Treść głównego artykułu
Abstrakt
In Poland, the value of art as a contributor and equal collaborator for business is still either not fully recognized or undervalued. Thus, the aim of the article is to present a set of effective practices and research, highlighting examples from Poland and focusing on areas of creative collaboration beneficial for entrepreneurs, such as employees’ development and empowerment, artistic residences, and investing in artists seen as brands or simply hiring them as chief innovators and inspirers, not only instructors. Finally, the benefits in the field of human capital and communication are briefly discussed to encourage Polish business practitioners to strengthen and extend the art‑business collaboration for the sake of the sustained socio‑economic development.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Barbasiewicz, M. (2013). Ludzie interesu w przedwojennej Polsce. Przedsiębiorcy, filantropi, kapitaliści. Warszawa: PWN.
2. Buzan, T., Dottino T., Israel R. (2008). Zwykli ludzie – liderzy. Jak maksymalnie wykorzystać kreatywność pracowników. Warszawa: Muza SA.
3. Cuddy, A.J.C., Wilmuth, C.A., Carney D.R. (2012). The Benefit of Power Posing Before a High‑Stakes Social Evaluation. Harvard Business School Working Paper, 13–27.
4. Daum, K. (7.06.2013). 4 Great Leadership Lessons from the Arts. Retrieved from: https://www.inc.com/kevin‑daum/4‑great‑leadership‑lessons‑from‑the‑arts. html (accessed: 12.1.2018).
5. Denning, S. (2005). The Leaders’s Guide to Storytelling. Mastering the Art and Discipline of Business Narrative. San Francisco: Jossey‑Bass.
6. DUUE (2014, December 23). Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015–2018. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Retrieved from: http://eur‑lex.europa.eu/ legal‑content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52014XG1223(02) (accessed: 13.1.2018).
7. VanGundy, A, Naiman, L. (2007). Orchestrating Collaboration at Work: Using Music, Improv, Storytelling, and Other Arts to Improve Teamwork. Book Surge Publishing.
8. Obaid‑Chinoy, S. (2017, January 4). How can artists lead dramatic social change? World Economic Forum. Retrieved from: https://www.weforum.org/agenda/2017/01/ how‑can‑artists‑lead‑dramatic‑social‑change/ (accessed: 1.2.2018).
9. Hogan, M. (2015, March 8). Will.i.am: 3D printing will revolutionise society. In 20 years, you’ll be able to print a new kidney. The Guardian. Retrieved from: https://www.theguardian.com/music/2015/mar/08/will‑i‑am‑ekocycle‑recycling ‑plastic‑bottles. (accessed: 13.1.2018).
10. Karabell, S. (2015). Leadership Stage craft: Why Art Is Good for Business. Forbes. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/shelliekarabell/2015/09/14/leadership‑stagecraft‑why‑art‑is‑good‑for‑business/2/#6e2622524569 (accessed: 12.1.2013).
11. Krzysztofowicz‑Kozakowska, S. (2013). Sztuka II RP. Olszanica: BOSZ.
12. Lavy, I. (2017). Leadership Framed by Art. Iris Lavy.
13. Leberecht, T. (2012, December 21). What entrepreneurs can learn from artists. Fortune. Retrieved from: http://fortune.com/2012/12/21/ what‑entrepreneurs‑can‑learn‑from‑artists/ (accessed: 21.1.2018).
14. Lewandowska, K. (2015). From Sponsorship to Partnership in Arts and Business Relations. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 45, 33–50.
15. Lewandowska, K. (2016). It’s not all about the profit: analysis of changes in arts and business relations. Economics and Business Review, 2, 107–126.
16. Madej, E. (2017, January 23). W przeszłość zamiast w przyszłość – kultura i sztuka Polski w XXI wieku – jak reforma edukacji uderza w dzieci wybitne.... Gazeta Wyborcza. Retrieved from: http://wyborcza.pl/7,95891,21259131,w‑przeszlosc- ‑zamiast‑w‑przyszlosc‑kultura‑i‑sztuka‑polski. html (accessed: 13.1.2018).
