Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem było wskazanie preferencji studentów Wydziału Ekonomicznego SGGW w zakresie wyboru przedmiotów fakultatywnych. W pierwszym etapie badań studenci wskazali, czym kierują się wybierając fakultety, a w drugim decydowali, który z dwóch zaproponowanych przedmiotów bardziej im odpowiada. Drugi etap został przeprowadzony metodą Discrete Choice Experiment (DCE), która nie była wcześniej stosowana w podobnych badaniach w Polsce. Do eksperymentu zostali zaproszeni wszyscy studenci WE SGGW, jednak tylko część z nich odpowiedziała, co stanowi ograniczenie we wnioskowaniu. Wykazano, że dla studentów najważniejszym czynnikiem jest osoba prowadząca zajęcia. Wskazuje to na znaczące różnice pomiędzy dotychczas opublikowanymi badaniami a przeprowadzonym eksperymentem, podkreślając znaczenie aktualizowania wiedzy na temat opinii studentów i dostosowywania do nich oferty.

Słowa kluczowe

przedmioty fakultatywne badanie preferencji Discrete Choice Experiment studenci edukacja

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jurek, K., & Rawa, G. (2024). Identyfikacja preferencji studentów dotyczących wyboru przedmiotów fakultatywnych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 70(4). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.70.1

Referencje

  1. Babad, E., Tayeb, A. (2003). Experimental Analysis of Students’ Course Selection. British Journal of Educational Psychology, 73, 373–393. DOI: 10.1348/000709903322275894.
  2. Ciekot, K. (1997). Wybieralność przedmiotów z perspektywy studentów. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (10), 89–97.
  3. Dahl, W., Alford, K., Rivero-Mendoza, D., Moreno, M., Emmanuel, S., Gorwitz, G. (2024). Factors Influencing Undergraduate Students Toward Choosing a New Course. NACTA Journal, 68 (1), 35–43. DOI: 10.56103/nactaj.v68i1.138.
  4. Dillingham, R. T., Breffle, W. S., Kelly, M. C. (2018). A Latent-class Discrete-Choice Model of Demand for Economics Electives: a Case Study on the Challenge to Increase Enrollment. Journal of Marketing for Higher Education, 28 (1), 113–127. DOI: 10.1080/08841241.2018.1426673.
  5. Hedges, M., Pacheco, G., Webber, D. (2014). What Determines Students’ Choices of Elective Modules? International Review of Economics Education, 17, 39–54.
  6. Howorth, C. A. (2001). An Empirical Examination of Undergraduate Students Module Choices. International Journal of Management Education, 2 (1), 19–30.
  7. Jenkins, A., Walker, L. (1994). Developing Student Capability Through Modular Courses. London: Routledge.
  8. Małażewska, S., Wąs, A. (2014). Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 105, 105–122.
  9. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz.U. 2007 nr 164 poz. 1166).
  10. Sinha, A., Panchamia, J., Sachan, A., Guru, S. (2021). Choice of Electives among Management Students in India: A Conjoint Analysis. The International Journal of Management Education, 19 (3), 100557. DOI: 10.1016/j.ijme.2021.100557.
  11. Ting, D. H., Lee, C. K. C. (2012). Understanding Students’ Choice of Electives and Its Implications. Studies in Higher Education, 37 (3), 309–325. DOI: 10.1080/03075079. 2010.512383.
  12. Traets, F., Sanchez, D. G., Vandebroek, M. (2020). Generating Optimal Designs for Discrete Choice Experiments in R: The idefix Package. Journal of Statistical Software, 96, 1–41. DOI: 10.18637/JSS.V096. I03.
  13. Vinall, R., Balan, P. (2021). Use of Concept Mapping to Identify Expectations of Pharmacy Students Selecting Elective Courses. Pharmacy, 9 (1), 14. DOI: 10.3390/pharmacy9010014.
  14. Wąs, A., Kłoczko-Gajewska, A. (2009). Kształcenie na życzenie – pierwsze refleksje na temat internetowego systemu wyboru przedmiotów na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 75, 225–241. Wydział Ekonomiczny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. (2023).