Treść głównego artykułu
Abstrakt
The aim of this paper is to analyse the relations between arts and business in the international context. It centres on two topics: firstly, the impact of the public arts funding systems on private support and, secondly, the current transitions in the relationship between arts and business that lead to the development of new forms of cooperation. The first part of the article compares systems of arts funding in different countries, mostly in Europe and the USA. The second part focuses on the definition of ‘partnership’, that is, the new paradigm in arts and business relations and describes its manifestations in real life.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Adler, N.J. (2006). The arts & leadership: now that we can do anything, what will we do? Academy of Management Learning & Education, 5(4), 486–499.
2. Alexander, V.D. (1996). From philanthropy to funding: The effects of corporate and public support on American art museums. Poetics, 24, 87–129.
3. Arts & Business, 2013. Where Is Private Investment to the Arts Going in England? Retrieved from: https://artsandbusiness.bitc.org.uk/research/ private‑investment‑culture‑survey‑201112 (accessed: 14.2.2018).
4. Barrett, F.J. (1998). Creativity and improvisation in jazz and organisations: Implications for organisational learning. Organisation Science, 9(5), 605–622.
5. Bekkers, R.H.F.P., Schuyt, T.N.M., Gouwenberg, B.M. (2015). Giving in the Netherlands: Donations, Bequests, Sponsoring and Volunteering. Amsterdam: Reed Business.
6. Boyle, M.E., Ottensmeyer, E. (2005). Solving business problems through the creative power of the arts: catalyzing change at Unilever. Journal of Business Strategy, 26(5), 14–21.
7. Brooks, A.C. (1999). Do Public Subsidies Leverage Private Philanthropy for the Arts? Empirical Evidence on Symphony Orchestras. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 28(1), 32–45.
8. Brooks, A.C. (2000). Public Subsidies and Charitable Giving: Crowding out, Crowding in, or Both? Journal of Policy Analysis and Management, 19(3), 451–464.
9. Buswick, T. (2005). Seeing your audience through an actor’s eyes: an interview with George Stalk. Journal of Business Strategy, 26(5), 22–28.
10. Castells, M., Himanen, P. (2009). Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
11. Cummings, M., Katz, R. (1987). The Patron State: Government and the Arts in Europe, North America and Japan. New York and Oxford: Oxford University Press.
12. Diduszko‑Zyglewska, A. (2017, July 7). Szklany sufit dla sztuki spoza instytucji. Krytyka Polityczna.
13. Feld, A.L., O’Hare, M., Schuster, J.M.D. (1983). Patrons Despite Themselves: Taxpayers and Arts Policy. New York and London: New York University Press.
14. Friedman, M. (1970, September 13). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine.
15. GUS (2012). Teatry, instytucje muzyczne i rozrywkowe w Polsce 2012. Retrieved from: http://krakow.stat.gov.pl/osrodki/osrodek‑statystyki‑kultury‑987/ osk‑‑‑dane‑‑‑poprzednie‑lata‑996/ (accessed: 15.2.2018).
16. Kubiak, D. (2016). Organizacja szwedzkiego systemu teatralnego. In: K. Prykowska‑Michalak (Ed.), System organizacji teatrów w Europie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
17. Lewandowska, K. (2013). Współpraca kultury i biznesu na rynku polskim i europejskim. Rozprawa doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Retrieved from: http:// www.wbc.poznan.pl/Content/301509/Praca_doktorska_Kamila_Lewandowska. pdf (accessed: 10.2.2018).
18. Lewandowska, K. (2015a). From Sponsorship to Partnership in Arts and Business Relations. The Journal of Arts Management Law and Society, 45(1), 33–50.
19. Lewandowska, K. (2015b). Więcej niż wizerunek. Analiza korzyści biznesu ze współpracy z kulturą. Marketing i Rynek, 4, 33–39.
20. Lewandowska, K. (2015c). W stronę partnerstwa. Przemiany w relacjach kultury i biznesu w Europie. Marketing i Rynek, 1, 19–25.
