Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule podjęto refleksję nad kształceniem kompetencji komunikacji międzykultu‑ rowej studentów uczelni ekonomicznych. W opracowaniu postawiono tezę, że położenie większego akcentu na kształcenie owych kompetencji społecznych na uniwersytetach może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie studentów w wielokulturowym społeczeń‑ stwie oraz dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Przypuszcza się, że może to stanowić źródło przewagi konkurencyjnej absolwentów danej uczelni w wielokul‑ turowym środowisku biznesowym, a w konsekwencji w organizacjach ich zatrudniających. Przedstawiono istotę kompetencji komunikacji międzykulturowej oraz formy rozwijania tychże podczas formalnego procesu kształcenia na uniwersytecie, a także w ramach czasu wolnego studentów

Słowa kluczowe

kompetencje komunikacji międzykulturowej szkolnictwo wyższe zarządzanie kompetencjami oczekiwania pracodawców

Szczegóły artykułu

Jak cytować
J. Piwowarczyk, A. . (2015). Oczekiwania pracodawców a kształcenie kompetencji międzykulturowych przyszłych ekonomistów i menedżerów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 37(3), 111–129. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4652

Referencje

    1. Bennett, M.J. (2004). Becoming interculturally competent. In: J.S Wurzel (Ed.), Toward multiculturalism: A reader in multicultural education. Newton, MA: Intercultural Resource Corporation. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.tru.ca/__shared/assets/ Becoming Interculturallly Competent29339.pdf
    2. Bilans kapitału ludzkiego. Pobrano z: http://bkl.parp.gov.pl
    3. Brewster, C., Sparrow, P., Harris, H. (2005). Towards a new model of globalizing HEM, The International Journal of Human Resource Management, 16(6), 949–970.
    4. Czyżewski, K., Most i człowiek. Pobrano 1.08.2015 z: http://dialog2008.pl/index.php? page =art&artid = 278
    5. Davies, A., Fidler, D., Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Phoenix: University of Phoenix Research Institute.
    6. Denek, K. (2011). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSPiA.
    7. Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf
    8. Erasmus – fabryka Europejczyków. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.voxeurop.eu/pl/ content/article/16171 erasmus fabryka europejczykow
    9. Europejski system opisu kształcenia językowego (2003). Warszawa: CODN.
    10. Erll, A., Gymnich, M. (2013). Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich kommunizieren zwischen den Kulturen. Stuttgart: Klett.
    11. Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer.
    12. Gryzik, A. (red.) (2009). Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
    13. Kuciński, K. (red.) (2011). Glokalizacja. Warszawa: Difin.
    14. Held, M. (2015). Czego pragnie pracodawca? Czyli rzecz o wymaganiach wobec pracowników i kandydatów w dziedzinie języków obcych oraz umiejętności komunikacyjnych. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 71–81.
    15. Hofstede, G., Hofstede, G.J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
    16. How do you define career – self – management? Quintessentional careers, Q & A with Meg Montrord. Pobrano 1.08.2015 z: http://www.quintcareers.com/career_experts/ Meg_Montford.html
    17. Jędralska, K., Bernais, J. (red.) (2011). Kompetencje absolwentów studiów ekono micznych. Perspektywa nauki i biznesu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
    18. Górniak, J. (red.) (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 roku. Warszawa: PARP.
    19. Sztandar Sztanderska, U. (red.) (2010). Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy. Pobrano 1.08.2015 z: http://konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/ files/publikacje/Kwalifikacje_dla_ potrzebpracodawc_w_ web.pdf
    20. Lasoń, B., Zawadzka, D. (2015). Lektoraty języków obcych na uczelniach wyższych w aspekcie wielojęzyczności. W: M. Srebro, E. Typek, L. Zielińska (red.), Przyszłość nauczania języków obcych na uczelniach wyższych. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 27–41.
    21. Mikułowski Pomorski, J. (2012). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas.
    22. Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    23. Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Antykwa.
    24. Noc Języków. Pobrano 1.08.2015 z : https://sites.google.com/site/nocjezykow2014/ home
    25. Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
    26. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.
    27. Piwowarczyk, A. (2014). Social Competences and Cross Cultural Differences from a Perspective of Glottodidactics. In: A. Jaki, B. Mikuła (Eds.), Knowledge Economy Society. Managing Organizations: Concepts and their applica tions. Cracow: Cracow University of Economics, 247–253.
    28. Piwowarczyk, A.J. (2015a). Rozwijanie kompetencji społecznych na lektoracie na uczelni wyższej, e mentor, 1(58), 12–21.