Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach zmiennego otoczenia poddawane jest wpływom różnych czynników, które muszą znaleźć swoje umiejscowienie w podmiocie gospodarczym, aby mógł on być konkurencyjny wobec innych podmiotów, uczestników rynku. Jednym z obszarów rozwoju przedsiębiorstwa są konkurencyjność i środowisko naturalne. Jedno i drugie stanowi zwartą całość. Celem opracowania jest przedstawienie znaczenia świadomości ekorozwojowej w konkurencyjności miękkiej przedsiębiorstw. Teza pierwsza: świadomość ekorozwojowa jest kształtowana poprzez czynniki miękkie i czynniki twarde. Teza druga: świadomość ekorozwojowa jest czynnikiem składowym i czynnikiem przenikania konkurencyjności miękkiej przedsiębiorstw, co w konsekwencji powoduje kształtowanie konkurencyjności miękkiej ekorozwoju przedsiębiorstw oraz behawioralnej ekorozwojowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bugdol, M. (2010). Zaufanie jako element systemu wartości organizacyjnych. Współczesne Zarządzanie, 2, 11–25.
2. Burger, T. (1986). Uwagi o świadomości ekologicznej. Przegląd Powszechny, 12, 374–388.
3. Dębowski, J. (2001). Świadomość. Poznanie. Naoczność poznania. Lublin: Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej.
4. Damasio, A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Domka, L. (1996). Kryzys środowiska a edukacja dla ekorozwoju. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
6. Gliński, P. (1996). Polscy Zieloni. Ruch społeczny w okresie przemian. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
7. Jonkisz, J. (2009). Świadomość i subiektywność we współczesnej filozofii umysłu razem czy oddzielnie? Analiza i Egzystencja, 9, 121–141.
8. Juchnowicz, M. (2007). Zaufanie organizacyjne. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2, 25–29.
9. Juchnowicz, M. (2009). Kultura zaufania wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim. W: M. Juchnowicz (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business, 173–182.
10. Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2013). Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu. Problemy Zarządzania, 4, 9–19.
11. Kurpiewski, W. (1992). Świadomość ekologiczna jako rewaloryzacja mitu. W: P. Dutkiewicz (red.), Ochrona środowiska w świetle filozofii wartości. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
12. Leśniewski, M.A. (2013). Ekorozwojowe źródła konkurencyjności gmin w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
13. Leśniewski, M.A. (2015). Konkurencyjność ekorozwojowa, świadomość ekorozwojowa oraz ekorozwojowa kultura organizacyjna czynnikami kształtowania ekorozwojowego przedsiębiorstwa na przykładzie podmiotów gospodarczych regionu świętokrzyskiego. Badania Własne. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
14. Leśniewski, M.A. (2015a). Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
15. Leśniewski, M.A. (2015b). Employee Consciousness in Creating Competitive Advantage of Companies. W: S. Borkowski, J. Rosak‑Szyrocka (red.), Significance of Human Resources and Strategy in Organization Improvement. Zagreb: Croatian Quality Managers Society, 128–142.
16. Murphy, J. (1998). Potęga podświadomości. Warszawa: Świat Książki.
17. Miś, A. (2010). Jak zarządzać postawami pracowników. Kwartalnik nauk o przedsiębiorstwie, 1, 111–113.
18. Miś, A. (2005). Interpretacja kontekstu karier pracowniczych w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 679, 33–46.
19. Nęcka, E., Sowa, J. (2005). Człowiek – umysł – maszyna. Rozmowy o twórczości i inteligencji. Kraków: Znak.
20. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami – teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
21. Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy ekorozwoju, 1, 33–40.
22. Sobiecki, R. (2007). Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
23. Sułkowski, Ł. (2009). Interpretative Approach in Management Sciences. Argumenta Oeconomica, 2, 127–149.
24. Sztompka, P. (2007). Zaufanie fundamentem społeczeństwa. Kraków: Znak.
25. Werner, W. (2007). Człowiek, świadomość, społeczeństwo. Splątane korzenie współczesnej psychologii. W: M. Wójtowicz‑Dacka, L. Zając‑Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego, 17–39.
