Treść głównego artykułu

Abstrakt

The article – which is based on the need theory proposed by McClelland and the author’s theoretical and empirical Personality and Axiological Model – deals with the research on two groups of professionally engaged individuals: outstanding Polish actors and managers in the area of services. The results obtained indicate a significant diversity of the groups in terms of personality traits and the hierarchy of values as well as the consistency of the image in the scope of significance of dimensions related to competence and autonomy. The sphere of motivation in both groups studied is remarkably similar as well. The results show that individuals who are effective and expect professional achievements, success and action, have a very strong and homogeneous internal motivation. In the case of people practising their profession in a creative manner in different disciplines, it is possible to single out not only the differences between them but also to determine the manner of social adaptations. The results obtained may be applied to activities aimed at professional development.

Słowa kluczowe

outstanding Polish actors managers management style personality hierarchy of values MOA

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mróz, B. (2018). Art of Acting and Management Style. Results of Psychological Research on Personality and Hierarchy of Values of Outstanding Polish Actors and Managers in the Area of Services. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 50(4), 145–158. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0638

Referencje

    1. Amabile, T.M., Pillemer, J. (2012). Perspectives on the social psychology of creativity. Journal of Creative Behavior, 46(1), 3–15.
    2. Amabile, T.M., Schatzel, E., Moneta, G.B., Kramer, S.J. (2004). Leader behaviors and the work environment for creativity: perceived leader support. The Leadership Quarterly, 15(1), 5–32.
    3. Bańka, A. (2016). Proaktywność a tryby samoregulacji. Podstawy teoretyczne, konstrukcja i analiza czynnikowa Skali Zachowań Proaktywnych w Karierze. Poznań – Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
    4. Błaszczyk, E., Strączek, K. (2005). Wejść tam nie można. Kraków: Wydawnictwo Znak.
    5. Brzozowski, P. (1989). Skala wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Handbook. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
    6. Juran, J.M. (1974). Quality control handbook, 3rd.ed. New York: Mc Graw‑Hill.
    7. Martowska, K. (2012a). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo LiberiLibri.
    8. Martowska, K. (2012b). Lista Przymiotnikowa ACL – Harrison G. Gough, Alfred B. Heilbrun, Jr. Polska normalizacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
    9. McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. New York: Free Press.
    10. McClelland, D.C. (1973). Testing for Competence Rather than for ‘Intelligence’. American Psychologist, 28, 1–14.
    11. McClelland, D.C. (1985). Human Motivation. Glenview, IL: Scott, Foresman.
    12. Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygenera‑ cyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    13. Mróz, B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla: uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    14. Mróz, B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    15. Mróz, B., Kociuba, J., Osterloff, B. (2017). Sztuka aktorska w badaniach psychologicznych i refleksji estetycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    16. Murray, H.A. (1938/2008). Explorations in Personality. Oxford – New York: Oxford University Press.
    17. Nosal, C.S. (2001). Psychologia myślenia i działania menedżera. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Kreowanie strategii. Wrocław: Wydawnictwo AKADE.
    18. Rokeach, M. (1967). Value survey. Sunnvale, CA: Halgren Tests.
    19. Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. London: Sage.
    20. Rokeach, M. (Ed.) (1979). Understanding Human Values. New York: Free Press.
    21. Rotter, J.B., Lah, M.I., Rafferty, J.E. (1992). Rotter Incomplete Sentences Blank. Manual. San Antonio, San Diego, Orlando, New York, Chicago, Toronto: The Psychological Corporation, Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
    22. Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self‑Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well‑being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
    23. Stoner, J.A.F., Wankel, C. (1996). Kierowanie. Warszawa: PWE.
    24. Strzałecki, A. (2010). Twórczość i prawdopodobieństwo subiektywne osiągania celów życiowych a czas psychologiczny. In: S. Bedyńska, G. Sędek (Eds.). Życie na czas. Perspektywy badawcze postrzegania czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 307–328.
    25. Terlecka‑Reksnis, M. (2008). Holoubek Rozmowy. Intermedium: Paradoks. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S‑ka.
    26. Wojtczuk‑Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.