Treść głównego artykułu

Abstrakt

Kultura organizacyjna jest postrzegana jako sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Z tego powodu ważne jest poznanie czynników mających wpływ na jej kształtowanie. Jednym z takich czynników jest kultura narodowa. Rozpoznanie jej wpływów na kulturę organizacyjną nabiera szczególnego znaczenia w przypadku przedsiębiorstw działających poza granicami kraju macierzystego lub zatrudniających pracowników z innych krajów. W niniejszym artykule podjęto analizę tego zagadnienia. W pierwszej części przedstawiono teoretyczne rozwa- żania na temat kultury organizacyjnej i czynników wpływających na jej kształt, w tym w szczególności kultury narodowej. W drugiej części zaprezentowano wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w przedsiębiorstwach z udziałem kapitału zagranicznego zlokalizowanych w Polsce.

Słowa kluczowe

kultura narodowa kultura organizacyjna przedsiębiorstwa zagraniczne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Białas, S. (2012). Kultura kraju pochodzenia kapitału a kultura organizacyjna w przedsiębiorstwach zagranicznych działających w Polsce. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 26(4), 71–86. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6285

Referencje

    1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007.
    2. Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
    3. Collins J., Porras J.I., Wizjonerskie organizacje, MT Biznes, Warszawa 2008.
    4. Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
    5. Hatch M.J., Teorie organizacji, PWN, Warszawa 2002.
    6. Hofstede G., Culture’s Consequences, Sage Publication, London, New Delhi 2001.
    7. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
    8. Kostera M., Kownacki S., Kierowanie zachowaniami organizacyjnymi, w: Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 1996.
    9. Kultura organizacyjna w zarządzaniu, red. G. Aniszewska, PWE, Warszawa 2007.
    10. MacIntosch E.W., Doherty A., The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave, “Sport Management Review” 2010, nr 13.
    11. Nogalski B. i in., Kultura organizacyjna – duch organizacji, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1998, s. 101.
    12. Płoszajski P., Przy oknie siedzą bumelanci, „Przegląd Organizacji” 2003, nr 3.
    13. Rutka R., Czerska M., Uwarunkowanie strategii personalnej przedsiębiorstwa, w: Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Doświadczenia krajowe i międzynarodowe, red. J. Jeżak, Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź 2003.
    14. Schein E.H., Organization culture and leadership, Jossey-Boss Publishers, San Francisco 1992.
    15. Siemiński M., Kształtowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych, TNOiK, Toruń 2008.
    16. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Efektywne wykorzystanie możliwości swoich pracowników, C.H. Beck, Warszawa 2002.
    17. Silverthorne C.P., Organizational psychology in cross-cultural perspective, University Press, New York 2005.
    18. Steinman H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992.
    19. Stępień B., Rodzaje kulturowych wpływów w zinternacjonalizowanym przedsiębiorstwie, „Przegląd Organizacji” 2004, nr 10.
    20. Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
    21. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
    22. Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWN, Warszawa 2005.