Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza motywów studiowania i oczekiwań osób uczących się na uczelniach ekonomicznych. W części teoretycznej scharakteryzowano zjawisko motywacji do uczenia się, z uwzględnieniem podziału na motywację wewnętrzną i zewnętrzną. Następnie przedstawiono możliwe cele studiowania, wskazując na ich powiązanie z potrzebami ludzkimi. Część empiryczna zawiera prezentację wyników badań prowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Przedstawiono dane pochodzące z dwóch sondaży diagnozujących motywy podejmowania studiów ekonomicznych oraz oczekiwania związane z rolą uczelni w przygotowaniu studentów do uczestnictwa w rynku pracy. Z przeprowadzonych analiz wynika, że osoby studiujące na studiach ekonomicznych wykazują nastawienie pro-zawodowe, charakteryzują się pragmatycznym podejściem do studiowania i oczekują, że uczelnia pomoże im w karierze zawodowej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Andrzejczak A., Wach-Kąkolewicz A., Postawy i oczekiwania studentów I roku UEP wobec studiowania na uczelni wyższej, „Edukacja ekonomistów i menedżerów” 2010, nr 2(16).
2. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
3. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007.
4. Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. A. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2013 (w druku).
5. Gerrig R. J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
6. Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
7. Łukaszewski W., Doliński D., Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
8. Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
9. Rowntree D., Sztuka studiowania. Podejście realistyczne, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
10. Sławecki, B., Rola uczelni ekonomicznych w kształtowaniu postaw wobec rynku pracy – od oczekiwań studentów do kształtowania potencjału do zatrudnienia, w: Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. A. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013 (w druku).
11. Wach-Kąkolewicz A., Rozwój zawodowy – motywy podejmowania aktywności uczenia się, „E-mentor” 2008, nr 4 (26).
12. Wach-Kąkolewicz A., Schmidt J. Motywacja do studiowania i sposoby jej podtrzymywania, w: Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
13. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Tom 2. Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Referencje
2. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
3. Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007.
4. Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. A. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2013 (w druku).
5. Gerrig R. J., Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
6. Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
7. Łukaszewski W., Doliński D., Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
8. Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
9. Rowntree D., Sztuka studiowania. Podejście realistyczne, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
10. Sławecki, B., Rola uczelni ekonomicznych w kształtowaniu postaw wobec rynku pracy – od oczekiwań studentów do kształtowania potencjału do zatrudnienia, w: Dylematy i wyzwania kształcenia ekonomistów w szkołach wyższych, red. A. Andrzejczak, Zeszyt Naukowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013 (w druku).
11. Wach-Kąkolewicz A., Rozwój zawodowy – motywy podejmowania aktywności uczenia się, „E-mentor” 2008, nr 4 (26).
12. Wach-Kąkolewicz A., Schmidt J. Motywacja do studiowania i sposoby jej podtrzymywania, w: Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
13. Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Tom 2. Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.