Treść głównego artykułu

Abstrakt

Wyzwaniem dla osób zarządzających pracownikami wydaje się być iden‑ tyfikacja pozytywnych czynników kształtujących postawy pracownicze, decy‑ dujące o większej skuteczności pracowniczej w postaci zaangażowania czy bardziej efektywnego realizowania celów organizacyjnych. W badaniach wzięło udział 295 osób pracujących na terenie woj. podkarpackiego. Zastosowano Kwestionariusz Nadziei na Sukces M. Łaguny, J. Trzebińskiego i M. Zięby, Kwestionariusz Praca i Samopoczucie W.B. Schaufeliego i A.B. Bakkera oraz Kwestionariusz Funkcjonowania w Pracy w opracowaniu własnym. Nadzieja na sukces w wysokim stopniu różnicuje poziom zaangażowania pracowników w pracę i ich funkcjonowanie w pracy. Pracownicy o wysokim poziomie nadziei na sukces deklarują lepsze relacje w pracy oraz większą efektywność i otwartość na zmiany. Ponadto, wyniki sugerują mediacyjną rolę zaangażowania w relacji nadziei na sukces i funkcjonowaniem w pracy.

Słowa kluczowe

nadzieja na sukces zaangażowanie w pracę funkcjonowanie w pracy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wołpiuk‑Ochocińska, A. . (2017). Wybrane aspekty funkcjonowania w pracy zawodowej osób o zróżnicowanym poziomie nadziei na sukces. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 99–113. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5940

