Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu było wykorzystanie koncepcji ukierunkowania motywacyjnego Higginsa do zbadania i doskonalenia dopasowania pomiędzy organizacją i pracownikiem podczas realizacji celów. Badanie zostało przeprowadzone wśród 204 pracowników polskich organizacji publicznych i biznesowych z wykorzystaniem kwestionariusza Skali Organizacyjnej Orientacji Regulacyjnej. W celu zbadania spójności pomiędzy ukierunkowaniem motywacyjnym organizacji i podejmowanymi przez członków organizacji zachowaniami, zestawiono uzyskane wyniki z badań kwestionariuszowych z deklaracjami na temat podjętych działań wobec sytuacji granicznych, to znaczy takich, które okazały się ograniczeniem organizacyjnym lub niestandardową sytuacją. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że istnieje spójność między ukierunkowaniem organizacji i zachowaniami członków organizacji w obszarze promocyjności. Brak spójności między ukierunkowaniem organizacji i jej członków zaobserwowano w obszarze prewencyjności. Niniejsze badanie pozwala lepiej zrozumieć, jakie działania mogą okazać się niezbędne do poprawy zgodności między sposobem realizacji celów organizacji a zachowaniami pracowników. Artykuł ten, będący studium empirycznym, wnosi nowe spojrzenie na zastosowanie teoretycznych koncepcji  z zakresu psychologii do zarządzania zasobami ludzkimi i doskonalenia organizacyjnego.

Słowa kluczowe

prewencyjność promocyjność organizacje publiczne organizacje biznesowe dopasowanie regulacyjne zachowania organizacyjne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jendza, D. (2024). Wykorzystanie koncepcji ukierunkowania regulacyjnego Higginsa do doskonalenia dopasowania między organizacją i pracownikiem w realizacji celów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 70(4). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.70.3

