Treść głównego artykułu

Abstrakt

Standardy i wskazówki zapewniania jakości dla EOSW (ESG) zostały wprowadzone w 2005 roku i nieco zmodyfikowane w roku 2015, jako element Procesu Bolońskiego. Ustanowiły one ramy dla wewnętrznych i zewnętrznych systemów zapewniania jakości w uczelniach i systemach szkolnictwa wyższego w Europie. W pewnej mierze ukształtowały one polski model akredytacji, jednakże pomiędzy nim a zaleceniami ESG dają się zauważyć rozbieżności, zwłaszcza dotyczące postulatu budowy kultury jakości w polskich uczelniach.

Słowa kluczowe

zapewnianie jakości szkolnictwo wyższe Proces Boloński akredytacja Europejskie Standardy i Wskazówki zapewniania jakości (ESG)

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Chmielecka, E. . (2015). Europejskie Standardy i Wskazówki zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym a polski model akredytacji. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 36(2), 29–40. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4589

Referencje

    1. Chmielecka, E. (1999). Przeobrażenia w szkolnictwie wyższym. W: L. Kolarska Bobińska (red.), Druga fala polskich reform. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 165–214.
    2. Chmielecka, E. (2009). Studies on Higher Education. Implementation of Standards and Guidelines for Quality Assurance. In: J. Kohoutek (Ed.), Higher Education of Central and East European Countries – Agenda Ahead. Bucharest: UNESCO–CEPES, 45–64.
    3. Chmielecka, E. (2013). Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Studia Biura Analiz, 3(35). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 107–134.
    4. Chmielecka, E., Dąbrowski, M. (2004). Accreditation and Evaluation in Poland; Concepts, Developments and Trends. In: D. Westerheijden, S. Schwarz (Eds), Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004.
    5. Kraśniewski, A. (2006). Proces Boloński: Dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
    6. Kraśniewski, A. (2009). Proces Boloński. To już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemów Edukacji.
    7. Raport nr 1/2015 Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015). Problematyka odbiurokratyzowania systemu kształcenia, w tym KRK, z uwzględnieniem treści regulacji i stosowanych praktyk. Pobrano z: http://www.rgnisw.nauka.gov.pl/inne doku menty/raport nr 1 2015 rady glownej nauki i szkolnictwa wyzszego problematyka odbiurokratyzowania systemu ksztalcenia w tym krk z uwzglednieniem tr esci regulacji i stosowanych praktyk.html
    8. Standards and Guidelines for Quality Assurance in European Higher Education Area (2005). Helsinki: European Network of Quality Assurance Agencies (ENQA).