Treść głównego artykułu
Abstrakt
Współpraca uczelni z otoczeniem bliższym i dalszym wynika nie tylko z zapisów prawnych, lecz także coraz częściej z konieczności. Może przybierać różne formy, być wykorzystywana na różne sposoby i mieć bardzo różne konsekwencje dla wszystkich zainteresowanych stron. W tekście uwaga zostanie skupiona na jednej z najczęściej wykorzystywanych form takiej współpracy, tj. na wykładach prowadzonych przez praktyków‑przedstawicieli wyższych szczebli zarządzania z różnych podmiotów gospodarczych. Celem opracowania jest odpowiedź na następujące pytania: czy konsekwencje tej współpracy mogą mieć pozytywne skutki dla rozwoju kompetencji społecznych u studentów oraz czy jest możliwe utrzymanie wysokiej jakości kształcenia takiej aktywności. Artykuł składa się z dwóch części: pierwszej, opracowanej za pomocą analizy treści, oraz drugiej, przedstawiającej analizę przypadku zajęć dydaktycznych przygotowanych wspólnie z praktykami zarządzania dla studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mocną stroną owych zajęć była wysoka jakość kształcenia, w tym bardzo dobre przygotowanie prelegentów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Barnett, R. (2010). Being a University. New York: Routledge.
2. Bowen, H.R., Servelle, P. (1972). Who Benefits from Higher Education – and Who Should Pay?. American Association for Higher Education. Washington: ERIC Clearinghouse on Higher Education.
3. Bryła, P., Jurczyk, T., Domański, T. (2013). Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii. Marketing i Rynek, 4(20), 14–19.
4. Bugaj, J. (2014). Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich – przy kłady praktyk niemieckich i polskich. W: P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 387–398.
5. Bugaj, J., Godzwon, Z., Lis, A., Rybkowski, R., Pilch, M. (2012). Wpływ sektora szkolnictwa wyższego na Produkt Krajowy Brutto, Kraków: CBSW UJ. Pobrano 24 stycznia 2015 z: http://www.ncbir.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_eu ropejskie/infrastruktura_i_srodowisko/ewaluacja/wplyw_szkolnictwa_wyzsze go_na_pkb_040712_1.pdf
6. Bugaj, J., Szarucki, M. (2014). Identyfikacja kluczowych kompetencji w misji uczelni publicznych. W: R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Restrukturyzacja w obliczu wyzwań gospodarki globalnej. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 281–296.
7. Bugaj, J.M. (red.) (2013). Programy lojalnościowe kierowane do absolwentów uczelni – przegląd rozwiązań europejskich. Wrocław: Kuźnia Kadr 7, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Pobrano 28 sierpnia 2013 z: http://www.kuznia7.ue.wroc.pl/k7/ images/materialy/poz%202a.pdf
8. Czakon, W. (2009). Mity o badaniach jakościowych w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 9, 13–15.
9. Dublin Descriptors (2004). Pobrano 23 marca 2013 z: http://ecahe.eu/w/index.php/ Dublin_Descriptors.
10. Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Cantisano, B.E. (2000). The Future of the University and the University of the Future: evolution of ivory Tower into entrepreneurial university. Research Policy, 29, 313–330.
11. FRSE (2009). Zarządzanie szkolnictwem wyższym w Europie. Strategie, struktury, finanso wanie i kadra akademicka. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
12. Grant, E. (1996). Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej. W kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym. Poznań: Prószyński i S ka.
13. Harvey, L., Green, D. (1993). Assessing quality in higher education: a trans binary research project. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18(2), 143–149
14. Instytucje szkolnictwa wyższego (2015). POLON – zintegrowany system informacji o nauce i szkolnictwie wyższym. Pobrano w dniu 23 stycznia 2015 z: https://polon. nauka.gov.pl/opi/aa/rejestry/szkolnictwo?execution=e2s1
15. Jabłonowska, L., (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości kształcenia mene dżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(19), 81–99.
16. Juchnowicz, M. (2011). Istota najlepszej praktyki – dylematy definicyjne. W: M. Juchnowicz (red.), Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metodyka badania. Opisy przypadków. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 13–19.
17. Kells, H.R. (2000). Procesy samooceny, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
18. Kwiek, M. (2010). Zarządzanie polskim szkolnictwem wyższym w kontekście transformacji zarządzania w szkolnictwie wyższym w Europie. CPP RPS, 15. Pobrano 10 stycznia 2015 z: http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.15_Kwiek.pdf
19. Leja, K. (2013). Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer business.
20. Lisiecka, K., Kostka Bochenek, A. (2009). Case study research jako metoda badań naukowych. Przegląd Organizacji, 10, 25–29.
21. Rybkowski, R., Bugaj, J.M., Bryda, G. (2013). Ocena możliwości adaptacji rozwiązań programów lojalnościowych w warunkach polskich uczelni. Wrocław: Kuźnia Kadr 7, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Pobrano 5 marca 2015 z: http://www. kuznia7.ue.wroc.pl/k7/images/materialy/poz%204.pdf
22. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (2009). Helsinki: European Association for Quality Assurance in Higher Education. Third Edition.
23. Stankiewicz, J. (2006). Komunikowanie się w organizacji. Wrocław: Astrun.
24. Strawiński, P. (2008). Czy opłaca się studiować? Wyniki modelu inwestycji w wyższe wykształcenie. Ekonomista, 4, 535–553.
