Treść głównego artykułu
Abstrakt
The article deals with the issue of the influence of the evolution of contemporary mass media on the behaviour of their recipients and creators. Former passive viewers – consumers of content now have an opportunity to become much more closely involved in the media message and become its active co‑creators thanks to various forms of interactive interpersonal communication. The aim of the paper is to analyse the opportunities and threats resulting from these processes, with a particular emphasis on the role of humans in creating and filtering the growing collections of content available in digital mass media.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Gemius (2018). Wyniki badania Gemius/PBI za czerwiec 2018, Gemius S.A., 11.7.2018, Retrieved from: https://www.gemius.pl/wszystkie‑artykuly‑aktualnosci/ wyniki‑badania‑gemiuspbi‑za‑czerwiec‑2018.html (accessed: 8/9/2018).
2. Heileman, J. (2008). Download: The True Story of the Internet – People Power. The Science Channel, Discovery Communications, Silver Spring, USA 2008 [film].
3. Hof, R.D. (2005, September 26). It’s a Whole New Web. Business Week, 76–79.
4. Hoffman, D.L., Novak T.P. (1996). Marketing in Hypermedia Computer‑Mediated Environments: Conceptual Foundations. Journal of Marketing, 60(3).
5. Instagram, (2018). Instagram Info Center, 2018. Retrieved from: https://instagram‑ ‑press.com/blog/category/stats/ (accessed: 5.9.2018).
6. Jeffries, A. (2013, March 23). The man behind Flickr on making the service ‘awesome again’. The Verge. Retrieved from: http://www.theverge.com/2013/3/20/4121574/ flickr‑chief‑markus‑spiering‑talks‑photos‑and‑marissa‑mayer (accessed: 5.9.2018).
7. Kretschmer, M. (2005). Artists’ earnings and copyright: A review of British and German music industry data in the context of digital technologies. First Monday, 10(1). Retrieved from: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/ view/1462/1377 (accessed: 9.9.2018).
8. Lasswell, H.D. (1948). The Structure and Function of Communication in Society, In: L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas. New York: Harper and Brothers.
9. Library of Congress (2018). Prints & Photographs Online Catalog. Library of Congress, Washington. Retrieved from: http://www.loc.gov/pictures/about/ (accessed: 5.9.2018).
10. Molęda‑Zdziech, M. (2001). Socjologiczna problematyka komunikowania masowego. In: B. Jung (Ed.), Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Warszawa: DIFIN, 16–39.
11. Nielsen, J. (2006, October 9). The 90–9–1 Rule for Participation Inequality in Social Media and Online Communities. Nielsen Norman Group. Retrieved from: https:// www.nngroup.com/articles/participation‑inequality/ (accessed: 8.9.2018).
12. O’Reilly, T. (2005, September 30). What Is Web 2.0. O’Reilly Media Inc., Sebastopol, USA. Retrieved from: https://www.oreilly.com/pub/a//web2/archive/what‑is‑web‑20. html (accessed: 7.9.2018).
13. Sznajder, A. (2000). Marketing Wirtualny. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
14. Vastag, B. (2011, February 10). Exabytes: Documenting the ‘digital age’ and huge growth in computing capacity. The Washington Post. Retrieved from: http://www. washingtonpost.com/wp‑dyn/content/article/2011/02/10/AR2011021004916. html (accessed: 5.9.2018).
15. Wałaszewski, Z. (2002). Interaktywność gier komputerowych. In: M. Hopfinger (Ed.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX w. Warszawa: Oficyna Naukowa, 404–416.
16. YouTube (2012, January 23). 60 hours per minute and 4 billion views a day on YouTube. YouTube Official Blog. Retrieved from: https://youtube.googleblog.com/2012/01/ holy‑nyans‑60‑hours‑per‑minute‑and‑4.html (accessed: 5.9.2018).
17. YouTube (2017, August 1). An update on our commitment to fight terror content online. YouTube Official Blog. Retrieved from: https://youtube.googleblog.com/2017/08/ an‑update‑on‑our‑commitment‑to‑fight.html (accessed: 5.9.2018).