17. Maslow, A. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
18. Monarth, H. (2014, March 11). The Irresistible Power of Storytelling as a Strategic Business Tool. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2014/03/ the‑irresistible‑power‑of‑storytelling‑as‑a‑strategic‑business‑tool (accessed: 13.1.2018).
19. Randolph, A, Blanchard, K. (2007). Kluczem jest empowerment. In: W.K. Blanchard (Ed.) Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: PWN, 75–81.
20. Schumpeter (2011, February 17). Business has much to learn from the arts [online]. The Economist. Retrieved from: http://www.economist.com/node/18175675 (accessed: 13.1.2018).
21. Sloane, P. (2003). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: GWP.
22. Segran, E. (2015, October 3). Welcome to the Brave New World of the Corporate‑Sponsored Artist. Fast Company. Retrieved from: https://www.fastcompany.com/3043276/ welcome‑to‑the‑brave‑new‑world‑of‑the‑corporate‑sponsored‑artist (accessed: 1.2.2018).
23. Strauß, A. (2017). Dialogues between Art and Business: Collaborations, Co‑optations, and Autonomy in a Knowledge Society. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
24. Stern, L.E. (2015). Corporate Social Responsibility and The Arts. Americans for the Arts. Retrieved from: http://animatingdemocracy.org/sites/default/files/CSR_ Report_FINAL.pdf (accessed: 1.2.2018).
25. Szkołut, T. (1997). Ponadestetyczny sens sztuki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie‑Skłodowskiej.
26. Wąsowski, M. (2017, January 22). Przyjaźń z artystą może być korzystna dla biznesmena. Business Insider Polska. Retrieved from: https://businessinsider.com. pl/firmy/zarzadzanie/sztuka‑i‑biznes‑czego‑biznesmen‑moze‑nauczyc‑sie‑od‑ar tysty/zkcljmm (accessed: 1.2.2018).
27. Wilkinson, A. (2015). The Creator’s Code: The Six Essential Skills of Extraordinary Entrepreneurs. New York: Simon & Schuster.
28. The Economist Events. (2015, April 14). Oxford‑style debate Proposition: Entrepreneurs are born, not trained. Innovation Forum. Retrieved from: https://youtu.be/ xBIgfXK_FhU (accessed: 2.1.2018).
Referencje
2. Buzan, T., Dottino T., Israel R. (2008). Zwykli ludzie – liderzy. Jak maksymalnie wykorzystać kreatywność pracowników. Warszawa: Muza SA.
3. Cuddy, A.J.C., Wilmuth, C.A., Carney D.R. (2012). The Benefit of Power Posing Before a High‑Stakes Social Evaluation. Harvard Business School Working Paper, 13–27.
4. Daum, K. (7.06.2013). 4 Great Leadership Lessons from the Arts. Retrieved from: https://www.inc.com/kevin‑daum/4‑great‑leadership‑lessons‑from‑the‑arts. html (accessed: 12.1.2018).
5. Denning, S. (2005). The Leaders’s Guide to Storytelling. Mastering the Art and Discipline of Business Narrative. San Francisco: Jossey‑Bass.
6. DUUE (2014, December 23). Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015–2018. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Retrieved from: http://eur‑lex.europa.eu/ legal‑content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52014XG1223(02) (accessed: 13.1.2018).
7. VanGundy, A, Naiman, L. (2007). Orchestrating Collaboration at Work: Using Music, Improv, Storytelling, and Other Arts to Improve Teamwork. Book Surge Publishing.
8. Obaid‑Chinoy, S. (2017, January 4). How can artists lead dramatic social change? World Economic Forum. Retrieved from: https://www.weforum.org/agenda/2017/01/ how‑can‑artists‑lead‑dramatic‑social‑change/ (accessed: 1.2.2018).