25. Struktura WZiKS UJ (2015). Pobrano 24 marca 2015 z: http://www.wzks.uj.edu.pl/ struktura
26. Szkoły wyższe i ich finanse 2013 (2014). Warszawa: GUS.
27. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst ujednolicony: stan na listopad 2014). Pobrano 24 marca 2015 z:http://www.uw.edu.pl/wp con tent/uploads/2013/10/Prawo o szkolnictwie wy%C5%BCszym tekst ujednolico ny listopad 2014.pdf
28. Wykłady otwarte Artes Liberales (2014). Pobrano 25 marca 2015 z: http://www.dn.uj. edu.pl/studenci/artes liberales
29. Yin, R.K. (2003). Case study research. Design and Methods. Thousand Oaks–London– New Delhi: Sage Publications, 21–27.
30. Znaniecka Lopata, H. (1997). Społeczne funkcje uniwersytetów. W: F. Znaniecki (red.), Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Wydawnictwo Nakom, 14–25.
Referencje
2. Bowen, H.R., Servelle, P. (1972). Who Benefits from Higher Education – and Who Should Pay?. American Association for Higher Education. Washington: ERIC Clearinghouse on Higher Education.
3. Bryła, P., Jurczyk, T., Domański, T. (2013). Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii. Marketing i Rynek, 4(20), 14–19.
4. Bugaj, J. (2014). Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich – przy kłady praktyk niemieckich i polskich. W: P. Wachowiak, S. Winch (red.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 387–398.
5. Bugaj, J., Godzwon, Z., Lis, A., Rybkowski, R., Pilch, M. (2012). Wpływ sektora szkolnictwa wyższego na Produkt Krajowy Brutto, Kraków: CBSW UJ. Pobrano 24 stycznia 2015 z: http://www.ncbir.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_eu ropejskie/infrastruktura_i_srodowisko/ewaluacja/wplyw_szkolnictwa_wyzsze go_na_pkb_040712_1.pdf
6. Bugaj, J., Szarucki, M. (2014). Identyfikacja kluczowych kompetencji w misji uczelni publicznych. W: R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Restrukturyzacja w obliczu wyzwań gospodarki globalnej. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 281–296.
7. Bugaj, J.M. (red.) (2013). Programy lojalnościowe kierowane do absolwentów uczelni – przegląd rozwiązań europejskich. Wrocław: Kuźnia Kadr 7, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Pobrano 28 sierpnia 2013 z: http://www.kuznia7.ue.wroc.pl/k7/ images/materialy/poz%202a.pdf
8. Czakon, W. (2009). Mity o badaniach jakościowych w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 9, 13–15.
9. Dublin Descriptors (2004). Pobrano 23 marca 2013 z: http://ecahe.eu/w/index.php/ Dublin_Descriptors.
10. Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Cantisano, B.E. (2000). The Future of the University and the University of the Future: evolution of ivory Tower into entrepreneurial university. Research Policy, 29, 313–330.
11. FRSE (2009). Zarządzanie szkolnictwem wyższym w Europie. Strategie, struktury, finanso wanie i kadra akademicka. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
12. Grant, E. (1996). Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej. W kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym. Poznań: Prószyński i S ka.
13. Harvey, L., Green, D. (1993). Assessing quality in higher education: a trans binary research project. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18(2), 143–149
14. Instytucje szkolnictwa wyższego (2015). POLON – zintegrowany system informacji o nauce i szkolnictwie wyższym. Pobrano w dniu 23 stycznia 2015 z: https://polon. nauka.gov.pl/opi/aa/rejestry/szkolnictwo?execution=e2s1
15. Jabłonowska, L., (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości kształcenia mene dżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(19), 81–99.
16. Juchnowicz, M. (2011). Istota najlepszej praktyki – dylematy definicyjne. W: M. Juchnowicz (red.), Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metodyka badania. Opisy przypadków. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 13–19.
17. Kells, H.R. (2000). Procesy samooceny, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
18. Kwiek, M. (2010). Zarządzanie polskim szkolnictwem wyższym w kontekście transformacji zarządzania w szkolnictwie wyższym w Europie. CPP RPS, 15. Pobrano 10 stycznia 2015 z: http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.15_Kwiek.pdf
19. Leja, K. (2013). Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer business.
20. Lisiecka, K., Kostka Bochenek, A. (2009). Case study research jako metoda badań naukowych. Przegląd Organizacji, 10, 25–29.
21. Rybkowski, R., Bugaj, J.M., Bryda, G. (2013). Ocena możliwości adaptacji rozwiązań programów lojalnościowych w warunkach polskich uczelni. Wrocław: Kuźnia Kadr 7, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Pobrano 5 marca 2015 z: http://www. kuznia7.ue.wroc.pl/k7/images/materialy/poz%204.pdf
22. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (2009). Helsinki: European Association for Quality Assurance in Higher Education. Third Edition.
23. Stankiewicz, J. (2006). Komunikowanie się w organizacji. Wrocław: Astrun.
24. Strawiński, P. (2008). Czy opłaca się studiować? Wyniki modelu inwestycji w wyższe wykształcenie. Ekonomista, 4, 535–553.
25. Struktura WZiKS UJ (2015). Pobrano 24 marca 2015 z: http://www.wzks.uj.edu.pl/ struktura
26. Szkoły wyższe i ich finanse 2013 (2014). Warszawa: GUS.
27. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst ujednolicony: stan na listopad 2014). Pobrano 24 marca 2015 z:http://www.uw.edu.pl/wp con tent/uploads/2013/10/Prawo o szkolnictwie wy%C5%BCszym tekst ujednolico ny listopad 2014.pdf
28. Wykłady otwarte Artes Liberales (2014). Pobrano 25 marca 2015 z: http://www.dn.uj. edu.pl/studenci/artes liberales
29. Yin, R.K. (2003). Case study research. Design and Methods. Thousand Oaks–London– New Delhi: Sage Publications, 21–27.
30. Znaniecka Lopata, H. (1997). Społeczne funkcje uniwersytetów. W: F. Znaniecki (red.), Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Wydawnictwo Nakom, 14–25.