18. Zikopoulos, P.C., Eaton, Ch., deRoos, D., Deutsch, T., Lapis, G. (2012). Understanding Big Data: Analytics for Enterprise Class Hadoop and Streaming Data. McGraw‑Hill, 2012.
19. Zuber, M. (1999). Wybrane teorie komunikowania masowego i próby ich empirycznej weryfikacji oraz Komunikowanie międzykulturowe. In: B. Dobek‑Ostrowska (Ed.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 10–41.
Referencje
2. Heileman, J. (2008). Download: The True Story of the Internet – People Power. The Science Channel, Discovery Communications, Silver Spring, USA 2008 [film].
3. Hof, R.D. (2005, September 26). It’s a Whole New Web. Business Week, 76–79.
4. Hoffman, D.L., Novak T.P. (1996). Marketing in Hypermedia Computer‑Mediated Environments: Conceptual Foundations. Journal of Marketing, 60(3).
5. Instagram, (2018). Instagram Info Center, 2018. Retrieved from: https://instagram‑ ‑press.com/blog/category/stats/ (accessed: 5.9.2018).
6. Jeffries, A. (2013, March 23). The man behind Flickr on making the service ‘awesome again’. The Verge. Retrieved from: http://www.theverge.com/2013/3/20/4121574/ flickr‑chief‑markus‑spiering‑talks‑photos‑and‑marissa‑mayer (accessed: 5.9.2018).
7. Kretschmer, M. (2005). Artists’ earnings and copyright: A review of British and German music industry data in the context of digital technologies. First Monday, 10(1). Retrieved from: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/ view/1462/1377 (accessed: 9.9.2018).
8. Lasswell, H.D. (1948). The Structure and Function of Communication in Society, In: L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas. New York: Harper and Brothers.
9. Library of Congress (2018). Prints & Photographs Online Catalog. Library of Congress, Washington. Retrieved from: http://www.loc.gov/pictures/about/ (accessed: 5.9.2018).
10. Molęda‑Zdziech, M. (2001). Socjologiczna problematyka komunikowania masowego. In: B. Jung (Ed.), Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Warszawa: DIFIN, 16–39.
11. Nielsen, J. (2006, October 9). The 90–9–1 Rule for Participation Inequality in Social Media and Online Communities. Nielsen Norman Group. Retrieved from: https:// www.nngroup.com/articles/participation‑inequality/ (accessed: 8.9.2018).
12. O’Reilly, T. (2005, September 30). What Is Web 2.0. O’Reilly Media Inc., Sebastopol, USA. Retrieved from: https://www.oreilly.com/pub/a//web2/archive/what‑is‑web‑20. html (accessed: 7.9.2018).
13. Sznajder, A. (2000). Marketing Wirtualny. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
14. Vastag, B. (2011, February 10). Exabytes: Documenting the ‘digital age’ and huge growth in computing capacity. The Washington Post. Retrieved from: http://www. washingtonpost.com/wp‑dyn/content/article/2011/02/10/AR2011021004916. html (accessed: 5.9.2018).
15. Wałaszewski, Z. (2002). Interaktywność gier komputerowych. In: M. Hopfinger (Ed.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX w. Warszawa: Oficyna Naukowa, 404–416.
16. YouTube (2012, January 23). 60 hours per minute and 4 billion views a day on YouTube. YouTube Official Blog. Retrieved from: https://youtube.googleblog.com/2012/01/ holy‑nyans‑60‑hours‑per‑minute‑and‑4.html (accessed: 5.9.2018).
17. YouTube (2017, August 1). An update on our commitment to fight terror content online. YouTube Official Blog. Retrieved from: https://youtube.googleblog.com/2017/08/ an‑update‑on‑our‑commitment‑to‑fight.html (accessed: 5.9.2018).
18. Zikopoulos, P.C., Eaton, Ch., deRoos, D., Deutsch, T., Lapis, G. (2012). Understanding Big Data: Analytics for Enterprise Class Hadoop and Streaming Data. McGraw‑Hill, 2012.
19. Zuber, M. (1999). Wybrane teorie komunikowania masowego i próby ich empirycznej weryfikacji oraz Komunikowanie międzykulturowe. In: B. Dobek‑Ostrowska (Ed.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 10–41.