Treść głównego artykułu

Abstrakt

The aim of this article is to present and analyse the importance of professional management in sports organizations in the context of the results achieved by these organizations. The research presented in this article was based on Fribourg Management Model for Non‑Profit Organizations. The research was conducted among a randomly selected, representative sample of Polish sports organizations, from October to December 2015. A total of 381 organizations were surveyed. The results show that the key role in the results achieved by sports organizations in Poland is played primarily by the resources acquired, especially by the involved board members, the sponsors and the ability to raise financial resources. Professionalization of management is also important for the results achieved by the organization, both in general terms and when looking closer at its individual aspects.

Słowa kluczowe

professionalism management professional management sports organizations sports clubs

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Schmidt, J. (2017). Professionalism in Management and Performance in Sports Organizations. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 46(4), 87–99. https://doi.org/10.5604/01.3001.0011.6463

Referencje

    1. Adamiak, P., Charycka, B., Gumkowska, M. (2016). Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
    2. Bogacz‑Wojtanowska, E. (2006). Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
    3. Gliński, P. (2006). Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
    4. Gmür, M., Wolf, M., Schafer, J. (2012). Professionelles Management und Zielerreichung im Verein Verbands‑Management. Verbands‑Management (VM). Fachzeitschrift für Verbands‑ und Nonprofit‑Management, 38(1), Freiburg: Universität Freiburg, 16–27
    5. Herman, R.D., Renz, D.O., Heimovics, R.D. (1997). Board Practices and Board Effectiveness in Local Nonprofit Organizations. Nonprofit Management and Leadership, 7(4), 373–386
    6. Kafel, T. (2014). Metody profesjonalizacji organizacji pozarządowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
    7. Kafel, T., Ziębicki, B. (2009). Wymiary i kryteria oceny efektywności organizacji pozarządowych. In: A. Nalepka, A. Ujwary‑Gil (ed.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. Nowy Sącz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu – National‑Louis University, 237–245.
    8. Kowalski, S. (2015). Profesjonalizacja marketingowego zarządzania w klubach sportowych na rynkach lokalnych, Quality In Sport 2 (2), 7–16.
    9. Krzelowska, M. I. (2008). Sukces organizacji pożytku publicznego w świetle badań, Trzeci sektor, 13, 68–75
    10. GUS (2015). Kultura fizyczna w Polsce w latach 2013 i 2014, Warszawa–Rzeszów.Pawlak, Z., Smoleń, A. (2011). Finanse zawodowych klubów piłkarskich w świetle rocznych sprawozdań finansowych. In: B. Sojkin, Z. Waśkowski (ed.), Zarządzanie polskim sportem w gospodarce rynkowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 291–303.
    11. Przewłocka, J., Adamiak, P., Herbst, J. (2013). Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
    12. Rejniak‑Romer, M. (2011). Zarządzanie strategiczne polskim sportem za pośrednictwem polskich związków sportowych. Zeszyty Naukowe. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (197), 42–59.
    13. Schmidt, J. (2014). Profile rozwoju organizacji pozarządowych w Polsce, Trzeci Sektor, 32, 97–111.
    14. Schmidt, J. (2012). Rozwój organizacji pozarządowych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
    15. Smith, D.H., Shen, C. (1996). Factors Characterizing the Most Effective Nonprofits Managed by Volunteers, Nonprofit Management and Leadership, 6(3), 271–289.
    16. Starakiewicz, U., Kubów, M. (2014). Przejawy przedsiębiorczości w sporcie w kontekście uwarunkować kulturowych i organizacyjnych rozwoju branży. Problemy Zarządzania, 3(47), 109–126.
    17. Szczypka, P. (2012). Sposoby zarządzania organizacjami sportowymi na przykładzie klubów tenisowych (unpulished PhD dissertation).
    18. Tarant, S. (2011). Strategie marketingowe organizatorów imprez jeździeckich w Polsce. In: B. Sojkin, Z. Waśkowski (ed.), Zarządzanie polskim sportem w gospodarce rynkowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 37–48.
    19. Tomik, R. (2006). Działalność Uczniowskich Klubów Sportowych, Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach
    20. Wiśniewski, A. (2013). Zarządzanie klubem sportowym na przykładzie Indykpolu AZS Olsztyn. Journal of Health Sciences, 3(11), 167–178
    21. Wollebaek, D. (2009). Survival in Local Voluntary Associations. Nonprofit Management and Leadership, 19(3), 267–284.