of Applied Psychology, 81(6), 827–832.
6. Bell, R., Roebuck, D. (2015). An Increasing Usefulness for Managerial Communication Research on the Main Topics of Management. Journal of Management Policy and Practice, 16(2), 71–108.
7. Crampton, S., Hodge, J. (2008). Rudeness and Incivility in the Workplace. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, Fall, 41–48.
8. Einarsen, S. (2000). Harassment and bullying at work: A review of the Scandinavian approach. Aggression and Violent Behavior, 5, 379–401.
9. Fisher, H. (2003). Pierwsza płeć. Jak wrodzone talenty kobiet zmieniają nasz świat. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
10. Frost, P.J. (2007). Toxic emotions at work and what you can do about them. Boston: Harvard Business Press.
11. Hartline, M.D., Maxham, J.G., McKee, D.O. (2000). Corridors of Influence in the Dissemination of Customer‑Oriented Strategy to Customer Contact Service Employees. Journal of Marketing, 64, 35–50.
12. Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). http://dx.doi.org/10.9707/2307‑0919.1014 (15.01.2017).
13. Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw‑Hill.
14. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kamil‑durczok‑w‑tvn‑nie‑mobbin‑ gowalem‑tylko‑egzekwowalem‑dyscypline‑dla‑prezesa‑bylem‑pozycja‑w‑excelu (10.01.2017).
15. Joyce, M., Bell, R. (2010). Communication practices of managers and the predictability of uncivil communication in response. International Journal of Business and Public Administration, 7(2), 37–51.
16. Kałużny, S. (1996). Skuteczne kierowanie przedsiębiorstwem. Techniki osiągania sukcesu. Warszawa: Kwantum.
17. Król‑Fijewska, M. (2000). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
18. LeBlanc, M.M., Kelloway, E.K. (2002). Predictors and outcomes of workplace violence and aggression. Journal of Applied Psychology, 87, 444–453.
19. Lee, C. (1999). The death of civility. Training, 36(7), 24–30.
20. Lisowska, E. (2013). Kobiecy styl zarządzania. Warszawa: Onepress.
21. Łużniak‑Piecha, M., Hamer, K., Manrique‑Cadena, L., Golińska, A., McFarland, S. (2016). Cross‑cultural research project management. When scientists are beco‑ ming international project managers. Social Studies, 15(2), 13–22.
22. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015). Styl zarządzania a skuteczność strategii employer branding. Menedżerowie transformacyjni, transakcyjni i pa‑ tologiczni. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula. Ekonomia IX. Kształtowanie wizerunku pracodawcy, 44(6), 145–163.
23. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
24. Miles, S.J., Mangold, G. (2004). A Conceptualization of the Employee Branding Process. Journal of Relationship Marketing, 3(2–3), 65–87.
25. Morhart, F.M., Herzog, W., Tomczak, T. (2009). Brand‑Specific Leadership: Turning Employees into Brand Champions. Journal of Marketing, 73, 122–142.
26. Muschalla, B., Linden, M. (2009). Workplace phobia – a first explorative study on its relation to established anxiety disorders, sick leave, and work‑directed treatment. Psychology, Health & Medicine, 14(5), 591–605.
27. O’Leary‑Kelly, A.M., Griffin, R.W., Glew, D.J. (1996). Organization‑motivated aggres‑ sion: A research framework. Academy of Management Review, 21, 225–253.
28. Robinson, S.L., O’Leary‑Kelly, A.M. (1998). Monkey see, monkey do: The influence of work groups on the antisocial behavior of employees. Academy of Management Journal, 41, 658–672.
29. Rosener, J.B. (2003). Przywództwo i paradoks płci. W: M.R. Walsh (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Warszawa: IFiS PAN, 349–352.
30. Schat, A.C., Kelloway, E.K. (2003). Reducing the adverse consequences of workplace aggression and violence: The buffering effects of organizational support. Journal of Occupational Health Psychology, 8, 110–122.
