Main Article Content

Abstract

Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach zmiennego otoczenia poddawane jest wpływom różnych czynników, które muszą znaleźć swoje umiejscowienie w podmiocie gospodarczym, aby mógł on być konkurencyjny wobec innych podmiotów, uczestników rynku. Jednym z obszarów rozwoju przedsiębiorstwa są konkurencyjność i środowisko naturalne. Jedno i drugie stanowi zwartą całość. Celem opracowania jest przedstawienie znaczenia świadomości ekorozwojowej w konkurencyjności miękkiej przedsiębiorstw. Teza pierwsza: świadomość ekorozwojowa jest kształtowana poprzez czynniki miękkie i czynniki twarde. Teza druga: świadomość ekorozwojowa jest czynnikiem składowym i czynnikiem przenikania konkurencyjności miękkiej przedsiębiorstw, co w konsekwencji powoduje kształtowanie konkurencyjności miękkiej ekorozwoju przedsiębiorstw oraz behawioralnej ekorozwojowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw

Article Details

How to Cite
Leśniewski , M. A. (2016). Świadomość ekorozwojowa w konkurencyjności miękkiej przedsiębiorstw. Education of Economists and Managers, 40(2), 151–164. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4501

References

    1. Bugdol, M. (2010). Zaufanie jako element systemu wartości organizacyjnych. Współczesne Zarządzanie, 2, 11–25.
    2. Burger, T. (1986). Uwagi o świadomości ekologicznej. Przegląd Powszechny, 12, 374–388.
    3. Dębowski, J. (2001). Świadomość. Poznanie. Naoczność poznania. Lublin: Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej.
    4. Damasio, A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
    5. Domka, L. (1996). Kryzys środowiska a edukacja dla ekorozwoju. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
    6. Gliński, P. (1996). Polscy Zieloni. Ruch społeczny w okresie przemian. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
    7. Jonkisz, J. (2009). Świadomość i subiektywność we współczesnej filozofii umysłu razem czy oddzielnie? Analiza i Egzystencja, 9, 121–141.
    8. Juchnowicz, M. (2007). Zaufanie organizacyjne. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2, 25–29.
    9. Juchnowicz, M. (2009). Kultura zaufania wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim. W: M. Juchnowicz (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business, 173–182.
    10. Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2013). Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu. Problemy Zarządzania, 4, 9–19.
    11. Kurpiewski, W. (1992). Świadomość ekologiczna jako rewaloryzacja mitu. W: P. Dutkiewicz (red.), Ochrona środowiska w świetle filozofii wartości. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
    12. Leśniewski, M.A. (2013). Ekorozwojowe źródła konkurencyjności gmin w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
    13. Leśniewski, M.A. (2015). Konkurencyjność ekorozwojowa, świadomość ekorozwojowa oraz ekorozwojowa kultura organizacyjna czynnikami kształtowania ekorozwojowego przedsiębiorstwa na przykładzie podmiotów gospodarczych regionu świętokrzyskiego. Badania Własne. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
    14. Leśniewski, M.A. (2015a). Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
    15. Leśniewski, M.A. (2015b). Employee Consciousness in Creating Competitive Advantage of Companies. W: S. Borkowski, J. Rosak‑Szyrocka (red.), Significance of Human Resources and Strategy in Organization Improvement. Zagreb: Croatian Quality Managers Society, 128–142.
    16. Murphy, J. (1998). Potęga podświadomości. Warszawa: Świat Książki.
    17. Miś, A. (2010). Jak zarządzać postawami pracowników. Kwartalnik nauk o przedsiębiorstwie, 1, 111–113.
    18. Miś, A. (2005). Interpretacja kontekstu karier pracowniczych w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 679, 33–46.
    19. Nęcka, E., Sowa, J. (2005). Człowiek – umysł – maszyna. Rozmowy o twórczości i inteligencji. Kraków: Znak.
    20. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami – teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
    21. Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy ekorozwoju, 1, 33–40.
    22. Sobiecki, R. (2007). Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
    23. Sułkowski, Ł. (2009). Interpretative Approach in Management Sciences. Argumenta Oeconomica, 2, 127–149.
    24. Sztompka, P. (2007). Zaufanie fundamentem społeczeństwa. Kraków: Znak.
    25. Werner, W. (2007). Człowiek, świadomość, społeczeństwo. Splątane korzenie współczesnej psychologii. W: M. Wójtowicz‑Dacka, L. Zając‑Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego, 17–39.
    26. Wilson, E.O. (2002). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zysk i S‑ka.
    27. Turek, D., Wojtczuk‑Turek, A. (2006). Kompetencje człowieka – tradycja i współczesność. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno‑psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, Badania, Edukacja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 33–53.
    28. Wojtczuk‑Turek, A. (2008). Kompetencje twórcze jako istotny składnik kapitału innowacyjnego przedsiębiorstw. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin, 471–483.
    29. Wódz, J. Wódz K, (2001). Świadomość ekologiczna. W: Z. Nowak (red.), Zarządzanie środowiskiem, Gliwice: Politechnika Śląska, 2001, 171–181.