Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu było poznanie zróżnicowania poziomu i udziału wydatków na odzież i obuwie w różnych typach gospodarstw domowych oraz identyfikacja cech gospodarstw domowych, które z największą siłą wpływają na wydatki na odzież i obuwie. W Polsce wydatki na odzież i obuwie z każdym rokiem zwiększają się. Najsilniejszymi determinan‑ tami analizowanych wydatków okazały się dochód rozporządzalny na osobę, wiek oraz poziom wykształcenia głowy domu. Największe wydatki na odzież i obuwie ponoszono w gospodarstwach domowych osób z największymi dochodami, wśród osób młodszych, z wyższym poziomem wykształcenia, piastujących wyższe stanowiska w hierarchii organizacji, w gospodarstwach domowych z mniejszą liczbą dzieci na utrzymaniu.

Słowa kluczowe

konsumpcja wydatki odzież i obuwie typy gospodarstw domowych

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Piekut , M. . (2016). Gdzie tkwi potencjał wzrostu popytu? Wydatki na odzież i obuwie w polskich gospodarstwach domowych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 40(2), 165–182. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4570

Referencje

    1. Behling, D.U. (1995). Influence of Dress on Perception of Intelligence and Scholastic Achievement in Urban Schools with Minority Populations. Clothing and Textiles Research Journal, 13(1), 11–16.
    2. Behling, D.U., Williams, E.A. (1991). Influence of Dress on Perception of Intelligence and Expectations of Scholastic Achievement. Clothing and Textiles Research Journal, 9(4), 1–7.
    3. Birtwistle, G., Tsim, C. (2005). Consumer Purchasing Behaviour: An Investigation of the UK Mature Women’s Clothing Market. Journal of Consumer Behaviour, 4(6), 453–464.
    4. Budżety gospodarstw domowych w 2014 roku (2015), GUS, Warszawa.
    5. Damhorst, M.L. (1990). In Search of a Common Thread: Classification of Information Communicated by Dress. Clothing and Textiles Research Journal, 8(2), 1–12.
    6. Gantar, E. Walesiak, M. (2012). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 128–152.
    7. Haluk Köksal, M. (2007). Consumer Behaviour and Preferences Regarding Children’s Clothing in Turkey. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 11(1), 69–81.
    8. Howlett, N., Pine, K., Orakçioglu, I., Fletcher, B. (2013). The Influence of Clothing on First Impressions: Rapid and Positive Responses to Minor Changes in Male
    9. Attire. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 17(1), 38–48.
    10. Kim, K. (2003). US Aggregate Demand for Clothing and Shoes: Effects of Non‐durable Expenditures, Price and Demographic Changes. International Journal of Consumer Studies, 27(2), 111–125.
    11. Kim, K. (2012). Demand Analysis of Clothing and Footwear: The Effects of Price, Total Consumption Expenditures and Economic Crisis. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(12), 1285–1296.
    12. Larose, D.T. (2001). Metody i modele eksploracji danych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    13. Laskowski, W. (2014). Dochodowa elastyczność wydatków polskich gospodarstw domowych i jej uwarunkowania. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Problemy Rolnictwa Światowego, 14(1), 63–74.
    14. Lehtinen, A.R., Varjonen, J., Raijas, A., Aalto, K. (2011). What is the Cost of Living? Reference Budgets for a Decent Minimum Standard of Living in Finland. Working papers 132. Helsingfors: National Consumer Research Centre.
    15. Moschini, G., Moro, D. (1996). Structural Change and Demand Analysis: A Cursory Review. European Review of Agricultural Economics, 23(3), 239−261.
    16. O’Neal, G.S., Lapitsky, M. (1991). Effects of Clothing as Nonverbal Communication on Credibility of the Message Source. Clothing and Textiles Research Journal, 9(3), 28–34.
    17. Piekut, M. (2008). Polskie gospodarstwa domowe – dochody, wydatki i wyposażenie w dobratrwałego użytkowania. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
    18. Piekut, M. (2014). Komparatywna analiza wydatków na odzież i obuwie w europejskich gospodarstwach domowych. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 36(1), 386–396.
    19. Piekut, M. (2015). Konsument i konsumpcja w Unii Europejskiej. Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych Politechniki Warszawskiej, Oficyna Wydawnicza
    20. Politechniki Warszawskiej, Płock. DOI: 10.17388/wut.2015.0001.cess.
    21. Rabiej, M. (2012). Statystyka z programem Statistica. Wydawnictwo Helion, 229–249.
    22. Roos, J.M. (2013). Konsumtionsrapporten 2013. Handelshögskolan vid Göteborgs universite.
    23. Wątroba, J. (2008). Modelowanie współzależności zjawisk w STATISTICA. Materiały kursowe. StatSoft, Kraków.
    24. Wątroba, J. (2004). Analiza wariancji. Materiały kursowe. Statsoft, Kraków.