31. Schneider, B., Bowen, D.E., Ehrhart, M.G., Holcombe, K.M. (2000). The climate for se‑ rvice: Evolution of a construct. W: N.M. Ashkanasy, C.P. Wilderom, M.F. Peterson (red.), Handbook of organizational culture and climate. Thousand Oaks, CA: Sage, 21–36.
32. Shane‑Joyce, M.P., Bell, R.L. (2010). Communication practices of managers and the predictability of uncivil communication in response. International Journal of Business and Public Administration, 7(2), 37–51.
33. Spector, P., Coulter, M., Stockwell, H., Matz, M. (2007). Perceived violence climate: A new construct and its relationship to workplace physical violence and verbal aggression, and their potential consequences. Work & Stress, 21(2), 117–130.
34. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2014). Psychopatia, narcyzm, histrioni‑ ka – menedżerowie o osobowościach patologicznych i kreowane przez nich kultu‑ ry organizacyjne. Wprowadzenie do badań. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy, Innowacje. Projekty, 4(34), 11–27.
35. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017). Zarządzanie przez lęk: patolo‑ giczni menedżerowie, emocjonalny klimat lęku, czyli „Jak bardzo się boisz, gdy wchodzisz do pracy?” (w druku).
36. Sutton, R.I. (2007). The no asshole rule: Building a civilized workplace and surviving one that isn’t. New York: Business Plus.
37. Wieseke, J., Ahearne, M., Lam, S.K., Dick Van, R. (2009). The Role of Leaders in Internal Marketing. Journal of Marketing, 73, March, 123–145.
38. Yammarino, F., Spangler, W., Dubinsky, A. (1998). Transformational and Contingent Reward Leadership: Individual, Dyad, and Group Levels of Analysis. Leadership Quarterly, 9(1), 27–54.
Referencje
2. Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer bussines.
3. Ashkanasy, N., Nicholson, G. (2003). Climate of Fear in Organisational Settings: Construct Definition, Measurement and a Test of Theory. Australian Journal of Psychology, 55(1), 24–29.
4. Azulay, H. (2007). Stop workplace incivility. WorldWIT: Thinking Aloud, 4, 144.
5. Barling, J., Weber, T., Kelloway, E.K. (1996). Effects of Transformational Leadership Training on Attitudinal and Financial Outcomes: A Field Experiment. Journal of Applied Psychology, 81(6), 827–832.
6. Bell, R., Roebuck, D. (2015). An Increasing Usefulness for Managerial Communication Research on the Main Topics of Management. Journal of Management Policy and Practice, 16(2), 71–108.
7. Crampton, S., Hodge, J. (2008). Rudeness and Incivility in the Workplace. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, Fall, 41–48.
8. Einarsen, S. (2000). Harassment and bullying at work: A review of the Scandinavian approach. Aggression and Violent Behavior, 5, 379–401.
9. Fisher, H. (2003). Pierwsza płeć. Jak wrodzone talenty kobiet zmieniają nasz świat. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
10. Frost, P.J. (2007). Toxic emotions at work and what you can do about them. Boston: Harvard Business Press.
11. Hartline, M.D., Maxham, J.G., McKee, D.O. (2000). Corridors of Influence in the Dissemination of Customer‑Oriented Strategy to Customer Contact Service Employees. Journal of Marketing, 64, 35–50.
12. Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). http://dx.doi.org/10.9707/2307‑0919.1014 (15.01.2017).
13. Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw‑Hill.
14. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kamil‑durczok‑w‑tvn‑nie‑mobbin‑ gowalem‑tylko‑egzekwowalem‑dyscypline‑dla‑prezesa‑bylem‑pozycja‑w‑excelu (10.01.2017).
15. Joyce, M., Bell, R. (2010). Communication practices of managers and the predictability of uncivil communication in response. International Journal of Business and Public Administration, 7(2), 37–51.
16. Kałużny, S. (1996). Skuteczne kierowanie przedsiębiorstwem. Techniki osiągania sukcesu. Warszawa: Kwantum.
17. Król‑Fijewska, M. (2000). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
18. LeBlanc, M.M., Kelloway, E.K. (2002). Predictors and outcomes of workplace violence and aggression. Journal of Applied Psychology, 87, 444–453.