9. Hogan, M. (2015, March 8). Will.i.am: 3D printing will revolutionise society. In 20 years, you’ll be able to print a new kidney. The Guardian. Retrieved from: https://www.theguardian.com/music/2015/mar/08/will‑i‑am‑ekocycle‑recycling ‑plastic‑bottles. (accessed: 13.1.2018).
10. Karabell, S. (2015). Leadership Stage craft: Why Art Is Good for Business. Forbes. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/shelliekarabell/2015/09/14/leadership‑stagecraft‑why‑art‑is‑good‑for‑business/2/#6e2622524569 (accessed: 12.1.2013).
11. Krzysztofowicz‑Kozakowska, S. (2013). Sztuka II RP. Olszanica: BOSZ.
12. Lavy, I. (2017). Leadership Framed by Art. Iris Lavy.
13. Leberecht, T. (2012, December 21). What entrepreneurs can learn from artists. Fortune. Retrieved from: http://fortune.com/2012/12/21/ what‑entrepreneurs‑can‑learn‑from‑artists/ (accessed: 21.1.2018).
14. Lewandowska, K. (2015). From Sponsorship to Partnership in Arts and Business Relations. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 45, 33–50.
15. Lewandowska, K. (2016). It’s not all about the profit: analysis of changes in arts and business relations. Economics and Business Review, 2, 107–126.
16. Madej, E. (2017, January 23). W przeszłość zamiast w przyszłość – kultura i sztuka Polski w XXI wieku – jak reforma edukacji uderza w dzieci wybitne.... Gazeta Wyborcza. Retrieved from: http://wyborcza.pl/7,95891,21259131,w‑przeszlosc- ‑zamiast‑w‑przyszlosc‑kultura‑i‑sztuka‑polski. html (accessed: 13.1.2018).
17. Maslow, A. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
18. Monarth, H. (2014, March 11). The Irresistible Power of Storytelling as a Strategic Business Tool. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2014/03/ the‑irresistible‑power‑of‑storytelling‑as‑a‑strategic‑business‑tool (accessed: 13.1.2018).
19. Randolph, A, Blanchard, K. (2007). Kluczem jest empowerment. In: W.K. Blanchard (Ed.) Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: PWN, 75–81.
20. Schumpeter (2011, February 17). Business has much to learn from the arts [online]. The Economist. Retrieved from: http://www.economist.com/node/18175675 (accessed: 13.1.2018).
21. Sloane, P. (2003). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: GWP.
22. Segran, E. (2015, October 3). Welcome to the Brave New World of the Corporate‑Sponsored Artist. Fast Company. Retrieved from: https://www.fastcompany.com/3043276/ welcome‑to‑the‑brave‑new‑world‑of‑the‑corporate‑sponsored‑artist (accessed: 1.2.2018).
23. Strauß, A. (2017). Dialogues between Art and Business: Collaborations, Co‑optations, and Autonomy in a Knowledge Society. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
24. Stern, L.E. (2015). Corporate Social Responsibility and The Arts. Americans for the Arts. Retrieved from: http://animatingdemocracy.org/sites/default/files/CSR_ Report_FINAL.pdf (accessed: 1.2.2018).
25. Szkołut, T. (1997). Ponadestetyczny sens sztuki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie‑Skłodowskiej.
26. Wąsowski, M. (2017, January 22). Przyjaźń z artystą może być korzystna dla biznesmena. Business Insider Polska. Retrieved from: https://businessinsider.com. pl/firmy/zarzadzanie/sztuka‑i‑biznes‑czego‑biznesmen‑moze‑nauczyc‑sie‑od‑ar tysty/zkcljmm (accessed: 1.2.2018).
27. Wilkinson, A. (2015). The Creator’s Code: The Six Essential Skills of Extraordinary Entrepreneurs. New York: Simon & Schuster.
28. The Economist Events. (2015, April 14). Oxford‑style debate Proposition: Entrepreneurs are born, not trained. Innovation Forum. Retrieved from: https://youtu.be/ xBIgfXK_FhU (accessed: 2.1.2018).