Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule podjęto refleksję nad kształceniem kompetencji komunikacji międzykultu‑ rowej studentów uczelni ekonomicznych. W opracowaniu postawiono tezę, że położenie większego akcentu na kształcenie owych kompetencji społecznych na uniwersytetach może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie studentów w wielokulturowym społeczeń‑ stwie oraz dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Przypuszcza się, że może to stanowić źródło przewagi konkurencyjnej absolwentów danej uczelni w wielokul‑ turowym środowisku biznesowym, a w konsekwencji w organizacjach ich zatrudniających. Przedstawiono istotę kompetencji komunikacji międzykulturowej oraz formy rozwijania tychże podczas formalnego procesu kształcenia na uniwersytecie, a także w ramach czasu wolnego studentów
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bennett, M.J. (2004). Becoming interculturally competent. In: J.S Wurzel (Ed.), Toward multiculturalism: A reader in multicultural education. Newton, MA: Intercultural Resource Corporation. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.tru.ca/__shared/assets/ Becoming Interculturallly Competent29339.pdf
2. Bilans kapitału ludzkiego. Pobrano z: http://bkl.parp.gov.pl
3. Brewster, C., Sparrow, P., Harris, H. (2005). Towards a new model of globalizing HEM, The International Journal of Human Resource Management, 16(6), 949–970.
4. Czyżewski, K., Most i człowiek. Pobrano 1.08.2015 z: http://dialog2008.pl/index.php? page =art&artid = 278
5. Davies, A., Fidler, D., Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Phoenix: University of Phoenix Research Institute.
6. Denek, K. (2011). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSPiA.
7. Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf
8. Erasmus – fabryka Europejczyków. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.voxeurop.eu/pl/ content/article/16171 erasmus fabryka europejczykow
9. Europejski system opisu kształcenia językowego (2003). Warszawa: CODN.
10. Erll, A., Gymnich, M. (2013). Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich kommunizieren zwischen den Kulturen. Stuttgart: Klett.
11. Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer.
12. Gryzik, A. (red.) (2009). Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
13. Kuciński, K. (red.) (2011). Glokalizacja. Warszawa: Difin.
14. Held, M. (2015). Czego pragnie pracodawca? Czyli rzecz o wymaganiach wobec pracowników i kandydatów w dziedzinie języków obcych oraz umiejętności komunikacyjnych. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 71–81.
15. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
16. How do you define career – self – management? Quintessentional careers, Q & A with Meg Montrord. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.quintcareers.com/career_experts/ Meg_Montford.html
17. Jędralska, K., Bernais, J. (red.) (2011). Kompetencje absolwentów studiów ekono micznych. Perspektywa nauki i biznesu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
18. Górniak, J. (red.) (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 roku. Warszawa: PARP.
19. Sztandar Sztanderska, U. (red.) (2010). Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy. Pobrano 1.08.2015 z: http://konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/ files/publikacje/Kwalifikacje_dla_ potrzebpracodawc_w_ web.pdf
20. Lasoń, B., Zawadzka, D. (2015). Lektoraty języków obcych na uczelniach wyższych w aspekcie wielojęzyczności. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 27–41.
21. Mikułowski Pomorski, J. (2012). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas.
22. Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23. Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Antykwa.
24. Noc Języków. Pobrano 1.08.2015 z : https://sites.google.com/site/nocjezykow2014/ home
25. Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
26. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.
27. Piwowarczyk, A. (2014). Social Competences and Cross Cultural Differences from a Perspective of Glottodidactics. In: A. Jaki, B. Mikuła (Eds.), Knowledge Economy Society. Managing Organizations: Concepts and their applica tions. Cracow: Cracow University of Economics, 247–253.
28. Piwowarczyk, A.J. (2015a). Rozwijanie kompetencji społecznych na lektoracie na uczelni wyższej, e mentor, 1(58), 12–21.
Referencje
2. Bilans kapitału ludzkiego. Pobrano z: http://bkl.parp.gov.pl
3. Brewster, C., Sparrow, P., Harris, H. (2005). Towards a new model of globalizing HEM, The International Journal of Human Resource Management, 16(6), 949–970.
4. Czyżewski, K., Most i człowiek. Pobrano 1.08.2015 z: http://dialog2008.pl/index.php? page =art&artid = 278
5. Davies, A., Fidler, D., Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Phoenix: University of Phoenix Research Institute.
6. Denek, K. (2011). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSPiA.
7. Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf
8. Erasmus – fabryka Europejczyków. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.voxeurop.eu/pl/ content/article/16171 erasmus fabryka europejczykow
9. Europejski system opisu kształcenia językowego (2003). Warszawa: CODN.
10. Erll, A., Gymnich, M. (2013). Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich kommunizieren zwischen den Kulturen. Stuttgart: Klett.
11. Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer.
12. Gryzik, A. (red.) (2009). Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
13. Kuciński, K. (red.) (2011). Glokalizacja. Warszawa: Difin.
14. Held, M. (2015). Czego pragnie pracodawca? Czyli rzecz o wymaganiach wobec pracowników i kandydatów w dziedzinie języków obcych oraz umiejętności komunikacyjnych. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 71–81.
15. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
16. How do you define career – self – management? Quintessentional careers, Q & A with Meg Montrord. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.quintcareers.com/career_experts/ Meg_Montford.html
17. Jędralska, K., Bernais, J. (red.) (2011). Kompetencje absolwentów studiów ekono micznych. Perspektywa nauki i biznesu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
18. Górniak, J. (red.) (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 roku. Warszawa: PARP.
19. Sztandar Sztanderska, U. (red.) (2010). Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy. Pobrano 1.08.2015 z: http://konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/ files/publikacje/Kwalifikacje_dla_ potrzebpracodawc_w_ web.pdf
20. Lasoń, B., Zawadzka, D. (2015). Lektoraty języków obcych na uczelniach wyższych w aspekcie wielojęzyczności. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 27–41.
21. Mikułowski Pomorski, J. (2012). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas.
22. Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23. Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Antykwa.
24. Noc Języków. Pobrano 1.08.2015 z : https://sites.google.com/site/nocjezykow2014/ home
25. Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
26. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.
27. Piwowarczyk, A. (2014). Social Competences and Cross Cultural Differences from a Perspective of Glottodidactics. In: A. Jaki, B. Mikuła (Eds.), Knowledge Economy Society. Managing Organizations: Concepts and their applica tions. Cracow: Cracow University of Economics, 247–253.
28. Piwowarczyk, A.J. (2015a). Rozwijanie kompetencji społecznych na lektoracie na uczelni wyższej, e mentor, 1(58), 12–21.