19. Lee, C. (1999). The death of civility. Training, 36(7), 24–30.
20. Lisowska, E. (2013). Kobiecy styl zarządzania. Warszawa: Onepress.
21. Łużniak‑Piecha, M., Hamer, K., Manrique‑Cadena, L., Golińska, A., McFarland, S. (2016). Cross‑cultural research project management. When scientists are beco‑ ming international project managers. Social Studies, 15(2), 13–22.
22. Łużniak‑Piecha, M., Stawiarska‑Lietzau, M. (2015). Styl zarządzania a skuteczność strategii employer branding. Menedżerowie transformacyjni, transakcyjni i pa‑ tologiczni. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula. Ekonomia IX. Kształtowanie wizerunku pracodawcy, 44(6), 145–163.
23. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
24. Miles, S.J., Mangold, G. (2004). A Conceptualization of the Employee Branding Process. Journal of Relationship Marketing, 3(2–3), 65–87.
25. Morhart, F.M., Herzog, W., Tomczak, T. (2009). Brand‑Specific Leadership: Turning Employees into Brand Champions. Journal of Marketing, 73, 122–142.
26. Muschalla, B., Linden, M. (2009). Workplace phobia – a first explorative study on its relation to established anxiety disorders, sick leave, and work‑directed treatment. Psychology, Health & Medicine, 14(5), 591–605.
27. O’Leary‑Kelly, A.M., Griffin, R.W., Glew, D.J. (1996). Organization‑motivated aggres‑ sion: A research framework. Academy of Management Review, 21, 225–253.
28. Robinson, S.L., O’Leary‑Kelly, A.M. (1998). Monkey see, monkey do: The influence of work groups on the antisocial behavior of employees. Academy of Management Journal, 41, 658–672.
29. Rosener, J.B. (2003). Przywództwo i paradoks płci. W: M.R. Walsh (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Warszawa: IFiS PAN, 349–352.
30. Schat, A.C., Kelloway, E.K. (2003). Reducing the adverse consequences of workplace aggression and violence: The buffering effects of organizational support. Journal of Occupational Health Psychology, 8, 110–122.
31. Schneider, B., Bowen, D.E., Ehrhart, M.G., Holcombe, K.M. (2000). The climate for se‑ rvice: Evolution of a construct. W: N.M. Ashkanasy, C.P. Wilderom, M.F. Peterson (red.), Handbook of organizational culture and climate. Thousand Oaks, CA: Sage, 21–36.
32. Shane‑Joyce, M.P., Bell, R.L. (2010). Communication practices of managers and the predictability of uncivil communication in response. International Journal of Business and Public Administration, 7(2), 37–51.
33. Spector, P., Coulter, M., Stockwell, H., Matz, M. (2007). Perceived violence climate: A new construct and its relationship to workplace physical violence and verbal aggression, and their potential consequences. Work & Stress, 21(2), 117–130.
34. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2014). Psychopatia, narcyzm, histrioni‑ ka – menedżerowie o osobowościach patologicznych i kreowane przez nich kultu‑ ry organizacyjne. Wprowadzenie do badań. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy, Innowacje. Projekty, 4(34), 11–27.
35. Stawiarska‑Lietzau, M., Łużniak‑Piecha, M. (2017). Zarządzanie przez lęk: patolo‑ giczni menedżerowie, emocjonalny klimat lęku, czyli „Jak bardzo się boisz, gdy wchodzisz do pracy?” (w druku).
36. Sutton, R.I. (2007). The no asshole rule: Building a civilized workplace and surviving one that isn’t. New York: Business Plus.
37. Wieseke, J., Ahearne, M., Lam, S.K., Dick Van, R. (2009). The Role of Leaders in Internal Marketing. Journal of Marketing, 73, March, 123–145.
38. Yammarino, F., Spangler, W., Dubinsky, A. (1998). Transformational and Contingent Reward Leadership: Individual, Dyad, and Group Levels of Analysis. Leadership Quarterly, 9(1), 27–54.