Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zmieniająca się gwałtownie rzeczywistość pod wpływem idei ponowoczesności wywiera olbrzymi wpływ na różne sfery ludzkiej aktywności kulturowej. W znaczącej mierze wpływa na moralność zarówno jednostki ludzkiej, jak i całych społeczności. Jednym z elementów kultury jest edukacja. Szkolnictwo wyższe w szczególnej mierze jest wrażliwe na wszelakie nowości ideowe, mające znaczący wpływ na prowadzone badania naukowe. Gwałtowne zachwianie systemem wartości w tym środowisku może skutkować poważnymi wypaczeniami egzystencjalnymi zarówno u poszczególnych osób, jak i w całych instytucjach. Z tego względu tak istotną rolę odgrywa wychowanie w środowisku akademickim. Ważnym jego elementem jest sfera aksjologiczna. W sposób instytucjonalny można ją realizować poprzez wdrażanie odpowiednich kodeksów etycznych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Andrzejuk, A. (1998). Człowiek i decyzja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo.
2. Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: TN KUL.
3. Giedymin, J. (1994). Czy warto przyjąć propozycje tekstualizmu? W: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?. Warszawa: Instytut Kultury, 41–49.
4. Guardini, R. (1969). Świat i osoba. Kraków: Znak.
5. Herbut, J. (1997). Etos. W: J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej. Lublin: TN KUL, 174–176.
6. Hoły Łuczaj, M. (2015). Posthumanizm. Między metafizyką a etyką. Kultura i warto ści, 11, 45–61.
7. Kapias, M., Polok, G. (2007). Osoba – Cnota – Wartość. Wybrane zagadnienia z ety ki nauczyciela akademickiego. Katowice: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
8. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej (2015). Postulaty Antykryzysowe, 3 lutego 2015. Pobrano 9 marca 2015 z: http://komitethumanistyki.pl/2015/02/03/postu laty antykryzysowe/
9. Korporowicz, L. (1996). Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji. Warszawa: Instytut Kultury UW.
10. Koslowski, P. (1987). Die postmoderne Kultur. Gesellschaftlich kulturelle Konsequenzen der technischen Entwicklung. München: C.H. Beck.
11. Kowalczyk, S. (2010). Etyka – zagrożeniem wolności nauki?. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 13(2), 19–23.
12. Kryk, B. (2001). Czy kodeks przedsiębiorstwa może stanowić rozwiązanie problemów firmy. W: W. Gasparski, J. Dietl (red.), Etyka biznesu w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 340–348.
13. Łata, J.A. (1994). Lęk przed pustką i bezsensem. Communio, 14(6), 40–45.
14. Murawska, A. (1998). Rola nauczyciela akademickiego w kontekście edukacji aksjologicznej. W: E. Radecki (red.), Student – nauczyciel akademicki. Szczecin: PoNad, 112–117.
15. Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
16. Podstawy etyczne funkcjonowania społeczności Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Pobrano 9 marca 2015 z: http://www.ue.katowice.pl/ uczelnia/o uczelni/kodeks etyczny.html
17. Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrano 9 marca 2015 z: http://sjp.pwn.pl/sjp/uniwer sum;2579200.html
18. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 Nr 164, poz. 1365, art. 13.1.2, 111.1.1.
19. Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. Lublin: RW KUL.
20. Zbiegień Maciąg, L. (1996). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: Centrum Informacji Menedżera.
Referencje
2. Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: TN KUL.
3. Giedymin, J. (1994). Czy warto przyjąć propozycje tekstualizmu? W: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?. Warszawa: Instytut Kultury, 41–49.
4. Guardini, R. (1969). Świat i osoba. Kraków: Znak.
5. Herbut, J. (1997). Etos. W: J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej. Lublin: TN KUL, 174–176.
6. Hoły Łuczaj, M. (2015). Posthumanizm. Między metafizyką a etyką. Kultura i warto ści, 11, 45–61.
7. Kapias, M., Polok, G. (2007). Osoba – Cnota – Wartość. Wybrane zagadnienia z ety ki nauczyciela akademickiego. Katowice: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
8. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej (2015). Postulaty Antykryzysowe, 3 lutego 2015. Pobrano 9 marca 2015 z: http://komitethumanistyki.pl/2015/02/03/postu laty antykryzysowe/
9. Korporowicz, L. (1996). Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji. Warszawa: Instytut Kultury UW.
10. Koslowski, P. (1987). Die postmoderne Kultur. Gesellschaftlich kulturelle Konsequenzen der technischen Entwicklung. München: C.H. Beck.
11. Kowalczyk, S. (2010). Etyka – zagrożeniem wolności nauki?. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 13(2), 19–23.
12. Kryk, B. (2001). Czy kodeks przedsiębiorstwa może stanowić rozwiązanie problemów firmy. W: W. Gasparski, J. Dietl (red.), Etyka biznesu w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 340–348.
13. Łata, J.A. (1994). Lęk przed pustką i bezsensem. Communio, 14(6), 40–45.
14. Murawska, A. (1998). Rola nauczyciela akademickiego w kontekście edukacji aksjologicznej. W: E. Radecki (red.), Student – nauczyciel akademicki. Szczecin: PoNad, 112–117.
15. Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
16. Podstawy etyczne funkcjonowania społeczności Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Pobrano 9 marca 2015 z: http://www.ue.katowice.pl/ uczelnia/o uczelni/kodeks etyczny.html
17. Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrano 9 marca 2015 z: http://sjp.pwn.pl/sjp/uniwer sum;2579200.html
18. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 Nr 164, poz. 1365, art. 13.1.2, 111.1.1.
19. Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. Lublin: RW KUL.
20. Zbiegień Maciąg, L. (1996). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: Centrum Informacji Menedżera.