Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest przegląd literatury z zakresu pracy zdalnej, telepracy oraz pracy hybrydowej, jak również przedstawienie wyników badania pracowników działu obsługi klienta przedsiębiorstwa z branży nieruchomości komercyjnych, obejmującego ich ocenę pracy zdalnej podczas pandemii COVID-19, jak również oczekiwania pracowników wobec nowego modelu pracy hybrydowej po pandemii. Artykuł opiera się na krytycznej analizie literatury przedmiotu oraz prezentacji wniosków z autorskiego badania jakościowego na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
- Bąk, E. (2006). Elastyczne formy zatrudnienia. Warszawa: C. H. Beck.
- Czerniak, A., Bojęć, T. (2022). W biurze 2022. Nowa normalność. Warszawa: PolitykaInsight, https://g.infor.pl/p/_files/37295000/poradnik-w-biurze-2022-polska-izba-nieruchomoscikomercyjnych-37295429.pdf (dostęp: 24.06.2023).
- Deloitte (2022). Czym jest future of work? Kształtowanie przyszłości pracy, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/czym-jest-future-of-work-dla-pracownikow.html (dostęp: 18.06.2023).
- Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika. e-mentor, 83 (1).
- JLL (2022). The Future of Work Global Survey, https://www.us.jll.com/en/trends-and-insights/research/jll-future-of-work-survey-2022 (dostęp: 18.06.2023).
- Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2021). Employee well-being and digital work during the COVID-19 pandemic. Information, 12 (8).
- Koźmiński, A. K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Lulewicz-Sas, A., Zubek, M. (2022). Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. W: A. Wojtczuk-Turek (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Łaguna, Ł. (2020). Nieuregulowane obowiązki i zobowiązania: czyli praca hybrydowa w obecnym stanie prawnym. Personel i Zarządzanie, 12, 28–32.
- Mączyńska, E. (2021). Praca zdalna. Dobrodziejstwa i Wynaturzenia. Polityka Społeczna, 5–6, 10–18.
- Mendryk, I. (2021). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej. Warszawa: Difin, 163–221.
- Mędrala, M. (2021). Praca zdalna w polskim systemie prawnym. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Moczydłowska, J. M., Kowalewski K. (2014). Nowe koncepcje zarządzania ludźmi. Warszawa: Difin, 110–146.
- Morawski, M. (2009). Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.
- Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (2021). Praca Zdalna 2.0, Księga rekomendacji oraz ekspertyz. Rozwiązanie na czas pandemii czy stała zmiana?, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/03/praca-zdalna-2–0-rekomendacje-i-ekspertyzy.pdf (dostęp: 18.06.2023).
- PwC (2021). U. S. Remote Work Survey, https://www.pwc.com/us/en/library/covid-19/ us-re-mote-work-survey.html (dostęp: 18.06.2023).
- Rostkowski, T. (2004). Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Difin.
- Sęczkowska, K. (2019). Konsekwencje psychospołeczne pracy zdalnej. Problemy Nauk Humanistycznych i Społecznych, 2, 10–16.
- Shluz, B. (2013). Telepraca – nowoczesna, elastyczna forma zatrudnienia i organizacji pracy – szansa czy zagrożenie? Modern Management Review, 20 (4), 253–266.
- Skowron-Mielnik, B., Wojtkowiak, G. (2016). Formy zatrudnienia – analiza elastyczności pracowników. Organizacja i Kierowanie, 3, 81–98.
- Sobczyk, A. (2009). Telepraca w polskim prawie. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Wang, C. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students. Front Psychology, 11, 1168.
- Wojtczuk-Turek, A. (2007). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, w: M. Juchnowicz (red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim współczesnym paradygmatem nowoczesnej organizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 11–21.
- Wróbel, P. (2007). Problemy zarządzania telepracownikami. W: Czubasiewicz, H., Golnau, W. (red.), Sukces organizacji. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 2, 451–458.
