Treść głównego artykułu

Abstrakt

The paper reviews and attempts to define artistic practices implemented in the areas of science, technology and business – perceived as research tools and used as a medium in communicating the results of scientific research. In order to achieve the assumed goal, the examples of selected artistic practices conducted by scientists and curators working for scientific, research and cultural heritage institutions as well as artists operating on the verge of art and science have been presented. The aspect related to the impact of contemporary arts in the public space has also been discussed. The preliminary analysis of these examples helped formulate the thesis about the growing role of artistic practices as research tools and the medium of communication in many fields of science, institutional and non‑institutional practices not directly related to the area of art.

Słowa kluczowe

science research technology business arts artist performance

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Lang, K. . (2018). Art Experience (AX): Scientific, Technological and Economic Fields of Experience of Contemporary Art. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 50(4), 173–184. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0634

Referencje

    1. Bal, M. (2018, February 5). Dis‑Remembered and MisRemembered: A Confrontation with Failures of Cultural Memory. Retrieved from: https://asp.waw.pl/2017/11/16/7‑ ‑miedzynarodowa‑konferencja‑naukowa‑genealogie‑pamieci‑w‑europie‑srodkowo­‑wschodniej/
    2. Bal, M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
    3. Bal, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych: krótki przewodnik. Bucholc, M. (translation). Warszawa: Biblioteka Kultury Współczesnej – Narodowe Centrum Kultury
    4. Cichocki, S., Ronduda, Ł. (2018, February 6). Co widać polska sztuka dzisiaj. Wstęp do wystawy. Retrieved from: http://cowidac.artmuseum.pl/pl/introduction.
    5. Domańska, E. (2007). Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja. Instytut Badań Literackich PAN, 5, 48–65.
    6. Kluszczyński, R. (2009). Teoretyczno‑kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej. In: A. Popczyk (Ed.), Interaktywne media sztuki. Kraków: Intermedia, 7–55.
    7. Kukiełko, K. (2009). Sztuka w teorii mediów Marshalla McLuhana. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1(4), 7–21.
    8. Kulazińska, A. (2012). Między sztuką, nauką a technologią. Przegląd Kulturoznawczy, 1(9), 161–164.
    9. Lewandowska, K. (2018, February 4). Interwencje artystyczne – przyszłość relacji kultury i biznesu? Retrieved from: http://nck.pl/szkolenia‑i‑rozwoj/projekty/ kultura‑sie‑liczy‑/blog/interwencje‑artystyczne‑przyszlosc‑relacji‑kultury‑i‑biz nesu‑
    10. Olszewska, M. (2018, February 6). Wirtualna rzeczywistość w sztuce. Retrieved from: http://wzoryprzyszlosci.pl/2017/08/22/wirtualna‑rzeczywistosc‑w‑sztuce/
    11. Rachwał, T. Sławek, T. (1992). Maszyna do pisania. O dekonstruktywistycznej teorii literatury Jacquesa Derridy. Warszawa: Oficyna Literatów Rój.
    12. Sitkowska, K. (2012). Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”. Kultura – Media – Teologia, 4(11), 42–54.
    13. Śliwowska, A. (2008). Sztuka w procesie komunikacji kulturowej. In: B. Bączkowski, P. Gałkowski (Eds), Komunikacja przez sztukę, komunikacja przez język. Poznań: ZTiFK Instytutu Filozofii UAM, 52–54.
    14. Urwanowicz‑Rojecka, E. (2015). Od sztuki site‑specific po sztukę partycypacyjną: sztuka zaangażowana – wybrane współczesne teorie i praktyki artystyczne. Pogranicze. Studia Społeczne, 36, 31–47.
    15. Wójtowicz, E. (2018, February 6). Sztuka w obronie świata. Retrieved from: http:// magazyn.o.pl/2016/ewa‑wojtowicz‑sztuka‑w‑obronie‑swiata/#/
    16. Ziębińska‑Witek, A. (2014). Zwrot performatywny w muzeach – między teorią a praktyką. Centrum Humanistyki Cyfrowej, Teksty drugie, 1, 293–308.