Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie bilansu kompetencji stażystów z projektu pt. Uczelnia bliżej biznesu – absolwent bliżej pracy w Polsko‑Japońskiej Akademii Technik Komputerowych (PJATK). W projekcie oceniono, z zastosowaniem Development Center, kompetencje stażystów istotne dla wejścia na rynek pracy. W artykule zostały omówione założenia metody Development Center (DC) oraz zastosowane w projekcie rozwiązania. Dokonano analizy wyników oceny kompetencji stażystów na przestrzeni trzech lat. W kolejnych latach kompetencje stażystów były coraz wyższe, choć nie osiągnęły poziomu dobrego. Istotnie rósł poziom kompetencji: komunikacja, współpraca, konsekwencja w dążeniu do celu i radzenie sobie z trudnościami. Natomiast kompetencja przedsiębiorczość istotnie nie wzrosła. Unaoczniły się luki kompetencyjne, które warto rozwijać dla zapewnienia dostosowania absolwentów uczelni do istniejącego popytu na rynku pracy.

Słowa kluczowe

kompetencje ocena kompetencji development center staż kształcenie

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jabłońska‑Wołoszyn , M. ., & Fryczyńska , M. (2015). Bilans kompetencji stażystów – wnioski i perspektywy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 36(2), 147–158. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4598

Referencje

    1. Baczyńska, A. (2011). Assessment/Development Center (Ośrodki/Centra Oceny) jako metoda oceny kompetencji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problem. Innowacje. Projekty, 4(18), 103–118.
    2. Boczoń, T., Żarnowiecka, K. (2014). Raport podsumowujący diagnozę kompetencji stażystów PJATK w latach 2011–2013. Maszynopis powielony.
    3. Fryczyńska, M. (2014). Ocena kompetencji z zastosowaniem ośrodków oceny i ośrod ków rozwoju (AC/DC). W: M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 377–386.
    5. Guidelines and Ethical Considerations for Assessment Center Operations (2009). International Journal of Selection and Assessment, 17(3), 243–254. Pobrano 4 lu tego 2011 z: http://www.assessmentcenters.org/Assessmentcenters/media /2002/2009EthicalGuidelines.pdf
    6. Mazurkiewicz, A., Moczulska, M. (2014). Oczekiwania młodych osób wobec aktyw ności zawodowej (w świetle wyników badań empirycznych). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 57–68.
    7. Thornton III, G. (2011). Fifty years on: the ongoing reciprocal impact of science and practice on the assessment center method. In: N. Povah, G. Thorton (Eds), Assesssment centres and global talent management. Burlington: Gower Publishing Company, 163–174.
    8. Wąsowska Bąk, K., Górecka, D., Mazur, M. (2012). Assesment/Development Center. Gliwice: Helion, 11–20.
    9. Woehr, D.J. (2006). Assessment Centers. In: J.H. Greenhaus, G.A. Callanan (Eds), Encyclopedia of Career Development. Thousand Oaks: SAGE Publications, 28–32. Pobrano 15 stycznia 2015 z: DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781412952675.n14