Treść głównego artykułu

Abstrakt

Studia dualne to współcześnie niezwykle atrakcyjna, chociaż w Polsce jeszcze nie powszechna forma kształcenia zintegrowanego. Czy są to studia przyszłości? W artykule zawarte zostały rozważania na temat istoty i znaczenia tego typu studiów w procesie kształcenia, które powinno być zdeterminowane potrzebami współczesnego rynku pracy. Autorka dokonuje przeglądu ofert polskich uczelni wyższych w zakresie prowadzenia stu‑ diów dualnych. Celem artykułu jest przedstawienie niezbędnych warunków uruchomienia i prowadzenia tej formy kształcenia, a także potencjalnych korzyści płynących dla interesariuszy (studentów, pracodawców, uczelni jako instytucji). Studia dualne przedstawiono jako formę rozwoju postaw przedsiębiorczych oraz kompetencji zawodowych studentów (w tym niezwykle cenionych na rynku pracy kompetencji społecznych). Autorka zachęca uczelnie wyższe, które nie oferują jeszcze studiów dualnych, aby rozważyły możliwość ich uruchomienia na wybranych kierunkach. W artykule proponuje się, aby proces uruchamiania tej formy kształcenia rozpocząć od przeprowadzenia badań diagnozujących.

Słowa kluczowe

organizacja i zarządzanie w szkolnictwie wyższym kompetencje zawodowe kształcenie zawodowe kształcenie zintegrowane przedsiębiorczość studia dualne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Detyna, B. . (2016). Studia dualne jako źródło potencjalnych korzyści dla różnych grup interesariuszy, w tym rozwoju postaw przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych studentów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 40(2), 81–96. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4467

Referencje

    1. Bura, A., Barańska, M., Cieślik, W. (2014). Dualny system kształcenia na przykładzie Politechniki Poznańskiej. Logistyka, 6, płyta CD 3.
    2. Centrum Badania Opinii Społecznej (2013). Komunikat z badań. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_096_13.PDF
    3. Detyna, B. (2013a). Profile kształcenia na kierunku logistyka – nowe wyzwania stojące przed uczelniami wyższymi. Logistyka, 1, 67–71.
    4. Detyna, B. (2013b). Realizacja praktyk zawodowych przez studentów studiów inżynierskich kierunku logistyka – ocena i oczekiwania pracodawców. W: J. Szołtysek,
    5. B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, 4. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 145–157.
    6. Detyna, B. (2013c). Rola uczelni wyższych w budowaniu marki i promocji Regionu Wałbrzyskiego. W: K. Malicki (red.), Marka i promocja jednostek terytorialnych.
    7. Dylematy i wyzwania współczesności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 203–218.
    8. Detyna, B. (2013d). Wałbrzyskie uczelnie wyższe – potencjał i perspektywy kreowania wizerunku miasta oraz regionu. W: S. Bielawska (red.), Nowa Kronika Wałbrzyska, t. 1. Wałbrzych: Fundacja „MUSEION”, 151–162.
    9. Detyna, B. (2014). Analiza postaw studentów kierunku logistyka wobec pracy. W: J. Szołtysek, B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, 5. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 21–42.
    10. Drucker, P. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
    11. Dziedziczak‑Foltyn, A., Brzeziński K. (2013). Kształcenie zawodowe i kształcenie dualne w Polsce i Województwie Łódzkim. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Projekt współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny, Łódź, 13–21.
    12. Dziedziczak‑Foltyn, A. (2011). Rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce – w trzech odsłonach myśli strategicznej. W: M. Chałubiński, E. Narkiewicz‑Niedbalec (red.), Rocznik lubuski, 37. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 165–182.
    13. Goleman, D. (2015). Inteligencja społeczna. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 81–95.
    14. Górski, P. (2011). Obszary współdziałania wyższych uczelni z pracodawcami i stowarzyszeniami zawodowymi w kształceniu specjalistów. W: M. Chałubiński,
    15. E. Narkiewicz‑Niedbalec (red.), Rocznik lubuski, 37. Zielona Górka: Uniwersytet Zielonogórski, 197–214.
    16. Kabaj, M. (2012a). Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży. Projekt programu wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: IPiSS, 62–95.
    17. Kabaj, M. (2012b). Projekt programu wdrożenia systemu kształcenia dualnego w Polsce. Studia Pedagogiczne, LXV, 25–34.
    18. Lechman, E. (2012). Dualny system kształcenia zawodowego w Polce. Szanse i bariery wdrożenia. http://mostwprzyszlosc.pl/documents/EkspertyzaEwaLechmanSystemdualny.pdf (8.02.2016).
    19. Marszałek, A. (2012). Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów. e-mentor, 3(45), http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/932 (12.03.2016).
    20. Matuska, E., Dierks, K. P. (2009). Ponad 50 lat doświadczeń dualnego systemu kształcenia dla rynku pracy. W: T. Bernat (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania gospodarki. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, 176–187.
    21. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. z dnia 5 września 2014 roku, poz. 1198.
    22. http://www.wsl.com.pl/studia‑dualne (25.01.2016).
    23. http://www.pwsz.pila.pl/pl/instytuty/instytut‑politechniczny/studia‑dualne.html (25.01.2016).
    24. http://studia‑dualne.pl (9.02.2016).
    25. http://kariera.lidl.pl/cps/rde/SID‑9B0CEA53‑0240FA37/career_lidl_pl/hs.xsl/du‑
    26. ales‑studium‑1751.htm (9.02.2016)