21. Lewandowska, K. (2016). It’s not all about the profit: analysis of changes in arts and business relations. Economics and Business Review, 1, 107–126.
22. Martel, F. (2008). Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Dialog.
23. McNicholas, B. (2004). The transformation of arts and culture and business relationships and the growth of cultural economies in the 21st century. International Journal of Knowledge, Culture and Change Management, 4, 847–861.
24. Mintzberg, H. (1998). Covert leadership: notes on managing professionals. Knowledge workers respond to inspiration, not supervision. Harvard Business Review, 76(6), 140–147.
25. Netzer, D. (1978). The Subsidized Muse: Public Support for the Arts in the United States. Cambridge: Cambridge University Press.
26. Nissley, N. (2010). Arts‑based learning at work: economic downturns, innovation upturns, and the eminent practicality of arts in business. Journal of Business Strategy, 31(4), 8–20.
27. Paprocka‑Jasińska, K. (2017). Centrala nas ocali? Polish Theatre Journal, 1–2, 1–18.
28. Pevenick, R. (2013). Democratizing the Nonprofit Sector. The Journal of Political Philosophy, 21(3), 260–282.
29. Pukelytė, I. (2016). Porównanie efektywności działania litewskich teatrów państwowych oraz scen niezależnych. In: K. Prykowska‑Michalak (Ed.), System organizacji teatrów w Europie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
30. Rowntree, J. (2006). Changing the Performance: A Companion Guide to Arts, Business and Civic Engagement. New York: Routledge.
31. Schuster, J. (1998). Neither public nor private: The hybridization of museums. Journal of Cultural Economics, 22(2–3), 127–150.
32. Seifter, H. (2005). Surfacing creativity through the arts: a short interview with Terry McGraw. Journal of Business Strategy, 26(5), 6.
33. TNS OBOP (2010). Sponsoring kultury. Warszawa: Raport TNS OBOP.
34. Ulldemolins, J.R., Arostegui, A.R. (2013). The governance of national cultural organisations: comparative study of performance contracts with the main cultural organisations in England, France and Catalonia (Spain). International Journal of Cultural Policy, 19(2), 249–269.
35. Woods, J. (2012). How I got Bill Gates to give away his billions. The Telegraph, 11.07.2012.
Referencje
2. Alexander, V.D. (1996). From philanthropy to funding: The effects of corporate and public support on American art museums. Poetics, 24, 87–129.
3. Arts & Business, 2013. Where Is Private Investment to the Arts Going in England? Retrieved from: https://artsandbusiness.bitc.org.uk/research/ private‑investment‑culture‑survey‑201112 (accessed: 14.2.2018).
4. Barrett, F.J. (1998). Creativity and improvisation in jazz and organisations: Implications for organisational learning. Organisation Science, 9(5), 605–622.
5. Bekkers, R.H.F.P., Schuyt, T.N.M., Gouwenberg, B.M. (2015). Giving in the Netherlands: Donations, Bequests, Sponsoring and Volunteering. Amsterdam: Reed Business.
6. Boyle, M.E., Ottensmeyer, E. (2005). Solving business problems through the creative power of the arts: catalyzing change at Unilever. Journal of Business Strategy, 26(5), 14–21.
7. Brooks, A.C. (1999). Do Public Subsidies Leverage Private Philanthropy for the Arts? Empirical Evidence on Symphony Orchestras. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 28(1), 32–45.
8. Brooks, A.C. (2000). Public Subsidies and Charitable Giving: Crowding out, Crowding in, or Both? Journal of Policy Analysis and Management, 19(3), 451–464.
9. Buswick, T. (2005). Seeing your audience through an actor’s eyes: an interview with George Stalk. Journal of Business Strategy, 26(5), 22–28.
10. Castells, M., Himanen, P. (2009). Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
11. Cummings, M., Katz, R. (1987). The Patron State: Government and the Arts in Europe, North America and Japan. New York and Oxford: Oxford University Press.
