Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zmieniająca się gwałtownie rzeczywistość pod wpływem idei ponowoczesności wywiera olbrzymi wpływ na różne sfery ludzkiej aktywności kulturowej. W znaczącej mierze wpływa na moralność zarówno jednostki ludzkiej, jak i całych społeczności. Jednym z elementów kultury jest edukacja. Szkolnictwo wyższe w szczególnej mierze jest wrażliwe na wszelakie nowości ideowe, mające znaczący wpływ na prowadzone badania naukowe. Gwałtowne zachwianie systemem wartości w tym środowisku może skutkować poważnymi wypaczeniami egzystencjalnymi zarówno u poszczególnych osób, jak i w całych instytucjach. Z tego względu tak istotną rolę odgrywa wychowanie w środowisku akademickim. Ważnym jego elementem jest sfera aksjologiczna. W sposób instytucjonalny można ją realizować poprzez wdrażanie odpowiednich kodeksów etycznych.

Słowa kluczowe

wartości moralność wychowanie środowisko akademickie osoba

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kapias , . M. . (2015). Aktywność aksjologiczna realizowana w procesach wychowawczych w środowisku akademickim. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 36(2), 61–76. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4600

Referencje

    1. Andrzejuk, A. (1998). Człowiek i decyzja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo.
    2. Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: TN KUL.
    3. Giedymin, J. (1994). Czy warto przyjąć propozycje tekstualizmu? W: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?. Warszawa: Instytut Kultury, 41–49.
    4. Guardini, R. (1969). Świat i osoba. Kraków: Znak.
    5. Herbut, J. (1997). Etos. W: J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej. Lublin: TN KUL, 174–176.
    6. Hoły Łuczaj, M. (2015). Posthumanizm. Między metafizyką a etyką. Kultura i warto ści, 11, 45–61.
    7. Kapias, M., Polok, G. (2007). Osoba – Cnota – Wartość. Wybrane zagadnienia z ety ki nauczyciela akademickiego. Katowice: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
    8. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej (2015). Postulaty Antykryzysowe, 3 lutego 2015. Pobrano 9 marca 2015 z: http://komitethumanistyki.pl/2015/02/03/postu laty antykryzysowe/
    9. Korporowicz, L. (1996). Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji. Warszawa: Instytut Kultury UW.
    10. Koslowski, P. (1987). Die postmoderne Kultur. Gesellschaftlich kulturelle Konsequenzen der technischen Entwicklung. München: C.H. Beck.
    11. Kowalczyk, S. (2010). Etyka – zagrożeniem wolności nauki?. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 13(2), 19–23.
    12. Kryk, B. (2001). Czy kodeks przedsiębiorstwa może stanowić rozwiązanie problemów firmy. W: W. Gasparski, J. Dietl (red.), Etyka biznesu w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 340–348.
    13. Łata, J.A. (1994). Lęk przed pustką i bezsensem. Communio, 14(6), 40–45.
    14. Murawska, A. (1998). Rola nauczyciela akademickiego w kontekście edukacji aksjologicznej. W: E. Radecki (red.), Student – nauczyciel akademicki. Szczecin: PoNad, 112–117.
    15. Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
    16. Podstawy etyczne funkcjonowania społeczności Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Pobrano 9 marca 2015 z: http://www.ue.katowice.pl/ uczelnia/o uczelni/kodeks etyczny.html
    17. Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrano 9 marca 2015 z: http://sjp.pwn.pl/sjp/uniwer sum;2579200.html
    18. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 Nr 164, poz. 1365, art. 13.1.2, 111.1.1.
    19. Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. Lublin: RW KUL.
    20. Zbiegień Maciąg, L. (1996). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: Centrum Informacji Menedżera.