Treść głównego artykułu
Abstrakt
Standardy i wskazówki zapewniania jakości dla EOSW (ESG) zostały wprowadzone w 2005 roku i nieco zmodyfikowane w roku 2015, jako element Procesu Bolońskiego. Ustanowiły one ramy dla wewnętrznych i zewnętrznych systemów zapewniania jakości w uczelniach i systemach szkolnictwa wyższego w Europie. W pewnej mierze ukształtowały one polski model akredytacji, jednakże pomiędzy nim a zaleceniami ESG dają się zauważyć rozbieżności, zwłaszcza dotyczące postulatu budowy kultury jakości w polskich uczelniach.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Chmielecka, E. (1999). Przeobrażenia w szkolnictwie wyższym. W: L. Kolarska Bobińska (red.), Druga fala polskich reform. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 165–214.
2. Chmielecka, E. (2009). Studies on Higher Education. Implementation of Standards and Guidelines for Quality Assurance. In: J. Kohoutek (Ed.), Higher Education of Central and East European Countries – Agenda Ahead. Bucharest: UNESCO–CEPES, 45–64.
3. Chmielecka, E. (2013). Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Studia Biura Analiz, 3(35). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 107–134.
4. Chmielecka, E., Dąbrowski, M. (2004). Accreditation and Evaluation in Poland; Concepts, Developments and Trends. In: D. Westerheijden, S. Schwarz (Eds), Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004.
5. Kraśniewski, A. (2006). Proces Boloński: Dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
6. Kraśniewski, A. (2009). Proces Boloński. To już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemów Edukacji.
7. Raport nr 1/2015 Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015). Problematyka odbiurokratyzowania systemu kształcenia, w tym KRK, z uwzględnieniem treści regulacji i stosowanych praktyk. Pobrano z: http://www.rgnisw.nauka.gov.pl/inne doku menty/raport nr 1 2015 rady glownej nauki i szkolnictwa wyzszego problematyka odbiurokratyzowania systemu ksztalcenia w tym krk z uwzglednieniem tr esci regulacji i stosowanych praktyk.html
8. Standards and Guidelines for Quality Assurance in European Higher Education Area (2005). Helsinki: European Network of Quality Assurance Agencies (ENQA).
Referencje
2. Chmielecka, E. (2009). Studies on Higher Education. Implementation of Standards and Guidelines for Quality Assurance. In: J. Kohoutek (Ed.), Higher Education of Central and East European Countries – Agenda Ahead. Bucharest: UNESCO–CEPES, 45–64.
3. Chmielecka, E. (2013). Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Studia Biura Analiz, 3(35). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 107–134.
4. Chmielecka, E., Dąbrowski, M. (2004). Accreditation and Evaluation in Poland; Concepts, Developments and Trends. In: D. Westerheijden, S. Schwarz (Eds), Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004.
5. Kraśniewski, A. (2006). Proces Boloński: Dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
6. Kraśniewski, A. (2009). Proces Boloński. To już 10 lat. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemów Edukacji.
7. Raport nr 1/2015 Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015). Problematyka odbiurokratyzowania systemu kształcenia, w tym KRK, z uwzględnieniem treści regulacji i stosowanych praktyk. Pobrano z: http://www.rgnisw.nauka.gov.pl/inne doku menty/raport nr 1 2015 rady glownej nauki i szkolnictwa wyzszego problematyka odbiurokratyzowania systemu ksztalcenia w tym krk z uwzglednieniem tr esci regulacji i stosowanych praktyk.html
8. Standards and Guidelines for Quality Assurance in European Higher Education Area (2005). Helsinki: European Network of Quality Assurance Agencies (ENQA).