- Załęga, T. (2009). Praca zdalna – obraz przemian w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej. Central European Management Journal, 17 (4), 35–45.
- Zander-Zięcina, E. (2020). Praca zdalna w kontekście proponowanych zmian w Kodeksie pracy. Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały, 27 (2), 243–253.
Referencje
Bąk, E. (2006). Elastyczne formy zatrudnienia. Warszawa: C. H. Beck.
Czerniak, A., Bojęć, T. (2022). W biurze 2022. Nowa normalność. Warszawa: PolitykaInsight, https://g.infor.pl/p/_files/37295000/poradnik-w-biurze-2022-polska-izba-nieruchomoscikomercyjnych-37295429.pdf (dostęp: 24.06.2023).
Deloitte (2022). Czym jest future of work? Kształtowanie przyszłości pracy, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/czym-jest-future-of-work-dla-pracownikow.html (dostęp: 18.06.2023).
Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika. e-mentor, 83 (1).
JLL (2022). The Future of Work Global Survey, https://www.us.jll.com/en/trends-and-insights/research/jll-future-of-work-survey-2022 (dostęp: 18.06.2023).
Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2021). Employee well-being and digital work during the COVID-19 pandemic. Information, 12 (8).
Koźmiński, A. K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lulewicz-Sas, A., Zubek, M. (2022). Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju. W: A. Wojtczuk-Turek (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łaguna, Ł. (2020). Nieuregulowane obowiązki i zobowiązania: czyli praca hybrydowa w obecnym stanie prawnym. Personel i Zarządzanie, 12, 28–32.
Mączyńska, E. (2021). Praca zdalna. Dobrodziejstwa i Wynaturzenia. Polityka Społeczna, 5–6, 10–18.
Mendryk, I. (2021). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej. Warszawa: Difin, 163–221.
Mędrala, M. (2021). Praca zdalna w polskim systemie prawnym. Warszawa: Wolters Kluwer.
Moczydłowska, J. M., Kowalewski K. (2014). Nowe koncepcje zarządzania ludźmi. Warszawa: Difin, 110–146.
Morawski, M. (2009). Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (2021). Praca Zdalna 2.0, Księga rekomendacji oraz ekspertyz. Rozwiązanie na czas pandemii czy stała zmiana?, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/03/praca-zdalna-2–0-rekomendacje-i-ekspertyzy.pdf (dostęp: 18.06.2023).
PwC (2021). U. S. Remote Work Survey, https://www.pwc.com/us/en/library/covid-19/ us-re-mote-work-survey.html (dostęp: 18.06.2023).
Rostkowski, T. (2004). Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Difin.
Sęczkowska, K. (2019). Konsekwencje psychospołeczne pracy zdalnej. Problemy Nauk Humanistycznych i Społecznych, 2, 10–16.
Shluz, B. (2013). Telepraca – nowoczesna, elastyczna forma zatrudnienia i organizacji pracy – szansa czy zagrożenie? Modern Management Review, 20 (4), 253–266.
Skowron-Mielnik, B., Wojtkowiak, G. (2016). Formy zatrudnienia – analiza elastyczności pracowników. Organizacja i Kierowanie, 3, 81–98.
Sobczyk, A. (2009). Telepraca w polskim prawie. Warszawa: Wolters Kluwer.
Wang, C. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students. Front Psychology, 11, 1168.
Wojtczuk-Turek, A. (2007). Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, w: M. Juchnowicz (red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim współczesnym paradygmatem nowoczesnej organizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 11–21.
Wróbel, P. (2007). Problemy zarządzania telepracownikami. W: Czubasiewicz, H., Golnau, W. (red.), Sukces organizacji. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 2, 451–458.
Załęga, T. (2009). Praca zdalna – obraz przemian w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej. Central European Management Journal, 17 (4), 35–45.
Zander-Zięcina, E. (2020). Praca zdalna w kontekście proponowanych zmian w Kodeksie pracy. Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały, 27 (2), 243–253.