Referencje

  1. Ahmadi, S. K., Saeed, B., Luca, J., Justin, J. P. (2017). Are Managers Motivated to Explore in the Face of a New Technological Change? The Role of Regulatory Focus, Fit, and Complexity of Decision-Making. Journal of Management Studies, 54 (2), 209–237.
  2. Baer, M., Frese, M. (2003). Innovation is Not Enough: Climates for Initiative and Psychological Safety, Process Innovations, and Firm Performance. Journal of Organizational Behavior, 24, 45–68.
  3. Bąk, W. (2008). Teoria ukierunkowań regulacyjnych E. Tory Higginsa. Roczniki Psychologiczne, 11 (1), 13–14.
  4. Boyne, G. A. (2002). Public and Private Management: What’s the difference? Journal of Management Studies, 39 (1), 97–122.
  5. Bradley, B. H., Postlethwaite, B. E., Klotz, A. C., Hamdani, M. R., Brown, K. G. (2012). Reaping the Benefits of Task Conflict in Teams: The Critical Role of Team Psychological Safety Climate. Journal of Applied Psychology, 97, 151–158.
  6. Camacho, C. J., Higgins, E. T., Luger, L. (2003). Moral Value Transfer from Regulatory Fit: “What Feels Right is Right” and “What Feels Wrong is Wrong”. Journal of Personality and Social Psychology, 84 (3), 498–510.
  7. Cecchini, M., Bagozzi, R., Vagnani, G. (2021). Promotion and Prevention Focus Orientation in Mitigating the Disposition Effect. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 14 (2), 81–114.
  8. Choo, A., Linderman, K., Schroeder, R. G. (2007). Social and Method Effects on Learning Behaviors and Knowledge Creation in Quality Improvement Projects. Management Science, 53, 437–450.
  9. Edwards J. R., Caplan R. D., van Harrison, R. (1998). Person Environment Fit Theory: Conceptual Foundations, Empirical Evidence, and Directions for Future Research. W: C. L. Cooper (ed.), Theories of Organizational Stress. Oxford: Oxford University Press, 28-67.
  10. Edmondson, A. C., Lei, Z. (2014). Psychological Safety: The History, Renaissance, and Future of an Interpersonal Construct. Annual review of organizational psychology and organizational behavior, 1 (1), 23–43.
  11. Farnham, D., Horton, S. (1996). Public Managers and Private Managers: Towards a Professional Synthesis? W: D. Farnham, S. Horton, J. Barlow, A. Hondeghem (eds.), New Public Managers in Europe. Public Servants in Transition. London: Macmillan Business ltd, 26–52.
  12. Higgins, E. T. (2000). Making a Good Decision: Value From Fit. American Psychologist, 55 (11), 1217–1230.
  13. Higgins, E. T., Chen Idson, L., Freitas, A. L., Spiegel, S., Molden, D. C. (2003). Transfer of Value from Fit. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1140–53.
  14. Higgins, E. T. (1997). Beyond Pleasure and Pain. American Psychologist Journal, 52 (12), 1280– 1300.
  15. Higgins, E. T., Friedman, R. S., Harlow, R. E., Idson, L. Ch., Ayduk, O. N., Taylor, A. (2001). Achievement Orientations from Subjective Histories of Success: Promotion Pride Versus Prevention Pride. European Journal of Social Psychology, 31, 3–23.
  16. Jendza, D. (2023). The Role of Organisation’s Promotional and Preventive Orientation in Creating a Sense of Psychological Safety in the Workplace. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 181, 203–216.
  17. Kim, S. (2009). Testing the Structure of Public Service Motivation in Korea: A Research Note. Journal of Public Administration Research and Theory, 19 (4), 839–851.
  18. Kim, S. (2011). Testing a Revised Measure of Public Service Motivation: Reflective Versus Formative Specification. Journal of Public Administration Research and Theory, 21 (3), 521–546.
  19. Kim, S. (2021). Education and Public Service Motivation: A Longitudinal Study of High School Graduates. Public Administration Review, 81 (2), 260–272.
  20. Lee A. Y., Aaker, J. L. (2004). Bringing the Frame into Focus: The Influence of Regulatory Fit on Processing Fluency and Persuasion. Journal of Personality and Social Psychology, 86 (2), 205–218.
  21. Łuszczyńska, M. (2018). Empowerment jako innowacyjne narzędzia zarządzania w instytucjach publicznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 168, 27–41.
  22. Molines, M., Mifsud, M., El Akremi, A., Perrier, A. (2022). Motivated to Serve: A Regulatory Perspective on Public Service Motivation and Organizational Citizenship Behavior. Public Admin Review, 82 (1), 102–116.
  23. Nixon, A., Mazzola, J., Bauer, J., Krueger, J., Spector, P. (2011). Can Work Make You Sick? A Meta-analysis of the Relationships Between Job Stressors and Physical Symptoms. Work Stress, 25 (1),1–22.
  24. Nutt, P. C., Backoff, R. W. (1993). Organizational Publicness and Its Implications for Strategic Management. Journal of Public Administration Research and Theory, 3 (2), 209–231.
  25. Ouweneel, A. P. E., Le Blanc, P. M., Schaufeli, W. B. (2011). Flourishing Students: A Longitudinal Study on Positive Emotions, Personal Resources, and Study Engagement.
  26. Journal of Positive Psychology, 6, 142–153.
  27. Petrou, P., Demerouti, E., Häfner, M. (2015). When Fit Matters More: The Effect of Regulatory Fit on Adaptation to Change. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24 (1), 126–142.
  28. Rainey, H. G., Pandey, K. S., Bozeman, B. (1995). Research Note: Public and Private Managers’ Perceptions of Red Tape. Public Administration Review, 55 (6), 567–573.
  29. Roczniewska, M., Retowski, S. (2014). Organizational Regulatory Focus Scales [unpublished manuscript]. Sopot: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
  30. Roczniewska, M., Retowski, S. (2014a). Rola satysfakcji z pracy w relacji między dopasowaniem człowieka do organizacji w zakresie strategii realizacji celów a zdrowiem psychiczny. Medycyna Pracy, 65 (5), 621–631.
  31. Rutka, R., Wróbel, P. (2012). Organizacja zachowań zespołowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  32. Rzeźnik, B. (2009). Empowerment i jego wpływ na zaangażowanie pracowników w przedsiębiorstwie. Prace i Materiały Wydzialu Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 3 (2), 343–352.
  33. Shao, W., Grace, D., Ross, M. (2015). Self-regulatory Focus and Advertising Effectiveness. Marketing Intelligence & Planning, 33 (4), 612–632.
  34. Som, A., Lee, Y. H. (2012).The Joint Effects of Choice Assortment and Regulatory Focus on Choice Behavior. International Journal of Research in Marketing, 29 (2), 202–209.
  35. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 81–114.
  36. Szabowska-Walaszczyk, A., Zawadzka, A. M. (2016). Dopasowanie na wymiarach potrzeb wzrostu i bezpieczeństwa a zaangażowanie w pracę. Psychologia Społeczna, 11 (36), 20–33.
  37. Tamir, M., Diener, E. (2008). Approach-avoidance Goals and Well-being: One Size Does Not Fit All. W: A. J. Elliot (Ed.), Handbook of approach and avoidance motivation. New York: Psychology Press, 415–430.
  38. Tucker, A. L., Nembhard, I. M., Edmondson, A. C. (2007). Implementing New Practices: An Empirical Study of Organizational Learning in Hospital Intensive Care Units. Management Science, 53, 894–907.
  39. Tubre, T. C., Collins, J. M. (2000). Jackson and Schuler (1985) Revisited: A Meta-analysis of the Relationships between Role Ambiguity, Role Conflict and Job Performance. Journal of Management, 26 (1), 155–169.
  40. Wilkinson, A. (1998). Empowerment: Theory and Practice. Personal Review, 27 (1), 40–56.
  41. Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E., Schaufeli, W. B. (2009). Reciprocal Relationships between Job Resources, Personal Resources, and Work Engagement. Journal of Vocational Behavior, 74, 235–244.
  42. Zeitz, G. (1984). Bureaucratic Role Characteristics and Member Affective Response in Organizations. The Sociological Quarterly, 25 (3), 301–318.