12. Diduszko‑Zyglewska, A. (2017, July 7). Szklany sufit dla sztuki spoza instytucji. Krytyka Polityczna.
13. Feld, A.L., O’Hare, M., Schuster, J.M.D. (1983). Patrons Despite Themselves: Taxpayers and Arts Policy. New York and London: New York University Press.
14. Friedman, M. (1970, September 13). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine.
15. GUS (2012). Teatry, instytucje muzyczne i rozrywkowe w Polsce 2012. Retrieved from: http://krakow.stat.gov.pl/osrodki/osrodek‑statystyki‑kultury‑987/ osk‑‑‑dane‑‑‑poprzednie‑lata‑996/ (accessed: 15.2.2018).
16. Kubiak, D. (2016). Organizacja szwedzkiego systemu teatralnego. In: K. Prykowska‑Michalak (Ed.), System organizacji teatrów w Europie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
17. Lewandowska, K. (2013). Współpraca kultury i biznesu na rynku polskim i europejskim. Rozprawa doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Retrieved from: http:// www.wbc.poznan.pl/Content/301509/Praca_doktorska_Kamila_Lewandowska. pdf (accessed: 10.2.2018).
18. Lewandowska, K. (2015a). From Sponsorship to Partnership in Arts and Business Relations. The Journal of Arts Management Law and Society, 45(1), 33–50.
19. Lewandowska, K. (2015b). Więcej niż wizerunek. Analiza korzyści biznesu ze współpracy z kulturą. Marketing i Rynek, 4, 33–39.
20. Lewandowska, K. (2015c). W stronę partnerstwa. Przemiany w relacjach kultury i biznesu w Europie. Marketing i Rynek, 1, 19–25.
21. Lewandowska, K. (2016). It’s not all about the profit: analysis of changes in arts and business relations. Economics and Business Review, 1, 107–126.
22. Martel, F. (2008). Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Dialog.
23. McNicholas, B. (2004). The transformation of arts and culture and business relationships and the growth of cultural economies in the 21st century. International Journal of Knowledge, Culture and Change Management, 4, 847–861.
24. Mintzberg, H. (1998). Covert leadership: notes on managing professionals. Knowledge workers respond to inspiration, not supervision. Harvard Business Review, 76(6), 140–147.
25. Netzer, D. (1978). The Subsidized Muse: Public Support for the Arts in the United States. Cambridge: Cambridge University Press.
26. Nissley, N. (2010). Arts‑based learning at work: economic downturns, innovation upturns, and the eminent practicality of arts in business. Journal of Business Strategy, 31(4), 8–20.
27. Paprocka‑Jasińska, K. (2017). Centrala nas ocali? Polish Theatre Journal, 1–2, 1–18.
28. Pevenick, R. (2013). Democratizing the Nonprofit Sector. The Journal of Political Philosophy, 21(3), 260–282.
29. Pukelytė, I. (2016). Porównanie efektywności działania litewskich teatrów państwowych oraz scen niezależnych. In: K. Prykowska‑Michalak (Ed.), System organizacji teatrów w Europie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
30. Rowntree, J. (2006). Changing the Performance: A Companion Guide to Arts, Business and Civic Engagement. New York: Routledge.
31. Schuster, J. (1998). Neither public nor private: The hybridization of museums. Journal of Cultural Economics, 22(2–3), 127–150.
32. Seifter, H. (2005). Surfacing creativity through the arts: a short interview with Terry McGraw. Journal of Business Strategy, 26(5), 6.
33. TNS OBOP (2010). Sponsoring kultury. Warszawa: Raport TNS OBOP.
34. Ulldemolins, J.R., Arostegui, A.R. (2013). The governance of national cultural organisations: comparative study of performance contracts with the main cultural organisations in England, France and Catalonia (Spain). International Journal of Cultural Policy, 19(2), 249–269.
35. Woods, J. (2012). How I got Bill Gates to give away his billions. The Telegraph, 11.07.2012.