Main Article Content
Abstract
Ze względu na fakt, iż usługi świadczone są również na rynku, w artykule dokonano próby interpretacji istoty rynku usług w ujęciu ekonomicznym, konsumpcyjnym, marketingowym, podmiotowym, przedmiotowym, funkcjonalno-strukturalnym i systemowym. Scharakteryzowano usługi edukacyjne szkoły wyższej w odniesieniu do poszczególnych rynków usług. Zauważono, że na rynku świadczenia usług najważniejszy jest konsument, który go uznaje lub – nie. Wyróżniono zatem i omó- wiono poszczególne elementy składowe konsumpcji usług. Dostrzeżono fakt, iż świadczenie usług edukacyjnych na wysokim poziomie jest skutecznym wyznacznikiem w walce z konkurencją. Szkoła wyższa, aby być konkurencyjną na rynku usług edukacyjnych, musi spełniać wiele kryteriów, które również zostały scharakteryzowane w artykule. Stwierdzono, że marketing bezpośredni jako interaktywny system marketingowy doskonale sprawdza się w obszarze usług edukacyjnych. Dokonano jego klasyfikacji w podziale na instrumenty i omówiono poszczególne z nich.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Beckert J., Was ist soziologisch an der Wirtschaftssoziologie? “Zeitschrift für Soziologie” 1996, nr 2, Za: F. Bylok, Rynek konsumencki jako obszar badawczy socjologii gospodarczej, w: Socjologia gospodarki. Wybrane obszary badawcze, red. S. Partycki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża 2001.
2. Buchner-Jeziorska A., Współpraca uczelni z otoczeniem: ograniczenia i szanse, w: Uczelnie i ich otoczenie. Możliwości i formy współdziałania, red. B. Minkiewicz, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2003.
3. Buchner-Jeziorska A., Konkurencja czy partnerstwo na rynku usług edukacyjnych, w: Szkoła sukcesu czy przetrwania? Szkolnictwo wyższe w Polsce, red. A. Buchner-Jeziorska, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2005.
4. Bylok F., Sikora J., Sztumska B., Wybrane aspekty socjologii rynku, Sekcja Wydawnictwa Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
5. Bylok F., Rynek konsumencki jako obszar badawczy socjologii gospodarczej, w: Socjologia gospodarki. Wybrane obszary badawcze, red. S. Partycki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża 2001.
6. Bylok F., Moda jako czynnik rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego, w: Zeszyt Naukowy Katedry Socjologii iPsychologii, red. J.Sztumski, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, Katowice 2007, Za: Mowen J. C., Minor M., Consumer Behavior, Prentice Hall, Upper Sadle River, New York 1995.
7. Bylok F., Rynek i demokracja. Rola rynku w procesie kształtowania się nowego ładu społeczno – ekonomicznego w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego” 2004, nr 2235.
8. Christopher M., The Customer Service Planner, Butterworth – Heinemann, 1996.
9. Dzierzgowska I., Wlazło S., Mierzenie jakości pracy szkoły, Wydawnictwo finansowane z funduszy programu PHARE UE – program TERM.
10. Groth N. B., Alvheim S., The Role of Universities in Development the Baltic Sea Region, www. European Commission Regional Development Fund. (12.05.2005).
11. Grzywacz W., Rynek usług transportowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1980.
12. Kolman R., Tkaczyk T., Jakość usług, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1996.
13. Kolman R., Pytko B., Siedlikowski K., Wpływ jakości usług na wartość firmy, „Problemy Jakości” 2004, nr 2.
14. Kotler Ph., Marketing Management. Analysis, Planning, Implementation and Control, Prentice Hall, New Jersey 1994.
15. Marszałek A., Znaczenie uniwersytetów w gospodarce opartej na wiedzy, „Przegląd Organizacji” 2007, 7–8.
16. Mazur K.P., Marketing usług edukacyjnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2001.
17. Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, za: Beckman M.D., Kurtz D.L., Boone L.E., Foundation of Marketing, Dryden, Toronto 1997.
18. Mynarski S., Cybernetyczne aspekty analizy rynku, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1976.
19. Nowatorska-Romaniak B., Marketing usług zdrowotnych, Zakamycze, Kraków 2002.
20. Nasiłowski M., System rynkowy, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1992.
21. Nowaczyk-Jankiewicz W., Kłos Z., Promocja usług edukacyjnych, „Problemy Ja kości” 2006, nr 3.
22. Pabian A., Marketing szkoły wyższej, Wydawnictwo Oficyny Wydawniczej ASPRA – JR w Warszawie, Warszawa 2005.
23. Pabian A., Marketing bezpośredni w działalności promocyjnej szkół wyższych, w: Polska w Unii Europejskiej, red. J. Szopa, P. Pachura, Wydawnictwa Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004.
24. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
25. Podlaszewska K., Relationship quality jako element stabilizujący w relacji klient – dostawca usług profesjonalnych, w: Marketing usług profesjonalnych, red. K. Rogoziński, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1999.
26. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku, red. J. Delors, W. Rabczuk (tłumaczenie z francuskiego): Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich 1998.
27. Skrzypek A., Satysfakcja i lojalność klienta w konkurencyjnym otoczeniu, „Problemy Jakości” 2007, nr 7.
28. Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.
29. Wawak T., Zarządzanie procesowe w produkcyjnej szkole wyższej, w: Wpływ zarzą- dzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, tom 1, red. E. Skrzypek, Wydawnictwo Zakładu Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą Wydziału Ekonomicznego UMCS w Lublinie, Lublin 2008.
30. Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1999. Współczesna ekonomika usług, red. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
References
2. Buchner-Jeziorska A., Współpraca uczelni z otoczeniem: ograniczenia i szanse, w: Uczelnie i ich otoczenie. Możliwości i formy współdziałania, red. B. Minkiewicz, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2003.
3. Buchner-Jeziorska A., Konkurencja czy partnerstwo na rynku usług edukacyjnych, w: Szkoła sukcesu czy przetrwania? Szkolnictwo wyższe w Polsce, red. A. Buchner-Jeziorska, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2005.
4. Bylok F., Sikora J., Sztumska B., Wybrane aspekty socjologii rynku, Sekcja Wydawnictwa Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.
5. Bylok F., Rynek konsumencki jako obszar badawczy socjologii gospodarczej, w: Socjologia gospodarki. Wybrane obszary badawcze, red. S. Partycki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża 2001.
6. Bylok F., Moda jako czynnik rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego, w: Zeszyt Naukowy Katedry Socjologii iPsychologii, red. J.Sztumski, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, Katowice 2007, Za: Mowen J. C., Minor M., Consumer Behavior, Prentice Hall, Upper Sadle River, New York 1995.
7. Bylok F., Rynek i demokracja. Rola rynku w procesie kształtowania się nowego ładu społeczno – ekonomicznego w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego” 2004, nr 2235.
8. Christopher M., The Customer Service Planner, Butterworth – Heinemann, 1996.
9. Dzierzgowska I., Wlazło S., Mierzenie jakości pracy szkoły, Wydawnictwo finansowane z funduszy programu PHARE UE – program TERM.
10. Groth N. B., Alvheim S., The Role of Universities in Development the Baltic Sea Region, www. European Commission Regional Development Fund. (12.05.2005).
11. Grzywacz W., Rynek usług transportowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1980.
12. Kolman R., Tkaczyk T., Jakość usług, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1996.
13. Kolman R., Pytko B., Siedlikowski K., Wpływ jakości usług na wartość firmy, „Problemy Jakości” 2004, nr 2.
14. Kotler Ph., Marketing Management. Analysis, Planning, Implementation and Control, Prentice Hall, New Jersey 1994.
15. Marszałek A., Znaczenie uniwersytetów w gospodarce opartej na wiedzy, „Przegląd Organizacji” 2007, 7–8.
16. Mazur K.P., Marketing usług edukacyjnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2001.
17. Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, za: Beckman M.D., Kurtz D.L., Boone L.E., Foundation of Marketing, Dryden, Toronto 1997.
18. Mynarski S., Cybernetyczne aspekty analizy rynku, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1976.
19. Nowatorska-Romaniak B., Marketing usług zdrowotnych, Zakamycze, Kraków 2002.
20. Nasiłowski M., System rynkowy, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1992.
21. Nowaczyk-Jankiewicz W., Kłos Z., Promocja usług edukacyjnych, „Problemy Ja kości” 2006, nr 3.
22. Pabian A., Marketing szkoły wyższej, Wydawnictwo Oficyny Wydawniczej ASPRA – JR w Warszawie, Warszawa 2005.
23. Pabian A., Marketing bezpośredni w działalności promocyjnej szkół wyższych, w: Polska w Unii Europejskiej, red. J. Szopa, P. Pachura, Wydawnictwa Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004.
24. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
25. Podlaszewska K., Relationship quality jako element stabilizujący w relacji klient – dostawca usług profesjonalnych, w: Marketing usług profesjonalnych, red. K. Rogoziński, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1999.
26. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku, red. J. Delors, W. Rabczuk (tłumaczenie z francuskiego): Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich 1998.
27. Skrzypek A., Satysfakcja i lojalność klienta w konkurencyjnym otoczeniu, „Problemy Jakości” 2007, nr 7.
28. Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.
29. Wawak T., Zarządzanie procesowe w produkcyjnej szkole wyższej, w: Wpływ zarzą- dzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa, tom 1, red. E. Skrzypek, Wydawnictwo Zakładu Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą Wydziału Ekonomicznego UMCS w Lublinie, Lublin 2008.
30. Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1999. Współczesna ekonomika usług, red. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.