Referencje

    1. Avey, J.B., Luthans, F., Smith, R.M., Palmer, N.F. (2010). Impact of positive psycho‑ logical capital on employee well‑being over time. Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 17–28.
    2. Baka, Ł., Derbis, R. (2012). Stresory w pracy a zachowania kontrproduktywne. Pośrednicząca rola negatywnego afektu, przywiązania organizacyjnego i zaanga‑ żowania w pracy. Studia Psychologiczne, 50(2), 25–42.
    3. Bakker, A.B., Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career Development International, 13(3), 209–223.
    4. Bakker, A.B., Demerouti, E., Verbeke, W. (2004), Using the job demands: resources model to predict burnout and performance. Human Resource Management, 43, 83–104.
    5. Balducci, C., Schaufeli, W.B., Fraccaroli, F. (2011). The job demands–resources model and counterproductive work behaviour: The role of job‑related affect. European Journal of Work and Organizational Psychology, 20(4), 467–496.
    6. Chirkowska‑Smolak, T. (2012). Does work engagement burn out? The person‑job fit and levels of burnout and engagement in work. Polish Psychological Bulletin, 43(2), 76–85.
    7. Demerouti, E., Cropanzano, R. (2010). From thought to action: Employee work enga‑ gement and job performance. In: A.B. Bakker, M.P. Leiter (eds), Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research, 147–163.
    8. Duggleby, W., Cooper, D., Penz, K. (2009). Hope, self‑efficacy, spiritual well‑being and job satisfaction. Journal of Advanced Nursing, 65(11), 2376–2385.
    9. Dzwonkowska, I., Łaguna, M., Lachowicz‑Tabaczek, K., Mielniczuk, E., Żaliński, A., Wałachowska, K. (2015). Przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pra‑ cę – koncepcje teoretyczne i problemy terminologiczne. Medycyna Pracy, 66(2), 277–284.
    10. Forbes (2013). 15 traits of the ideal employee. https://www.forbes.com/sites/kensund heim/2013/04/02/15‑traits‑of‑the‑ideal‑employee/#65d19fa6161f (14.03.2017).
    11. Furtner, M.R., Baldegger, U., Rauthmann, J.F. (2012). Leading yourself and leading others: Linking self‑leadership to transformational, transactional, and lais‑ sez‑faire leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 22(4), 436–449.
    12. Gierveld, J.H., Bakker, A.B. (2005). The Influence of the Secretary. Diemen, The Nederlands: Manpower.
    13. Halbesleben, J.R.B., Wheeler, A.R. (2008). The relative roles of engagement and em‑ beddedness in predicting job performance and intention to leave. Work Stress, 22(3), 242–256.
    14. Jinnett, K., Schwatka, N., Tenney, L., Brockbank, C.V.S., Newman, L.S. (2017). Chronic conditions, workplace safety, and job demands contribute to absenteeism and job performance. Health Affairs, 36(2), 237–244.
    15. Job Interview Career Guide! (2016). The Qualities of a Good Employee. http://www. job‑interview‑site.com/the‑qualities‑of‑a‑good‑employee.html (14.03.2017).
    16. Juchnowicz, M. (2014) Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania. Warszawa: PWE.
    17. Karatepe, O.M. (2014). Hope, work engagement, and organizationally valued perfor‑ mance outcomes: An empirical study in the hotel industry. Journal of Hospitality Marketing Management, 23(6), 678–698.
    18. Krok, D. (2013). Nadzieja jako predyktor wymiarów dobrostanu psychicznego. Polskie Forum Psychologiczne, 18(2), 157–172.
    19. Łaguna, M. (2006). Nadzieja i optymizm a intencja założenia własnej firmy. Przegląd Psychologiczny, 49(4), 419–443. http://search.proquest.com/docvie‑ w/621792358?accountid=44542
    20. Łaguna, M. (2012). Satysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podej‑ mowania szkoleń. Doniesienie z badań. Psychologia Jakości Życia, 11(2), 163–172.
    21. Łaguna, M., Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). Kwestionariusz Nadziei na Sukces. Podręcznik. Warszawa: PTP.
    22. Mazurek‑Kucharska, B. (2009). Psychologiczne korelaty zaangażowania w pracę – uwarunkowania sukcesu lub wypalenia zawodowego. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 12(2), 35–51.
    23. Obuchowski, K. (2002). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: Zysk i S‑ka.
    24. Opie, T.J., Henn, C.M. (2013). Work‑family conflict and work engagement among mothers: Conscientiousness and neuroticism as moderators. Journal of Industrial Psychology, 39(1), 1–12.
    25. Ouweneel, E., LeBlanc, P.M., Schaufeli, W.B. (2011). Flourishing students: A longitu‑ dinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The Journal of Positive Psychology, 6(2), 142–153.
    26. Ouweneel, E., Le Blanc, P.M., Schaufeli, W.B., Wijhe van, C.I. (2012). Good morning, good day: A diary study on positive emotions, hope, and work engagement. Human Relations, 65(9), 1129–1154.
    27. Peterson, S.J., Byron, K. (2008). Exploring the role of hope in job performance: Results from four studies. Journal of Organizational Behavior, 29(6), 785–803.
    28. Randstad (2013). Monitor Rynku Pracy. http://www.randstad.pl/o‑randstad/dla‑me‑ diow/raporty‑instytutu‑badawczego (19.04.2016).
    29. Reichard, R.J., Avey, J.B., Lopez, S., Dollwet, M. (2013). Having the will and finding the way: A review and meta‑analysis of hope at work. The Journal of Positive Psychology, 8(4), 292–304.
    30. Salanova, M., Agut, S., Peiró, J.M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: The mediation of service climate. The Journal of Applied Psychology, 90(6), 1217–1227.
    31. Schaufeli, W.B. (2012). Work Engagement. What Do We Know and Where Do We Go? Romanian Journal of Applied Psychology, 14(1), 3–10.
    32. Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. (2004). UWES Preliminary Manual. Utrecht: Occupational Health Psychology Unit Utrecht University.
    33. Schaufeli, W.B., Bakker, A.B., Rhenen Van, W. (2009). How changes in job demands and resources predict burnout, work engagement, and sickness absenteeism. Journal of Organizational Behavior, 30, 839–862.
    34. Sezgin, F., Erdogan, O. (2015). Academic optimism, hope and zest for work as predic‑ tors of teacher self‑efficacy and perceived success. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 15(1), 7–19.
    35. Sharma, B., Anypama, R. (2010). Determinants of employee engagement in a private sector organization: An exploratory study. Advances in Management, 3(10), 52–59.
    36. Snyder, C.R., Harris, C., Anderson, J.R., Holleran, S., Irving, L.M., Sigmon, S.T., Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an in‑ dividual‑differences measure of hope. Journal of Sersonality and Social Psychology, 60(4), 570–585.
    37. Snyder, C.R., Irving, L., Anderson, J. (1991). Hope and health: Measuring the will and the ways. In: C.R. Snyder, D.R. Forsyth (eds) Handbook of social and clinical psychology: The health perspective. Emssford, NY: Pergamon Press, 285–305.
    38. Snyder, C.R., Lopez, S.J., Shorey, H.S., Rand, K.L., Feldman, D.B. (2003). Hope theory, measurements, and applications to school psychology. School Psychology Quarterly, 18(2), 122–139.
    39. Snyder, C.R., Shorey, H.S., Cheavens, J., Pulvers, K.M., Adams, V.H.I., Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology, 94(4), 820–826.
    40. The Real Truth (2017). Ten traits of a valuable employee. https://realtruth.org/article‑ s/100108‑004‑society.html (14.03.2017).
    41. Uusiautti, S., Määttä, K. (2015). Engagement and hope as factors behind success at work. Journal of Studies in Education, 5(2), 106–118.
    42. Wołpiuk‑Ochocińska, A. (2015). Motywacje do pracy i zaangażowanie w nią mło‑ dych pracowników na rynku pracy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 1(11), 72–84.
    43. Worgan, T. (2013). Hope theory in coaching: How clients respond to interventions based on Snyder’s theory of hope. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 7, 100–114.
    44. Youssef, C.M., Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workpla‑ ce: The impact of hope, optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774–800.
    45. Zaleszczyk, A.K., Kot, P. (2015). Nadzieja na sukces a trudności w podejmowaniu de‑ cyzji zawodowych. Annales of Psychology, XVIII(4), 599–609.