Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zarządzanie jakością na uczelniach w Polsce sprowadzane jest często jedynie do zapewniania jakości kształcenia. Jest to zbyt wąskie, zdaniem autora, traktowanie jakości w jednostkach szkolnictwa wyższego. Problemem szkolnictwa wyższego, oprócz odpowiedniego zdefiniowania pojęcia jakości, jest również sprowadzanie działań akredytacyjnych, których intencją jest m.in. doradzanie uczelniom z zakresu zarządzania jakością, wyłącz‑ nie do działań kontrolnych. Przykłady uczelni zagranicznych Pompeu Fabra University w Hiszpanii i Glasgow Caledonian University w Szkocji pokazują, że zarządzanie jakością może generować duże korzyści dla uczelni.

Słowa kluczowe

jakość szkolnictwo wyższe zarządzanie dobre praktyki korzyści.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Brdulak , . J. . (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobre praktyki. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 37(3), 13–21. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4636

Referencje

    1. Brdulak, J. (2012). Wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Koncepcja, filary, dobre praktyki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
    2. Brdulak, J. (2014a). Dylematy związane z zarządzaniem jakością na uczelni. W: P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 267–275.
    3. Brdulak, J. (2014b). Two Approaches to Quality Assurance: The ESG and Quality Management Concepts. In: H. Eggins (Ed.), Drivers and Barriers to Achieving Quality in Higher Education. SensePublishers, 55–67.
    4. Cameron, K.S., Quinn, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    5. Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego (2012). The Institute of Internal Auditors. Pobrano 15 marca 2015 z: https://na.theiia.org/
    6. European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level. Pobrano 15 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
    7. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
    8. Identifying barriers in promoting European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level (2014). Projekt badawczy LLP. Pobrano 20 marca 2015 z: http://www.ibar llp.eu/
    9. Integrator – Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2014). Projekt badawczy realizowany w Instytucie Badań Edukacyjnych od czerw ca 2014 do lutego 2015 r.
    10. Karaszewski, R. (2001). TQM. Teoria i praktyka, Toruń: TNOiK.
    11. Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników. Warszawa: C.H. Beck.
    12. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2009). Helsinki: ENQUA.
    13. Założenia Kongresu Kultury Akademickiej (2015). Kraków. Pobrano 20 marca 2015 z: http://kongresakademicki.pl/