Treść głównego artykułu
Abstrakt
The paper reviews and attempts to define artistic practices implemented in the areas of science, technology and business – perceived as research tools and used as a medium in communicating the results of scientific research. In order to achieve the assumed goal, the examples of selected artistic practices conducted by scientists and curators working for scientific, research and cultural heritage institutions as well as artists operating on the verge of art and science have been presented. The aspect related to the impact of contemporary arts in the public space has also been discussed. The preliminary analysis of these examples helped formulate the thesis about the growing role of artistic practices as research tools and the medium of communication in many fields of science, institutional and non‑institutional practices not directly related to the area of art.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bal, M. (2018, February 5). Dis‑Remembered and MisRemembered: A Confrontation with Failures of Cultural Memory. Retrieved from: https://asp.waw.pl/2017/11/16/7‑ ‑miedzynarodowa‑konferencja‑naukowa‑genealogie‑pamieci‑w‑europie‑srodkowo‑wschodniej/
2. Bal, M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych: krótki przewodnik. Bucholc, M. (translation). Warszawa: Biblioteka Kultury Współczesnej – Narodowe Centrum Kultury
4. Cichocki, S., Ronduda, Ł. (2018, February 6). Co widać polska sztuka dzisiaj. Wstęp do wystawy. Retrieved from: http://cowidac.artmuseum.pl/pl/introduction.
5. Domańska, E. (2007). Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja. Instytut Badań Literackich PAN, 5, 48–65.
6. Kluszczyński, R. (2009). Teoretyczno‑kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej. In: A. Popczyk (Ed.), Interaktywne media sztuki. Kraków: Intermedia, 7–55.
7. Kukiełko, K. (2009). Sztuka w teorii mediów Marshalla McLuhana. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1(4), 7–21.
8. Kulazińska, A. (2012). Między sztuką, nauką a technologią. Przegląd Kulturoznawczy, 1(9), 161–164.
9. Lewandowska, K. (2018, February 4). Interwencje artystyczne – przyszłość relacji kultury i biznesu? Retrieved from: http://nck.pl/szkolenia‑i‑rozwoj/projekty/ kultura‑sie‑liczy‑/blog/interwencje‑artystyczne‑przyszlosc‑relacji‑kultury‑i‑biz nesu‑
10. Olszewska, M. (2018, February 6). Wirtualna rzeczywistość w sztuce. Retrieved from: http://wzoryprzyszlosci.pl/2017/08/22/wirtualna‑rzeczywistosc‑w‑sztuce/
11. Rachwał, T. Sławek, T. (1992). Maszyna do pisania. O dekonstruktywistycznej teorii literatury Jacquesa Derridy. Warszawa: Oficyna Literatów Rój.
12. Sitkowska, K. (2012). Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”. Kultura – Media – Teologia, 4(11), 42–54.
13. Śliwowska, A. (2008). Sztuka w procesie komunikacji kulturowej. In: B. Bączkowski, P. Gałkowski (Eds), Komunikacja przez sztukę, komunikacja przez język. Poznań: ZTiFK Instytutu Filozofii UAM, 52–54.
14. Urwanowicz‑Rojecka, E. (2015). Od sztuki site‑specific po sztukę partycypacyjną: sztuka zaangażowana – wybrane współczesne teorie i praktyki artystyczne. Pogranicze. Studia Społeczne, 36, 31–47.
15. Wójtowicz, E. (2018, February 6). Sztuka w obronie świata. Retrieved from: http:// magazyn.o.pl/2016/ewa‑wojtowicz‑sztuka‑w‑obronie‑swiata/#/
16. Ziębińska‑Witek, A. (2014). Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką. Centrum Humanistyki Cyfrowej, Teksty drugie, 1, 293–308.
Referencje
2. Bal, M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych: krótki przewodnik. Bucholc, M. (translation). Warszawa: Biblioteka Kultury Współczesnej – Narodowe Centrum Kultury
4. Cichocki, S., Ronduda, Ł. (2018, February 6). Co widać polska sztuka dzisiaj. Wstęp do wystawy. Retrieved from: http://cowidac.artmuseum.pl/pl/introduction.
5. Domańska, E. (2007). Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja. Instytut Badań Literackich PAN, 5, 48–65.
6. Kluszczyński, R. (2009). Teoretyczno‑kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej. In: A. Popczyk (Ed.), Interaktywne media sztuki. Kraków: Intermedia, 7–55.
7. Kukiełko, K. (2009). Sztuka w teorii mediów Marshalla McLuhana. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1(4), 7–21.
8. Kulazińska, A. (2012). Między sztuką, nauką a technologią. Przegląd Kulturoznawczy, 1(9), 161–164.
9. Lewandowska, K. (2018, February 4). Interwencje artystyczne – przyszłość relacji kultury i biznesu? Retrieved from: http://nck.pl/szkolenia‑i‑rozwoj/projekty/ kultura‑sie‑liczy‑/blog/interwencje‑artystyczne‑przyszlosc‑relacji‑kultury‑i‑biz nesu‑
10. Olszewska, M. (2018, February 6). Wirtualna rzeczywistość w sztuce. Retrieved from: http://wzoryprzyszlosci.pl/2017/08/22/wirtualna‑rzeczywistosc‑w‑sztuce/
11. Rachwał, T. Sławek, T. (1992). Maszyna do pisania. O dekonstruktywistycznej teorii literatury Jacquesa Derridy. Warszawa: Oficyna Literatów Rój.
12. Sitkowska, K. (2012). Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”. Kultura – Media – Teologia, 4(11), 42–54.
13. Śliwowska, A. (2008). Sztuka w procesie komunikacji kulturowej. In: B. Bączkowski, P. Gałkowski (Eds), Komunikacja przez sztukę, komunikacja przez język. Poznań: ZTiFK Instytutu Filozofii UAM, 52–54.
14. Urwanowicz‑Rojecka, E. (2015). Od sztuki site‑specific po sztukę partycypacyjną: sztuka zaangażowana – wybrane współczesne teorie i praktyki artystyczne. Pogranicze. Studia Społeczne, 36, 31–47.
15. Wójtowicz, E. (2018, February 6). Sztuka w obronie świata. Retrieved from: http:// magazyn.o.pl/2016/ewa‑wojtowicz‑sztuka‑w‑obronie‑swiata/#/
16. Ziębińska‑Witek, A. (2014). Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką. Centrum Humanistyki Cyfrowej, Teksty drugie, 1, 293–308.