Treść głównego artykułu

Abstrakt

Ewaluacja procesu kształcenia w uczelniach wyższych, służąca w założeniach podnoszeniu jakości kształcenia, jest najczęściej kojarzona ze zbieraniem opinii o zajęciach dydaktycznych za pomocą tzw. ankiety studenckiej oraz z prowadzeniem hospitacji zajęć, zwykle przez przełożonego. Z reguły służy głównie rankingom i rozstrzygnięciom personalnym, nie dając konstruktywnego sprzężenia zwrotnego, pozwalającego na doskonalenie umiejętności nauczania i rzeczywiste podnoszenie jakości kształcenia. Celem artykułu jest zaprezentowanie modelu hospitacji zajęć wspierających rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich jako metody ewaluacyjnej stosowanej w szkolnictwie wyższym. W związku z tym dokonano charakterystyki etapów hospitacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozmowę poobserwacyjną. W konsekwencji pokazano, że model hospitacji wspierających może być cennym narzędziem rozwoju umiejętności nauczania, stymulowania autorefleksji i świadomości dydaktycznej nauczycieli akademickich w procesie podnoszenia jakości kształcenia w uczelni wyższej.

Słowa kluczowe

ewaluacja zajęć hospitacja kompetencje dydaktyczne nauczyciel akademicki jakość kształcenia

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wach‑Kąkolewicz , . A. (2015). Hospitacje zajęć ukierunkowane na wspieranie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 36(2), 77–94. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4616

Referencje

Read More