26. Wilson, E.O. (2002). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zysk i S‑ka.
27. Turek, D., Wojtczuk‑Turek, A. (2006). Kompetencje człowieka – tradycja i współczesność. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno‑psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, Badania, Edukacja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 33–53.
28. Wojtczuk‑Turek, A. (2008). Kompetencje twórcze jako istotny składnik kapitału innowacyjnego przedsiębiorstw. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin, 471–483.
29. Wódz, J. Wódz K, (2001). Świadomość ekologiczna. W: Z. Nowak (red.), Zarządzanie środowiskiem, Gliwice: Politechnika Śląska, 2001, 171–181.
Referencje
2. Burger, T. (1986). Uwagi o świadomości ekologicznej. Przegląd Powszechny, 12, 374–388.
3. Dębowski, J. (2001). Świadomość. Poznanie. Naoczność poznania. Lublin: Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej.
4. Damasio, A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Domka, L. (1996). Kryzys środowiska a edukacja dla ekorozwoju. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
6. Gliński, P. (1996). Polscy Zieloni. Ruch społeczny w okresie przemian. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
7. Jonkisz, J. (2009). Świadomość i subiektywność we współczesnej filozofii umysłu razem czy oddzielnie? Analiza i Egzystencja, 9, 121–141.
8. Juchnowicz, M. (2007). Zaufanie organizacyjne. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2, 25–29.
9. Juchnowicz, M. (2009). Kultura zaufania wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim. W: M. Juchnowicz (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business, 173–182.
10. Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2013). Zarządzanie humanistyczne. Zarys programu. Problemy Zarządzania, 4, 9–19.
11. Kurpiewski, W. (1992). Świadomość ekologiczna jako rewaloryzacja mitu. W: P. Dutkiewicz (red.), Ochrona środowiska w świetle filozofii wartości. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
12. Leśniewski, M.A. (2013). Ekorozwojowe źródła konkurencyjności gmin w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
13. Leśniewski, M.A. (2015). Konkurencyjność ekorozwojowa, świadomość ekorozwojowa oraz ekorozwojowa kultura organizacyjna czynnikami kształtowania ekorozwojowego przedsiębiorstwa na przykładzie podmiotów gospodarczych regionu świętokrzyskiego. Badania Własne. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
14. Leśniewski, M.A. (2015a). Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.
15. Leśniewski, M.A. (2015b). Employee Consciousness in Creating Competitive Advantage of Companies. W: S. Borkowski, J. Rosak‑Szyrocka (red.), Significance of Human Resources and Strategy in Organization Improvement. Zagreb: Croatian Quality Managers Society, 128–142.
16. Murphy, J. (1998). Potęga podświadomości. Warszawa: Świat Książki.
17. Miś, A. (2010). Jak zarządzać postawami pracowników. Kwartalnik nauk o przedsiębiorstwie, 1, 111–113.
18. Miś, A. (2005). Interpretacja kontekstu karier pracowniczych w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 679, 33–46.
19. Nęcka, E., Sowa, J. (2005). Człowiek – umysł – maszyna. Rozmowy o twórczości i inteligencji. Kraków: Znak.
20. Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami – teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
21. Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy ekorozwoju, 1, 33–40.
22. Sobiecki, R. (2007). Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
23. Sułkowski, Ł. (2009). Interpretative Approach in Management Sciences. Argumenta Oeconomica, 2, 127–149.
24. Sztompka, P. (2007). Zaufanie fundamentem społeczeństwa. Kraków: Znak.
25. Werner, W. (2007). Człowiek, świadomość, społeczeństwo. Splątane korzenie współczesnej psychologii. W: M. Wójtowicz‑Dacka, L. Zając‑Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego, 17–39.
26. Wilson, E.O. (2002). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zysk i S‑ka.
27. Turek, D., Wojtczuk‑Turek, A. (2006). Kompetencje człowieka – tradycja i współczesność. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno‑psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, Badania, Edukacja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 33–53.
28. Wojtczuk‑Turek, A. (2008). Kompetencje twórcze jako istotny składnik kapitału innowacyjnego przedsiębiorstw. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin, 471–483.
29. Wódz, J. Wódz K, (2001). Świadomość ekologiczna. W: Z. Nowak (red.), Zarządzanie środowiskiem, Gliwice: Politechnika Śląska, 2001, 171–181.