Treść głównego artykułu
Abstrakt
Współczesne uwarunkowania rozwojowe tworzą potrzebę przewartościowań w wielu sferach funkcjonowania firm, w tym także w obszarze systemów wynagrodzeń. Wyzwaniem, przed którym staje znaczna część organizacji jest wypracowanie w tym obszarze rozwiązań służących realizacji celów strategicznych organizacji, stymulowaniu zachowań pracowników zgodnych z preferencjami firmy, ale również nakierowanych na zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb tychże pracowników. Artykuł zawiera prezentację funkcjonujących w literaturze koncepcji kształtowania wynagrodzeń z określeniem ich zalet i ograniczeń. Szczególne miejsce, jako odpowiadającego najpełniej nowym wyzwaniom poświęcono przedstawieniu podejścia hybrydowego. Wychodząc naprzeciw potrzebie włączania wynagrodzeń do spektrum praktyk szczególnie przydatnych w systemach wysoce efektywnej pracy1, w opracowaniu podniesiono potrzebę implementacji koncepcji wynagradzania całkowitego2.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Armstrong, M. (2009), Armstrong’s handbook of performance management. An evidence based guide to delivering high performance, Kogan Page.
2. Armstrong, M. (2006), Employee Reward. People and Organisations, Chartered Institute of Personnel and Development, CIPD House, London.
3. Armstrong, M. (2009), Zarządzanie wynagrodzeniami, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.
4. Armstrong, M. (1996), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnego Biznesu, Kraków.
5. Applebaum, S., Shappiro, B. (1991), Pay for Performance: implementation of individual and group plans, “Journal of Management Development”, Vol. 10, Iss: 7.
6. Borkowska S. (2009), Innowacyjność, w kierunku zarządzania przez zaangażowanie, w: M. Gableta, A. Pietroń Pyszczek, (red.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
7. Borkowska S., (2012), Skuteczne strategie wynagrodzeń. Tworzenie i zastosowanie, Wolters Kluwer business, Warszawa.
8. Borkowska, S. (2007) (red.), Systemy wysoce efektywnej pracy, IPiSS, Warszawa.
9. Czajka, Z., (2008), Wynagradzanie w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, IPiSS, Warszawa.
10. Kopertyńska, M.W. (2008), Motywowanie pracowników, Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.
11. Fawler A. (1988), New directions in performance pay, “Personnel Management”, listopad.
12. Juchnowicz, M. (2012), Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.
13. Karaszewska, H., Nieżurawska, J. (2011), Proefektywnościowa orientacja wynagrodzeń w praktyce przedsiębiorstw w Polsce, w: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
14. Lawler III, E., (2000) Pay Strategy: New Thinking for the new Milenium, Compensation & Benefits Review, styczeń/ luty, no. 32.
15. Levin, H. Z., (1997) Compensation Strategy, Compensation and Benefits Review, lipiec/sierpień, no. 29.
16. Manus, T. M., Graham, M. D. (2003), Creating a Total Rewards Strategy, American Management Association, New York.
17. Pocztowski, A. (2011) (red.), Systemy wynagrodzeń w okresie spowolnienia gospodarczego, Wyd. C.H.Beck, Warszawa.
18. Stachowska, S. (2007), Wynagrodzenia w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, TNOiK, Toruń.
19. Story, J., Sisson, K. (2004), Performance related Pay, in: C.H. Mabey, G. Salaman, J. Storey (eds.), Strategic Human Resource Management, The Open University Business School, London.
Referencje
2. Armstrong, M. (2006), Employee Reward. People and Organisations, Chartered Institute of Personnel and Development, CIPD House, London.
3. Armstrong, M. (2009), Zarządzanie wynagrodzeniami, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.
4. Armstrong, M. (1996), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnego Biznesu, Kraków.
5. Applebaum, S., Shappiro, B. (1991), Pay for Performance: implementation of individual and group plans, “Journal of Management Development”, Vol. 10, Iss: 7.
6. Borkowska S. (2009), Innowacyjność, w kierunku zarządzania przez zaangażowanie, w: M. Gableta, A. Pietroń Pyszczek, (red.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
7. Borkowska S., (2012), Skuteczne strategie wynagrodzeń. Tworzenie i zastosowanie, Wolters Kluwer business, Warszawa.
8. Borkowska, S. (2007) (red.), Systemy wysoce efektywnej pracy, IPiSS, Warszawa.
9. Czajka, Z., (2008), Wynagradzanie w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, IPiSS, Warszawa.
10. Kopertyńska, M.W. (2008), Motywowanie pracowników, Teoria i praktyka, Placet, Warszawa.
11. Fawler A. (1988), New directions in performance pay, “Personnel Management”, listopad.
12. Juchnowicz, M. (2012), Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.
13. Karaszewska, H., Nieżurawska, J. (2011), Proefektywnościowa orientacja wynagrodzeń w praktyce przedsiębiorstw w Polsce, w: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
14. Lawler III, E., (2000) Pay Strategy: New Thinking for the new Milenium, Compensation & Benefits Review, styczeń/ luty, no. 32.
15. Levin, H. Z., (1997) Compensation Strategy, Compensation and Benefits Review, lipiec/sierpień, no. 29.
16. Manus, T. M., Graham, M. D. (2003), Creating a Total Rewards Strategy, American Management Association, New York.
17. Pocztowski, A. (2011) (red.), Systemy wynagrodzeń w okresie spowolnienia gospodarczego, Wyd. C.H.Beck, Warszawa.
18. Stachowska, S. (2007), Wynagrodzenia w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, TNOiK, Toruń.
19. Story, J., Sisson, K. (2004), Performance related Pay, in: C.H. Mabey, G. Salaman, J. Storey (eds.), Strategic Human Resource Management, The Open University Business School, London.