Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zarządzanie jakością na uczelniach w Polsce sprowadzane jest często jedynie do zapewniania jakości kształcenia. Jest to zbyt wąskie, zdaniem autora, traktowanie jakości w jednostkach szkolnictwa wyższego. Problemem szkolnictwa wyższego, oprócz odpowiedniego zdefiniowania pojęcia jakości, jest również sprowadzanie działań akredytacyjnych, których intencją jest m.in. doradzanie uczelniom z zakresu zarządzania jakością, wyłącz‑ nie do działań kontrolnych. Przykłady uczelni zagranicznych Pompeu Fabra University w Hiszpanii i Glasgow Caledonian University w Szkocji pokazują, że zarządzanie jakością może generować duże korzyści dla uczelni.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Brdulak, J. (2012). Wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Koncepcja, filary, dobre praktyki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
2. Brdulak, J. (2014a). Dylematy związane z zarządzaniem jakością na uczelni. W: P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 267–275.
3. Brdulak, J. (2014b). Two Approaches to Quality Assurance: The ESG and Quality Management Concepts. In: H. Eggins (Ed.), Drivers and Barriers to Achieving Quality in Higher Education. SensePublishers, 55–67.
4. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
5. Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego (2012). The Institute of Internal Auditors. Pobrano 15 marca 2015 z: https://na.theiia.org/
6. European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level. Pobrano 15 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
7. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
8. Identifying barriers in promoting European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level (2014). Projekt badawczy LLP. Pobrano 20 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
9. Integrator – Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2014). Projekt badawczy realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych od czerw ca 2014 do lutego 2015 r.
10. Karaszewski, R. (2001). TQM. Teoria i praktyka, Toruń: TNOiK.
11. Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników. Warszawa: C.H. Beck.
12. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2009). Helsinki: ENQUA.
13. Założenia Kongresu Kultury Akademickiej (2015). Kraków. Pobrano 20 marca 2015 z: http://kongresakademicki.pl/
Referencje
2. Brdulak, J. (2014a). Dylematy związane z zarządzaniem jakością na uczelni. W: P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 267–275.
3. Brdulak, J. (2014b). Two Approaches to Quality Assurance: The ESG and Quality Management Concepts. In: H. Eggins (Ed.), Drivers and Barriers to Achieving Quality in Higher Education. SensePublishers, 55–67.
4. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
5. Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego (2012). The Institute of Internal Auditors. Pobrano 15 marca 2015 z: https://na.theiia.org/
6. European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level. Pobrano 15 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
7. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
8. Identifying barriers in promoting European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level (2014). Projekt badawczy LLP. Pobrano 20 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
9. Integrator – Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2014). Projekt badawczy realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych od czerw ca 2014 do lutego 2015 r.
10. Karaszewski, R. (2001). TQM. Teoria i praktyka, Toruń: TNOiK.
11. Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników. Warszawa: C.H. Beck.
12. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2009). Helsinki: ENQUA.
13. Założenia Kongresu Kultury Akademickiej (2015). Kraków. Pobrano 20 marca 2015 z: http://kongresakademicki.pl/